Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський, банки та ринки капіталу
Основні виклики фінансової сфери, з якими доведеться зіткнутися кандидату в разі перемоги на президентських виборах – аналіз Mind

Зліва направо: екс-міністр фінансів Олександр Данилюк, екс-міністр економіки Айварас Абромавічус та кандидат у президенти України Володимир Зеленський
Mind продовжує публікацію редакційного аналізу рішень, які пропонують (або частіше – не пропонують) кандидати в президенти України щодо окремих галузей. З повним переліком запитань, на які ми шукали «відповіді» у кандидатів, можна ознайомитись тут; усі матеріали спеціального проекту Mind «Кандидатська з економіки» – тут.
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський і АПК
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський, інновації, технології та телеком
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський, газ та ризики некомпетентності
Читайте також: Кандидатська з економіки. Володимир Зеленський та виклики в енергетиці
Передвиборчий штаб Володимира Зеленського не обтяжив себе відповідями на запит Mind. Тому ми аналізуємо слова і дії як самого кандидата, так і персон, які асоціюються з його командою, спираючись на відкриті джерела.
Банківське регулювання
В інтерв'ю Дмитру Гордону, грудень 2018:
Дуже багато моментів в різних країнах, які я хотів би Україні привити. Припустимо, мені дуже подобається рівень життя в Швейцарії… банківська система захищена, звичайно, офігенна у них…
Під час зустрічі з бізнес-спільнотою, березень 2019:
У мене немає ніяких підписаних паперів з Коломойським, меморандумів телевізійних. ПриватБанк – державний банк, я нікому його не буду повертати. Допомагати олігархам я не збираюся.
Під час зустрічі з бізнес-спільнотою, березень 2019:
Давайте ми взагалі підемо від кешу.
Коментар Mind
Черговий силовий перерозподіл активів та фінансових потоків у банківському секторі є одним з ризиків цьогорічних виборів в Україні. Тому запевнення кандидата у прихильності до підтримання стабільності у банківському секторі можна категорично вітати.
Проте недоліком надто широких узагальнень є збереження великої кількості питань, відповіді на які можуть радикально змінити оцінку перспектив.
Приміром, чи збереження діючої управлінської команди в ключових регуляторах є частиною стабільності?
Чи буде продовжено просування за стратегічними напрямками, які вже визначені?
А якщо ні, то хто і що саме змінюватиме?
У цілому, термін «офігенна» як таргет для розвитку фінансового сектору для різних електоральних груп може містити кардинально різний зміст. Сформований туман невідомості не сприяє заспокоєнню: намагання захеджуватися від можливих форс-мажорів вже найближчим часом може негативно вплинути на поточні тенденції.
Щодо стосунків з олігархами, то у банківському секторі вони досі управлялися без допомоги: самі брали кредити, самі їх не повертали. І тут позиція першої особи держави щодо можливих компромісів або відмови від них має надзвичайне значення.
Сума непрацюючих кредитів на початок 2019 року складала понад 632 млрд грн, серед них корпоративних – понад 537 млрд грн.
Стосовно радикальної відмови від готівки, то у цьому напрямі вже багато років працює Нацбанк. Аби ознайомитися з чималими досягнутими результатами, можна просто пошукати на веб-сайті НБУ інформацію за словом сashless.
Згідно з останніми планами, дозволений денний ліміт готівкових операцій для фізособи планують знизити до 15 000 грн, що з урахуванням існуючих темпів інфляції дуже небагато.
До речі, таке рішення має не лише світлі відтінки.
Зокрема, варто зважати, що населення не довіряє ані державним органам, ані банкам – за збереження незмінними інших умов повна відмова від кешу стане неадекватно агресивним кроком.
Крім того, це вимагатиме від бізнесу додаткових видатків на термінове доформування інфраструктури для опрацювання відповідного масиву платежів. І це на тлі недостатньої освітньої та технічної готовності українців до таких змін.
Ринки капіталу
В інтерв'ю Дмитру Гордону, грудень 2018:
Ось ти кажеш – національна ідея. У принципі, це – офігенна, дуже ліберальна вільна країна. Я хочу, щоб тут були бабки в безпеці, щоб всі світові компанії приїжджали сюди і вкладали. Взагалі-то, це одна з альтернатив будь-якого військового союзу. Так загони сюди америкосів, китайців, дай їм ліцензію на видобуток газу – подивимося, хто прийде сюди нас підривати.
Коментар Mind
Українські реалії захисту прав інвесторів та досягнутий рівень розвитку фондового ринку невідривно пов’язані з ситуацією з верховенством права та корупцією, а також здобутим країною економічним станом. Позитивні зрушення спостерігаються.
Варто згадати прихід в Україну міжнародної депозитарної системи Clearstream. Проте основне питання – як прискорити розвиток, аби зміни почали приносити відчутні результати якнайшвидше.
Однією з передумов для цього є забезпечення ефективної взаємодії з парламентом задля модернізації фінансового законодавства.
Ось із цим можуть бути суттєві ускладнення, оскільки побудований у країні непрозорий та кептивний фондовий ринок має своїх бенефеціарів, котрі, в свою чергу, досі мали потужне представництво як у законодавчому, так і в інших державних органах.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].