Антон Волнянський: «Малий і середній бізнес – драйвери інновацій»
Як малий бізнес може виростити хороший бренд із мінімальними інвестиціями

У рамках партнерського проекту, присвяченого Школі бізнесу від «Нової пошти», Mind публікує інтерв'ю з тренером курсу «Маркетинг» Антоном Волнянським – маркетологом, стратегом і консультантом з 17-річним досвідом роботи в українських та міжнародних компаніях, а також в освітніх проектах (MBA International, Grinishyn Beauty School, WebPromoExperts, Business Platform, Маркетинговій школі Be F1rst, Startup Ukraine та ін.).
Маркетинг та бізнес – два боки одного цілого. Антон Волнянський переконаний, що навіть малий бізнес може виростити хороший бренд з мінімальними інвестиціями. Про те, що для цього потрібно, – детальніше в інтерв’ю.
– Яка у вас як викладача Школи бізнесу «Нова пошта» велика амбітна мета? Чого ви очікуєте від повторної участі в цьому проекті?
– Для мене існує два види економік. Економіка минулого – економіка ресурсів, і економіка майбутнього – економіка інновацій. Саме малий і середній бізнес зараз є драйвером нововведень. Великі компанії занадто повільні та архаїчні у світі, що змінюється дедалі швидше, і, думаю, ми спостерігатимемо еру їхнього згасання. Тому я активно ділюся знаннями, які можна і потрібно застосовувати на практиці. У результаті проекту очікую побачити групу більш освічених, активних, думаючих і шукаючих підприємців, висококонкурентних як в Україні, так і за її межами.
– Ви любите навчати. Яким досвідом вам найбільше хотілося б поділитися зі студентами?
– Мій головний принцип у викладанні – ділитися тільки тими знаннями і досвідом, які сам отримав і пройшов на практиці. Бізнес-стратегії, системний маркетинг, бренд – це мої теми і мій досвід.
– Найбільше студенти Школи бізнесу очікують від навчання знань з інновацій. Які інноваційні підходи актуальні на сьогодні e сфері маркетингу?
– Це, по-перше, розуміння того, як змінюється клієнт. А робить він це дуже активно. По-друге, це зміна підходів у спілкуванні з клієнтом з одностороннього «мовлення» до діалогу та взаємодії. По-третє, це використання сучасних каналів комунікацій, наприклад, діджитал. А суть бізнесу – продукти і бренди – залишається непорушною та незмінною.
– Яку роль відіграє правильний маркетинг у формуванні плану прискорення бізнесу?
– Маркетинг у буквальному перекладі з англійської – «ведення ринкової діяльності». Я між поняттями «бізнес» і «маркетинг» ставлю знак рівності. Маркетинг – основний набір інструментів, який працює з цінністю продукту. А саме за цінність нам і платить клієнт.
– Що таке маркетинг для малого й для середнього бізнесу? У чому різниця?
– Маркетинг – це великий набір інструментів. Для кожного конкретного бізнесу вибираються ті, які релевантні саме для нього. Вибір залежить від сфери бізнесу, його розмірів, типу, готовності інвестувати тощо. Параметрів багато, адже бізнес – це багаторівнева гра.
– Яких спеціалістів з маркетингу слід наймати в першу чергу і які завдання перед ними ставити?
– Практичний маркетинг передбачає два види завдань – стратегічні й тактичні. Стратегічні – це створення системи маркетингу (люди, процеси), розуміння ринку, на якому працюєте, знання клієнта, усвідомлення того, який бренд і продукт ви йому пропонуєте. Тактичний маркетинг – це планомірне, крок за кроком, втілення в життя готової стратегії. Для оптимізації інвестицій я дедалі частіше рекомендую першу частину довірити фахівцям, можливо, навіть на аутсорсі. І одночасно обов'язково взяти в штат «середнього» маркетолога, який пройде всі стратегічні стадії пліч-о-пліч з професіоналом, перейме і збереже в компанії досвід, а тактику вже буде реалізовувати самостійно, після закінчення роботи стратега.

– Чи може МСБ створювати сильні бренди? Що для цього потрібно?
– Може. Але для цього потрібна «школа», система, а головне – розуміння, що це таке – «бренд». Як свідчить моя практика, на превеликий жаль, адекватні знання є лише в одиниць. Саме тому я намагаюся виправити цю ситуацію своєю просвітницькою діяльністю.
– Які кошти треба вкладати у створення бренду?
– Нижня межа – 0, верхня – не обмежена. Навіть у малому бізнесі цілком можливо виростити хороший бренд з мінімальними грошима. Головне – завзятість, єдиний напрямок і терпіння.
– І який час потрібен для його укріплення на ринку?
