Битва технологій: як мобільні оператори збираються відбирати клієнтів у інтернет-провайдерів

Битва технологій: як мобільні оператори збираються відбирати клієнтів у інтернет-провайдерів

І за яких умов у «великої трійки» з'являться шанси посунути конкурентів

Этот текст также доступен на русском
Битва технологій: як мобільні оператори збираються відбирати клієнтів у інтернет-провайдерів
Фото: pixabay

5 вересня «Київстар» оголосив про запуск нового тарифного плану для мобільних абонентів. У компанії заявляють, що їхнє рішення здатне замінити доступ до фіксованого (провідного) інтернету. На ринку вже довгі роки обговорюється теорія про те, що в майбутньому швидкісний мобільний зможе «переманити» клієнтів фіксованого ШСД. Чи настало це майбутнє після запуску 4G? Чи варто інтернет-провайдерам готувати «відповідь»? Які шанси на успіх у нового продукту від «Київстар»? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.

Суть пропозиції. Оператор запустив безлімітний тарифний план «Київстар Домашній 4G». Цікавинки пакета – відсутність обмеження на кількість використовуваного дата-трафіку і швидкості передачі даних. Нагадаємо, навесні 2018 року «Київстар» лімітував швидкість до 1,8 Мбіт/c після використання перших 6 Гб на добу.  Компанія пропонує абонентам підключати новий тариф замість домашнього фіксованого інтернету. «Для роботи домашньої Wi-Fi-мережі користувачам необхідно лише придбати комплект 4G-роутера з тарифним планом «Київстар Домашній 4G», – пояснюють у прес-службі оператора. Коштує це задоволення 2 399 грн. Плюс абонплата – 155 грн на місяць.

Які шанси на успіх у «Домашнього 4G»? У «Київстар», природно, налаштовані оптимістично. Перш за все, розраховують залучити клієнтів з невеликих населених пунктів, у яких є проблеми з доступом до мережі за іншими технологіями. Зараз оператор пропонує 4G у 2516 населених пунктах. Скільки з них невеликих і «проблемних», поки не уточнює. «Головна перевага нового продукту для користувачів – значне скорочення витрат і часу на забезпечення доступу до інтернету там, де немає можливості підключитися до фіксованої мережі, або вартість такого підключення дуже висока», – вважає керівник напрямку FTTB «Київстар» Микола Бумажний.

Опитані Mind телеком-експерти та інтернет-провайдери оцінюють шанси більш скептично. «Поява такої пропозиції – вже успіх, – іронізує голова правління ІнАУ Олександр Федієнко. – Але насправді те, що бачу в цілому на ринку, успіхом і не віє: йде переманювання сегмента абонентів, які мало платять, у інших гравців».

Телеком-експерт, радник першого віце-прем'єр-міністра з питань цифрової економіки Олена Мініч вважає, що ця пропозиція для масового ринку не надто конкурентна з двох причин: високі бар'єр входу (2 399 грн за роутер) і місячна абонплата (155 грн). «Масовий клієнт візьме модем від «Укртелекому» за 1 грн або у постачальника GPon, які по селах і райцентрах вже практично всюди є. Цільовою аудиторією цієї пропозиції можуть бути лише heavy-users, яких привабить безлімітний трафік. Але оператор зможе залучити не більше декількох сотень таких користувачів», – вважає Олена Мініч.

У директора інтернет-провайдера «Паутина.NET» Олександра Арутюняна схожа думка. «Безумовно, частина абонентів почнуть користуватися цією пропозицією. Але припускаю, що в більшій мірі клієнти прийдуть з приватного сектора й інших місць, складних для прокладки фіксованої оптичної лінії. У цій ситуації буде порівнюваний поріг входу. Але в міських багатоквартирних будинках абоненти не перебігатимуть до «Київстар»: занадто великий поріг входу», – говорить він.

Директор з корпоративних зв'язків «Укртелекому» Михайло Шуранов вважає нову пропозицію зручною для клієнтів. «Але вона – для обмеженого кола абонентів, враховуючи вартість пакета і модему. В Україні дуже дешевий інтернет. За різними оцінками, на ринку працює від 4 000 до 6 000 інтернет-провайдерів. Гадаю, акція «Київстар» зустріне дуже жорсткий ціновий спротив з їхнього боку. У населених пунктах, де її запропонують, ми побачимо цінові війни», – застерігає спікер.

«Київстар» активував бомбу уповільненої дії? Спікери вважають, що навіть незначна кількість клієнтів, які скористаються новою пропозицією, зможуть «покласти» мережу оператора. «У «Київстар» поки є вільна ємність 4G-мережі, звідси і агресивний маркетинг. Але для оператора – це бомба уповільненої дії. Домашній інтернет характеризується регулярним величезним зростанням споживання трафіку. В результаті дуже швидко заповниться ємність 4G-мережі», – передбачає Олександр Арутюнян.

