Битва технологій: як мобільні оператори збираються відбирати клієнтів у інтернет-провайдерів
І за яких умов у «великої трійки» з'являться шанси посунути конкурентів

5 вересня «Київстар» оголосив про запуск нового тарифного плану для мобільних абонентів. У компанії заявляють, що їхнє рішення здатне замінити доступ до фіксованого (провідного) інтернету. На ринку вже довгі роки обговорюється теорія про те, що в майбутньому швидкісний мобільний зможе «переманити» клієнтів фіксованого ШСД. Чи настало це майбутнє після запуску 4G? Чи варто інтернет-провайдерам готувати «відповідь»? Які шанси на успіх у нового продукту від «Київстар»? На ці та інші питання шукав відповіді Mind.
Суть пропозиції. Оператор запустив безлімітний тарифний план «Київстар Домашній 4G». Цікавинки пакета – відсутність обмеження на кількість використовуваного дата-трафіку і швидкості передачі даних. Нагадаємо, навесні 2018 року «Київстар» лімітував швидкість до 1,8 Мбіт/c після використання перших 6 Гб на добу. Компанія пропонує абонентам підключати новий тариф замість домашнього фіксованого інтернету. «Для роботи домашньої Wi-Fi-мережі користувачам необхідно лише придбати комплект 4G-роутера з тарифним планом «Київстар Домашній 4G», – пояснюють у прес-службі оператора. Коштує це задоволення 2 399 грн. Плюс абонплата – 155 грн на місяць.
Які шанси на успіх у «Домашнього 4G»? У «Київстар», природно, налаштовані оптимістично. Перш за все, розраховують залучити клієнтів з невеликих населених пунктів, у яких є проблеми з доступом до мережі за іншими технологіями. Зараз оператор пропонує 4G у 2516 населених пунктах. Скільки з них невеликих і «проблемних», поки не уточнює. «Головна перевага нового продукту для користувачів – значне скорочення витрат і часу на забезпечення доступу до інтернету там, де немає можливості підключитися до фіксованої мережі, або вартість такого підключення дуже висока», – вважає керівник напрямку FTTB «Київстар» Микола Бумажний.
Опитані Mind телеком-експерти та інтернет-провайдери оцінюють шанси більш скептично. «Поява такої пропозиції – вже успіх, – іронізує голова правління ІнАУ Олександр Федієнко. – Але насправді те, що бачу в цілому на ринку, успіхом і не віє: йде переманювання сегмента абонентів, які мало платять, у інших гравців».
Телеком-експерт, радник першого віце-прем'єр-міністра з питань цифрової економіки Олена Мініч вважає, що ця пропозиція для масового ринку не надто конкурентна з двох причин: високі бар'єр входу (2 399 грн за роутер) і місячна абонплата (155 грн). «Масовий клієнт візьме модем від «Укртелекому» за 1 грн або у постачальника GPon, які по селах і райцентрах вже практично всюди є. Цільовою аудиторією цієї пропозиції можуть бути лише heavy-users, яких привабить безлімітний трафік. Але оператор зможе залучити не більше декількох сотень таких користувачів», – вважає Олена Мініч.
У директора інтернет-провайдера «Паутина.NET» Олександра Арутюняна схожа думка. «Безумовно, частина абонентів почнуть користуватися цією пропозицією. Але припускаю, що в більшій мірі клієнти прийдуть з приватного сектора й інших місць, складних для прокладки фіксованої оптичної лінії. У цій ситуації буде порівнюваний поріг входу. Але в міських багатоквартирних будинках абоненти не перебігатимуть до «Київстар»: занадто великий поріг входу», – говорить він.
Директор з корпоративних зв'язків «Укртелекому» Михайло Шуранов вважає нову пропозицію зручною для клієнтів. «Але вона – для обмеженого кола абонентів, враховуючи вартість пакета і модему. В Україні дуже дешевий інтернет. За різними оцінками, на ринку працює від 4 000 до 6 000 інтернет-провайдерів. Гадаю, акція «Київстар» зустріне дуже жорсткий ціновий спротив з їхнього боку. У населених пунктах, де її запропонують, ми побачимо цінові війни», – застерігає спікер.
«Київстар» активував бомбу уповільненої дії? Спікери вважають, що навіть незначна кількість клієнтів, які скористаються новою пропозицією, зможуть «покласти» мережу оператора. «У «Київстар» поки є вільна ємність 4G-мережі, звідси і агресивний маркетинг. Але для оператора – це бомба уповільненої дії. Домашній інтернет характеризується регулярним величезним зростанням споживання трафіку. В результаті дуже швидко заповниться ємність 4G-мережі», – передбачає Олександр Арутюнян.
