Ринок Pay TV у цифрах: якого обороту досягне індустрія за підсумками «ковідного» року
Які чинники драйвили та гальмували її зростання

Як розвивався український ринок платного телебачення під час пандемії? Які його сегменти показали найбільшу динаміку зростання? Наскільки відчутно збільшаться тарифи для споживачів? Про це та багато іншого розповідали спікери конференції TIM 2020: Telecom, IT, Media. Mind обрав найцікавіші цифри й цитати.
4 млрд грн
Таким є прогнозований експертами обсяг ринку Pay TV за підсумками 2020-го. Через чотири роки оборот має зрости до 9 млрд грн, спрогнозував на конференції директор Divan.TV Аркадій Канюка.
850 000
Стільки абонентів, що платять, матимуть українські ОТТ-платформи до кінця цього року, припускають у StarLightMedia. «Спостерігаємо стрімке зростання в цій ніші», – сказав в.о. директора дивізіону PayTV & Digital StarLightMedia Микола Фаєнгольд.
Його колеги підтвердили тренд. «Бачимо перехід абонентів з кабелю в ОТТ-сегмент. Це неминуча зміна технологій», – зазначив директор зі стратегічного розвитку «Медіа Групи Україна» Федір Гречанінов. «Цьогоріч програв лише аналоговий кабель. У багатьох провайдерів відбувся відтік абонентів», – заявив директор департаменту дистрибуції та розвитку мережі мовлення групи 1 + 1 media Андрій Мальчевський.
«Найбільшу динаміку зростання показуватиме ОТТ порівняно з іншими сегментами ринку. Через чотири роки в структурі доходів частка ОТТ зросте не вдвічі, а значно більше. Все просто: нові технології витісняють старі. ОТТ та IPTV посядуть провідні позиції в найближчі 3–5 років», – вважає Аркадій Канюка. На його думку, зараз більшість ОТТ-гравців готуються до зростання капіталізації. Гряде консолідація в цій ніші. Виживуть найбільші, які утримуватимуть 70–80% через 3–5 років.
Майже 300 000
Стільки абонентів наразі у DTH-сегмента (спрощено – платного легального супутникового ТБ). В Україні цю нішу ділять між собою лише два провайдера: Xtra TV і Viasat. Перший контролюється медіа-групою «Україна», другий входить до орбіти 1 + 1 media.
«Після кодування супутника бачимо зростання двох платних сегментів: ОТТ і DTH. Другий зріс майже вп’ятеро з початку року», – зазначив Фаєнгольд зі StarLightMedia.
Гречанінов з «Медіа Групи Україна» вважає, що зростання могло б бути набагато більшим. За його словами, «дві сходинки вниз» забезпечили Верховна Рада й Офіс президента. Нагадаємо, у лютому 2020-го парламент направив звернення до Володимира Зеленського про запровадження мораторію на кодування супутникового телесигналу. Після цього пресслужба президента заявила, що невдовзі всі канали буде раскодовано. А через кілька тижнів з'ясувалося, що в ОП заяву неправильно витлумачили: розкодування не буде, а медіагрупи запустять незакодовані супутникові версії кількох українських каналів.
«Ці дві новини сукупно обвалили рівень продажів у шість разів. До заяв ВР і ОП темпи набору абонентів обома супутниковими провайдерами були вище наших найсміливіших очікувань. Хоча спочатку думали, що ключовою проблемою стане нестача сет-топ-боксів до кінця весни. Плюс карантин додав драйву: інсталятори не змогли активно ходити по домівках. Лише нещодавно почали поступово відновлювати темп зростання», – уточнив Гречанінов.
2 млн
Стільки абонентів залишається на відкритому (безкоштовному) супутнику після кодування каналів медіагрупи. «За нашими початковими планами, такого не повинно було статися. У страшному сні не могли уявити, що парламент і Офіс президента піднесуть нам сюрприз», – заявив Гречанінов.
1 млн
Стільки абонентів після кодування супутника перетекло на Т2 (ефірне цифрове ТБ, його пропонує єдиний провайдер – «Зеонбуд»). Про це повідомив Федір Гречанінов, уточнивши, що Т2 стало головним бенефіціаром перетікання супутникової аудиторії.
Близько 30%
На стільки з січня 2021 року медіагрупи піднімуть роялті за доступ до свого контенту для провайдерів. Останні своєю чергою мають намір підвищити тарифи для кінцевих абонентів. Деякі гравці вже офіційно заявляють про майбутню інфляцію. Для Mind уточнюють, що зростання буде в межах 10–30%.
20–30%
Це плановане зростання роялті медіагруп у наступні роки. «Така динаміка означатиме, що в нас здоровий ринок. Ми ж усі прагнемо до зростання ARPU. Якщо середній чек зростатиме на 5–10% на рік, ми ніколи ні до чого не наблизимося», – переконував провайдерів змиритися зі щорічною інфляцією директор зі стратегічного розвитку «Медіа Групи Україна» на конференції.
Він вважає, що на ринку є потенціал для подвоєння роялті. «Але, якщо це зробити за один рік – буде шокова історія. Вона поламає ринок. А 20–30% – нормальне, адекватне зростання. Але багато що залежатиме від того, що відбуватиметься з економікою, гривнею тощо. Ми повинні враховувати зовнішні чинники», – зазначив Гречанінов.
За словами генерального директора компанії «Торсат» (дистрибутора «Інтер медіа груп») Дениса Васяновича, в подальшому подорожчання буде «ринковим і органічним»: на 25–30% щорічно. «Цей рівень обговорювався з ринком, на нього погодилася більшість гравців. Доки триватиме інфляція? Будемо дивитися по ситуації. Якщо всі наші ініціативи щодо зростання ARPU будуть підтримуватися більшістю, не бачу причин зупинятися на досягнутому, потрібно продовжувати нарощувати ринок платного ТВ», – вважає Васянович.
Мальчевський з 1 + 1 media наголосив, що провайдери мають прийняти технологічний розвиток галузі: «Близько 15 років тому ARPU становив близько $10. Інфляція їх з'їла. Прагнемо, щоб середній чек повернувся на колишній рівень».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].