– Бренд – інвестиція середньо- і довгострокова. З моєї практики можу сказати, що він стає ефективним через один–три роки активної роботи, яка накопичує ефект «снігової кулі». Спочатку здається, що все це дорого і не дуже результативно. Але якщо не стрибати з боку в бік, рухатися планомірно й наполегливо, то за певний час інформаційне поле довкола продукту накопичиться і почне приносити результати. Найвищий результат для мене – це коли клієнти настільки задоволені продуктом або послугою, що приводять нових.
– У яких випадках креативна стратегія веде за собою бізнесову?
– У жодних. Спочатку стратегія бізнесу, потім – бренд, і тільки потім креатив як похідна. Бренд відповідає на питання «ЩО говоримо клієнтові?», креатив – «ЯК ми до нього доносимо те, що хочемо сказати?».
– Що потрібно для формування успішної команди?
– Чесне розуміння себе як людини і керівника, своїх життєвих цінностей і підходів у роботі. І тоді прийдуть потрібні люди. Набір управлінських компетенцій – це окрема сфера знань. Якщо ви – чудовий фахівець у конкретній справі, це не означає, що автоматично будете хорошим керівником. «Управлінський м’яз» треба прокачувати усвідомлено.
– Як наразі змінюється клієнт і комунікація з ним?
– Якщо коротко, то монолог перетворився на діалог. З клієнтом можна і необхідно спілкуватися у двосторонньому форматі.
– Клієнти зараз хочуть мати персоналізований діалог з продавцем або компанією, що надає послуги. Кожен клієнт – індивідуальність. Які маркетингові рішення найкраще відповідають цьому виклику?
– Якщо клієнтів небагато, то живе, персоналізоване, емоційне спілкування, підкріплене простою CRM-системою на стороні бізнесу – ідеальний варіант. Якщо клієнтів багато, то важлива автоматизація основних процесів взаємодії, чіткі процедури і достатній для такої кількості контактів ресурс.
– Клієнт з високим рівнем очікування завжди стимулює розвиток бізнесу. Чи відрізняється комунікація з ним порівняно зі стандартними покупцями?
– Коли тобі надають позитивний відгук – тобі приємно. І все. А коли дають конструктивну критику і пропозиції – це надзвичайно цінна інформація. Я, наприклад, прошу, щоб мене критикували. Бо це основне джерело постійного вдосконалення і роботи над собою.
– Наскільки популярними в Україні є моделі бізнесу, засновані на цінностях? Як працює така модель бізнесу?
– Ми тільки входимо в цю епоху. І розпочинається цей рух зі стартапів і бізнесів, які починає молодь. «Заробити грошей» – теж, в принципі, цінність. Просто низького рівня. А от соціально відповідальні бізнеси, що усвідомлюють свою роль у розвитку суспільства, покращують життя спільноти навколо, – тільки починають з’являтися. І є величезне бажання, щоб їх було якомога більше!
– Які цінності є орієнтиром для вас?
– Мої цінності в роботі з людьми – чесність, відкритість, професіоналізм, загальний пошук смислів, любов до людей, віра в них і щире бажання розвитку.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми запрошуємо вас стати частиною Mind Club. Для цього потрібно оформити підписку за $7 на місяць.
Нам дуже важлива ваша підтримка!
Чому ми впроваджуємо платну підписку?
Справжня якісна та незалежна журналістика потребує багато часу, зусиль та витрат, це дійсно недешево. Але ми віримо в перспективи ділової журналістики в Україні, тому що віримо в перспективу України.
Саме тому ми створюємо можливість платної щомісячної підписки – Mind Club.
Якщо ви читаєте нас, якщо вам подобається та ви цінуєте те, що ми робимо, – пропонуємо вам вступити до спільноти Mind.
Ми плануємо розвивати Mind Club: обсяг матеріалів і доступних сервісів і проектів. Уже сьогодні всі члени клубу:
- Допомагають створювати та розвивати якісну незалежну ділову журналістику. Ми зможемо і надалі розвиватись та підвищувати якість наших матеріалів.
- Отримують вільний від банерної реклами сайт.
- Отримують доступ до «закритих» матеріалів Mind (до щомісячного випуску, в якому ми досліджуємо та аналізуємо, як працюють цілі галузі; до щотижневих аналітичних підсумків).
- Вільний доступ до івентів Mind для підписників та спеціальні умови на інші події Mind.
- Smart Power. Власники бізнесу, що стануть підписниками Mind, отримають доступ до агрегатора системних порушень від аналітиків Mind та партнерів «Cкажи.uа». Якщо у вашого бізнесу виникли проблеми з непорядними чиновниками чи конкурентами – ми проаналізуємо, чи є їхня поведінка системною, і разом зможемо вирішити цю проблему.
- Ми і надалі розвиватимемо Mind та додаватимемо корисні журналістські рубрики і сервіси для вашого бізнесу.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності. Підтримайте нас за 196 грн на місяць.
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: editor@mind.ua.
http://eleven-crm.com.ua/ - Помогает организовать работу вашей компании эффективно!