Гендиректор компанії «Тріолан» Вадим Сидоренко уточнює, що мобільний інтернет може не витримати «важкого» контенту. «Справа не в швидкості, а в тому, що коли всі на регулярній основі качатимуть торенти і дивитимуться відео з YouTube на великих телевізорах, мережа не витримає», – говорить він.
Надмірне навантаження на мережу може з часом підштовхнути оператора ввести обмежувальні заходи. «Кілька сотень heavy-users створять навантаження у 80% від усього трафіку. Рано чи пізно «Київстар» зробить FUP (fair user policy) і обмежить трафік у пакеті», – вважає Олена Мініч.
Чи збираються інші оператори відбирати клієнтів у фіксованого ШСД? У «Vodafone Україна» і lifecell поки не відповіли на запитання Mind. Втім, після запуску «великою трійкою» безлімітних 3G-тарифів деякі абоненти і без акцій почали використовувати свої смартфони як Wi-Fi-роутери. Як правило, так чинять користувачі, що знаходяться в місцях, де взагалі немає провайдерів фіксованого інтернету або дротовий зв'язок тимчасово зникає через аварії на лініях.
Олександр Федієнко застерігає від подібних експериментів: «Я теж так роблю на дачі. Але це тимчасове рішення, яке вбиває смартфон. Рано чи пізно користувач це зрозуміє і знайде оптимальніше рішення».
За яких умов мобільні оператори зможуть переманювати абонентів інтернет-провайдерів? У «Київстар» заявляють, що надають швидкісний мобільний інтернет з максимальною теоретичною швидкістю передачі даних в діапазонах 2600 + 1800 МГц – до 700 Мбіт/с. Втім, абоненти, які періодично скаржаться на низьку швидкість, напевно готові посперечатися з цією заявою. Проте, якщо операторам вдасться виконати обіцянки і підтримувати середню швидкість 4G на рівні 50-70 Мбіт/с, зв'язок четвертого покоління в перспективі може стати альтернативою фіксованого інтернету. В теорії. А що буде на практиці?
Олександр Арутюнян вважає, що мобільні оператори зможуть відібрати невеликий відсоток абонентів у приватному секторі: «Але серйозних загроз для операторів фіксованого зв'язку я не бачу».
З тим, що певну частку ринку «Київстару» зайняти все-таки вдасться, згоден і Вадим Сидоренко. «Наприклад, це буде хороша альтернатива для тих, хто зараз живе в приватному секторі і змушений підключатися до провайдера через вай-фай», – пояснює він.
Голова правління ІнАУ більш категоричний: «велика трійка» не зможе потіснити інтернет-провайдерів. «Цю історію чую вже близько десяти років – з моменту появи FreshTel. Не втомлююся повторювати: ринок України будувався не так, як у Європі. Відтоку абонентів не буде. Оптика – це рівень комфорту. Зараз вже практично всюди є місцеві оптичні оператори, які нададуть абоненту більш якісний і надійний інтернет, ніж 3 і 4G, ще й роутер дарують», – вважає спікер.
Михайло Шуранов також вважає, що 4G поки не зможе замінити фіксований доступ в інтернет. «По-перше, це пов'язано з обсягами даних, споживаних абонентами фіксованих мереж інтернет. Наші клієнти в середньому використовують близько 180 ГБ на місяць. При активному споживанні в таких обсягах 3/4G-мережі фізично не впораються з навантаженням. Зараз середнє споживання абонентів мобільного інтернету 1-5 ГБ в місяць. По-друге, щоб забезпечити роботу базової станції 4G в віддаленому населеному пункті, туди необхідно довести оптику. А якщо вона туди «прийде», то є сенс роздавати оптичний фіксований інтернет («Київстар» надає і послуги дротового інтернету. – Mind)», – зазначає спікер.
Він перераховує ще кілька тимчасових перешкод – невисоке проникнення 4G-смартфонів і технічні складності, пов'язані з рефармінгом. «Ці складнощі абоненти дуже добре відчувають у вигляді проблем зі зв'язком, особливо при переході з області 3G у 4G-покоління і навпаки. Сама акція «Київстар» як раз і показує, що 4G не може замінити фіксований доступ. Розуміючи це, оператор пропонує клієнтам спільний бандл. Ми вважаємо, що найефективнішим є розвиток фіксованих оптичних мереж і при необхідності розвиток поверх них мобільного доступу четвертого і п'ятого поколінь. Але тільки в такій послідовності», – підкреслює Михайло Шуранов.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].