Гендиректор компанії «Тріолан» Вадим Сидоренко уточнює, що мобільний інтернет може не витримати «важкого» контенту. «Справа не в швидкості, а в тому, що коли всі на регулярній основі качатимуть торенти і дивитимуться відео з YouTube на великих телевізорах, мережа не витримає», – говорить він.

Надмірне навантаження на мережу може з часом підштовхнути оператора ввести обмежувальні заходи. «Кілька сотень heavy-users створять навантаження у 80% від усього трафіку. Рано чи пізно «Київстар» зробить FUP (fair user policy) і обмежить трафік у пакеті», – вважає Олена Мініч.

Чи збираються інші оператори відбирати клієнтів у фіксованого ШСД? У «Vodafone Україна» і lifecell поки не відповіли на запитання Mind. Втім, після запуску «великою трійкою» безлімітних 3G-тарифів деякі абоненти і без акцій почали використовувати свої смартфони як Wi-Fi-роутери. Як правило, так чинять користувачі, що знаходяться в місцях, де взагалі немає провайдерів фіксованого інтернету або дротовий зв'язок тимчасово зникає через аварії на лініях.

Олександр Федієнко застерігає від подібних експериментів: «Я теж так роблю на дачі. Але це тимчасове рішення, яке вбиває смартфон. Рано чи пізно користувач це зрозуміє і знайде оптимальніше рішення».

За яких умов мобільні оператори зможуть переманювати абонентів інтернет-провайдерів? У «Київстар» заявляють, що надають швидкісний мобільний інтернет з максимальною теоретичною швидкістю передачі даних в діапазонах 2600 + 1800 МГц – до 700 Мбіт/с. Втім, абоненти, які періодично скаржаться на низьку швидкість, напевно готові посперечатися з цією заявою. Проте, якщо операторам вдасться виконати обіцянки і підтримувати середню швидкість 4G на рівні 50-70 Мбіт/с, зв'язок четвертого покоління в перспективі може стати альтернативою фіксованого інтернету. В теорії. А що буде на практиці?

Олександр Арутюнян вважає, що мобільні оператори зможуть відібрати невеликий відсоток абонентів у приватному секторі: «Але серйозних загроз для операторів фіксованого зв'язку я не бачу».

З тим, що певну частку ринку «Київстару» зайняти все-таки вдасться, згоден і Вадим Сидоренко. «Наприклад, це буде хороша альтернатива для тих, хто зараз живе в приватному секторі і змушений підключатися до провайдера через вай-фай», – пояснює він.

Голова правління ІнАУ більш категоричний: «велика трійка» не зможе потіснити інтернет-провайдерів. «Цю історію чую вже близько десяти років – з моменту появи FreshTel. Не втомлююся повторювати: ринок України будувався не так, як у Європі. Відтоку абонентів не буде. Оптика – це рівень комфорту. Зараз вже практично всюди є місцеві оптичні оператори, які нададуть абоненту більш якісний і надійний інтернет, ніж 3 і 4G, ще й роутер дарують», – вважає спікер.

Михайло Шуранов також вважає, що 4G поки не зможе замінити фіксований доступ в інтернет. «По-перше, це пов'язано з обсягами даних, споживаних абонентами фіксованих мереж інтернет. Наші клієнти в середньому використовують близько 180 ГБ на місяць. При активному споживанні в таких обсягах 3/4G-мережі фізично не впораються з навантаженням. Зараз середнє споживання абонентів мобільного інтернету 1-5 ГБ в місяць. По-друге, щоб забезпечити роботу базової станції 4G в віддаленому населеному пункті, туди необхідно довести оптику. А якщо вона туди «прийде», то є сенс роздавати оптичний фіксований інтернет («Київстар» надає і послуги дротового інтернету. – Mind)», – зазначає спікер.

Він перераховує ще кілька тимчасових перешкод – невисоке проникнення 4G-смартфонів і технічні складності, пов'язані з рефармінгом. «Ці складнощі абоненти дуже добре відчувають у вигляді проблем зі зв'язком, особливо при переході з області 3G у 4G-покоління і навпаки. Сама акція «Київстар» як раз і показує, що 4G не може замінити фіксований доступ. Розуміючи це, оператор пропонує клієнтам спільний бандл. Ми вважаємо, що найефективнішим є розвиток фіксованих оптичних мереж і при необхідності розвиток поверх них мобільного доступу четвертого і п'ятого поколінь. Але тільки в такій послідовності», – підкреслює Михайло Шуранов.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло