Законопроєкт №12425: чи стане «парасолькою» від кримінальних бур для українського бізнесу?
Які ключові зміни відбудуться для бізнесу

В українських економічних реаліях, де кожен підприємець щодня бореться за виживання та розвиток, все частіше з’являється ще одна загроза, яка підриває не лише фінансову стабільність, а й саму основу ведення бізнесу. Йдеться про кримінальні провадження за ст. 212 Кримінального кодексу України («ухилення від сплати податків, зборів»), які часто перетворюються на механізм тиску та блокування підприємницької діяльності.
Сьогодні непоодинокі випадки, коли ініціаторами кримінальних проваджень виступають не податкові органи, а правоохоронці, використовуючи як підставу сумнівні «аналітичні висновки» або довідки спеціалістів, без жодного підтвердження податкового боргу з боку контролюючих органів. Саме для розв'язання цієї нагальної проблеми у Верховній Раді зареєстровано законопроєкт №12425, мета якого – внести зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України для посилення захисту платників податків від необґрунтованого кримінального переслідування. Чи стане цей законопроєкт тим рятівним колом для бізнесу, який дозволить дихати вільніше та працювати спокійніше, Mind розповів партнер юридичної компанії «Evidence Partners», адвокат Богдан Глядик.
Номер і дата реєстрації: №12425 від 20.01.2025.
Ініціатори законопроєкту: Демченко Сергій Олексійович.
Чи є альтернативні законопроєкти: альтернативні законопроєкти відсутні.
Етап: законопроєкт зареєстрований і направлений на розгляд у Комітет Верховної Ради України з питань правоохоронної діяльності.
Ключові зміни на захисті бізнесу
Основна мета законопроєкту №12425 – чітке розмежування сфер відповідальності податкових і правоохоронних органів у питаннях несплати податків.
Головна ідея – встановити чіткі та зрозумілі критерії для початку кримінального переслідування за ухилення від сплати податків, зборів і єдиного соціального внеску, зробивши узгоджене податкове зобов’язання обов’язковою передумовою для відкриття кримінального провадження.
Законопроєкт пропонує внести важливі зміни до Кримінального та Кримінального процесуального кодексів України, а саме:
- встановити «фільтр» у вигляді узгодженого податкового зобов’язання для ст. 212 КК України;
- впровадити аналогічний підхід для ст. 212-1 КК України (ухилення від сплати ЄСВ).
- впровадити підставу для закриття кримінального провадження за відсутності узгодженого податкового зобов’язання.
Законопроєкт №12425 чітко фіксує: кримінальне переслідування за ухилення від сплати податків та єдиного соціального внеску може бути розпочате лише за наявності офіційно підтвердженого податкового боргу або недоїмки, встановлених компетентними контролюючими органами.
Це фундаментальна зміна, яка, за задумом авторів законопроєкту, має покласти край практиці відкриття кримінальних проваджень на основі неперевірених «аналітичних довідок» та інших подібних документів, що не мають юридичної сили для визначення податкового зобов’язання.
Податкова перевірка – альфа і омега доказування
Реалізація законопроєкту №12425 має на меті повернути процес встановлення податкових зобов’язань у чітке правове поле. Сьогодні кримінальні провадження нерідко ініціюються ще до проведення податкових перевірок і складання податкових повідомлень-рішень. При цьому правоохоронці активно спираються на згадані «аналітичні довідки», висновки спеціалістів, які, згідно з численною судовою практикою, не можуть вважатися належними доказами у кримінальних провадженнях щодо ухилення від сплати податків.
Законопроєкт №12425 конкретизує та законодавчо закріплює принцип, що єдиним беззаперечним доказом існування податкової заборгованості може бути виключно узгоджене податкове повідомлення-рішення, прийняте на основі акту податкової перевірки, винесене Державною податковою службою України.
Тобто до моменту проведення повноцінної податкової перевірки складання акту та податкового повідомлення-рішення, кримінальне провадження за ст. 212 та ст. 212-1 КК України не може бути легітимно розпочате. У разі якщо кримінальне провадження вже запущене, але відсутнє узгоджене податкове зобов’язання, таке провадження має бути закрите.
Такий підхід є логічним і повністю відповідає принципам законності, адже саме податкова перевірка є головним інструментом податкового контролю, у ході якої фіксується факт порушення податкового законодавства та встановлюється обґрунтований розмір податкового зобов’язання. Використання будь-яких інших інформаційних матеріалів є неприйнятним та прямо порушує законні права платників податків.
Позитивний ефект для бізнесу
Прийняття законопроєкту №12425 однозначно позитивно вплине на бізнес-клімат в Україні. Перш за все це суттєво зменшить адміністративний тиск на суб’єктів господарювання. Бізнес перестане бути заручником ситуації, коли кримінальне провадження може виникнути з «нічого», на підставі незрозумілих документів, без чітко встановленої підстави у вигляді узгодженого податкового зобов’язання.
Підприємці повинні мати реальний захист від необґрунтованого втручання з боку правоохоронних органів і зможуть працювати в більш передбачуваних умовах, не живучи в постійному страху незаконного кримінального переслідування. Це, безумовно, може підвищити рівень довіри бізнесу до правоохоронної та податкової систем України.
Застереження та виклики
Попри безсумнівно позитивний вектор запропонованих законодавчих змін, варто бути реалістами: прийняття законопроєкту №12425 не розв'яже всіх проблем у сфері кримінального переслідування бізнесу за податкові правопорушення.
Перш за все ефективність нового закону залежатиме від практики його застосування. Має бути суворий контроль за неухильним дотриманням нових норм із боку правоохоронних органів і судів. Критично важливо, щоб суди не підходили формально до перевірки наявності узгодженого податкового зобов’язання, а глибоко аналізували законність та обґрунтованість податкових повідомлень-рішень, які стали підставою для початку кримінального провадження.
Законопроєкт №12425 фокусується виключно на кримінальних провадженнях за статтями 212 та 212-1 КК України. Він не розв'язує всієї комплексної проблеми взаємодії бізнесу з правоохоронною системою, зокрема, не регулює питання проведення обшуків, виїмок документів, арештів рахунків та інших слідчих дій, які самі по собі можуть бути інструментами тиску на бізнес.
Висновки
У контексті діяльності адвоката у кримінальних провадженнях як захисника, особливо у справах щодо білокомірцевих злочинів, прийняття законопроєкту №12425 відкриває нові інструменти для ефективного захисту прав клієнтів – представників бізнесу.
Адвокати будуть мати змогу ефективніше оскаржувати незаконні дії правоохоронних органів, які розпочинають кримінальні провадження за відсутності на це підстав – узгодженого податкового зобов’язання, та домагатися закриття таких справ на підставі нового закону.
Отже, законопроєкт №12425 – це позитивний сигнал для бізнесу та важливий етап на шляху реформування правової системи України. Проте, для досягнення реальних змін, необхідна постійна пильність, активний контроль за виконанням нового закону та послідовна робота над подальшим створенням сприятливого та безпечного бізнес-середовища.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.