FinTech в Україні: як йому «обійти» банки та на чому заробляти
Трансформація банківського сектора в країні сформувала значний потенціал для розвитку цієї індустрії – USAID

«Фінансовий сектор був фактично побудований на банківському бізнесі. Але те, що сталося в банківському секторі, – трансформація: 50% банків вже не існує. І це вплинуло як на довіру до банків населення, так і на те, що 50% [коштів] населення поза банками. Тобто у них немає можливості користуватися фінансовими послугами», – сказав Ростислав Дюк у середу в Києві під час конференції FinTech Ukraine 2017, організованої компанією BankOnline.
«Це унікальна можливість для вас [представників FinTech-компаній] масштабувати бізнес: банків там немає, це блакитний океан і 50% населення, що готові користуватися вашими послугами», – додав він.
За словами Дюка, USAID проводить дослідження компаній сектора для того, щоб мати уявлення щодо профілів галузі: реалізація проекту направлена на спрощення залучення інвестицій. «Україна має надзвичайно великий потенціал зростання, як з боку клієнтської бази <...> так і з боку обсягу ринку й інвестованих коштів», – підкреслив Дюк.
Говорячи про попередні підсумки дослідження, Дюк повідомив, що 77% українських FinTech-компаній були засновані у 2012–2017 роках: серед засновників компаній банкіри, інженери, IT-фахівці. При цьому 65% компаній фінансуються засновниками, а топ-менеджмент сформований з колишніх співробітників ПриватБанку, ПУМБ, Райффайзен Банку Аваль, Універсал Банку.

У цілому, за його словами, в українському FinTech-секторі вже виявлено понад 100 стартапів різної складності. Щодо команд таких компаній Ростислав Дюк повідомив, що 35% з них мають до 10 співробітників. «Це мобільні групи ідейних людей, які хочуть щось зробити», – зазначив він.
Разом з тим, за його словами, 15% компаній сектора мають персонал до 20 осіб, 8% – до 50 співробітників і лише 7% – понад 90 осіб. 35% компаній не захотіли відкривати інформацію про персонал.
Згідно з дослідженням, 73% FinTech-компаній створюють сервіси для масового сегмента, 19% – для середнього та малого бізнесу, 8% – інші: 38,5% всіх сервісів – в напрямку платежів та грошових переказів, 19% – кредитування та мікрокредитування для Р2Р, В2С, Р2В.
В основному FinTech-компанії спираються на бізнес-модель транзакційних комісій (понад 70%), але є також Freemium і сервіси за підпискою.
При цьому, згідно з проведеними вимірами, найактивніші партнери – Таскомбанк, Альфа Банк, ПУМБ, VISA, MasterCard.
За даними Дюка, фінансування актуально для більшості компаній з метою масштабування маркетингу та IT.
Серед гарячих тем українського FinTech-сектора Дюк назвав Digital Banking, автоматизацію, біометричну ідентифікацію, Machine Learning, AI, прогнозування і моделювання, смартконтракти, Blockchain, bots, Big Data, оцифровування реєстрів.
Разом з тим до «холодних тем» він відніс електронні гаманці, мобільні додатки, операції з готівкою, мобільні технології, платіжні карти, інтернет-acquiring.
Основними труднощами в розвитку учасники ринку називають регуляторні обмеження, відсутність прозорих умов ведення бізнесу та конкуренції, відсутність держпідтримки інноваційних проектів, пошук партнерів та інвесторів, а також небажання традиційних гравців ринку змінюватися і автоматизувати процеси.
Як повідомив Ростислав Дюк, остаточно дослідження буде завершено в грудні цього року: за його підсумками буде створений перший всеукраїнський FinTech-каталог. У зв'язку з цим він відзначив хороший діалог з Нацбанком щодо FinTec-сектора: регулятор готовий як чути, так і змінювати регулятивне поле.
Повна презентація керівника напряму Digital Finance проекту USAID
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].