«Ланет» vs медіагрупи: 5 сценаріїв завершення «війни»

«Ланет» vs медіагрупи: 5 сценаріїв завершення «війни»

Чому Віктор Мазур пропонує Володимирові Зеленському очолити «медіамайдан»

Этот материал также доступен на русском
«Ланет» vs медіагрупи: 5 сценаріїв завершення «війни»
Фото: depositphotos.com

Кілька місяців тому почалася нова ворожнеча між 1+1 media, StarLightMedia, «Медіа Група Україна», Inter Media та великим ТБ-провайдером «Ланет». Медіагрупи по черзі повідомили провайдеру про дострокове розірвання договору без пояснення причин. У відповідь «Ланет» і профільна асоціація ІнАУ звинуватили МГ у картельній змові та направили заяви до АМКУ, РНБО та президенту. Також провайдер подав позов до суду. Поки що – лише на StarLightMedia. На черзі – її колеги.

Ця історія цікава не лише тим, що обидві сторони конфлікту ризикують втратити чималі доходи. Її кульмінація може вплинути на весь ринок платного ТБ. Між його учасниками – медіагрупами та провайдерами – вже багато років поспіль відбуваються мікро- і макросутички. У більшості конфліктів м'яч опинявся на боці МГ.

Що може статися цього разу? Про це на нещодавній пресконференції коротко розповіли представники ІнАУ та «Ланет». Деталі Mind уточнив у власника групи «Ланет» Віктора Мазура.

За кілька днів напередодні заходу видання направило запити чотирьом медіагрупам з проханням пояснити причини дострокового розірвання договору, прокоментувати звинувачення на їхню адресу в картельній змові та ймовірні сценарії завершення конфлікту. В 1+1 media, «Медіа Група Україна» та Inter Media проігнорували запит редакції. У StarLightMedia повідомили, що їм потрібно більше часу для підготовки відповіді.

Тому наразі Mind публікує позицію лише однієї сторони конфлікту.

Ціна міжусобиці. Після припинення дії договорів – з 1 по 21 травня – «Ланет» має від’єднати від своєї мережі 30 каналів медіагруп. МГ втратять близько 3,4 млн грн щомісячного роялті від провайдера.

«Ланет» зі свого боку втратить 8–12 млн грн доходів на місяць від ТБ-абонентів, попередньо підрахували в компанії. Зараз у провайдера понад 120 000 ТВ-клієнтів. «Ми запропонуємо їм дешевші пакети з нішевими (Discovery, National Geographic тощо) і інформаційними каналами. Але припускаємо, що близько 50 000 абонентів ТБ і 10 000 клієнтів ТБ та інтернету протягом двох місяців перейдуть до інших великих провайдерів», – пояснив деталі Мазур у коментарі Mind. Якщо прогноз справдиться, медіагрупам вдасться повернути тільки частину своїх доходів (близько 1,7 млн ​​грн): провайдери платять роялті за кожного абонента.

Попри ці чималі втрати обидві сторони наразі публічно не мають наміру давати задній хід.

Суть конфлікту. МГ офіційно не пояснюють причини розриву відносин із великим провайдером. У «Ланет» вважають, що це показове побиття для всього ринку. «У жовтні минулого року чотири медіагрупи, два найбільших ОТТ-провайдера та два великих кабельних оператора кулуарно обговорили 13 неписаних правил співпраці. У них включили неприйнятні, на наш погляд, умови для провайдерів. І назвали це саморегуляцією ринку. Я ж вважаю це змовою і бандитизмом. Саморегуляція – це коли правила публічно оголошуються, обговорюються та затверджуються всіма учасниками», – заявляє Мазур.

За його словами, перший пункт цього зводу правил – збільшення мінімальних тарифів для кінцевих абонентів до 99 грн. Якщо це або інші правила не виконуються, чотири медіагрупи одномоментно припиняють договірні відносини з «порушниками». Але не з усіма.

«Ми дізналися про маркетингові пункти, коли запустили щорічну маркетингову акцію. Від нас вимагали її вимкнути. Схожі акції на ринку практикують також інші великі гравці: «Київстар», Volia, Sweet.tv. Ми поцікавилися, чому ультиматум виставлений лише нам. Відповіді не отримали. Тим часом з ринку почали доходити чутки, що один із великих провайдерів просить медіагрупи ввести проти нас санкції. Незабаром Микола Фаєнгольд (керівник дивізіону PayTV&Digital StarLightMedia) повідомив мені, що персонально для «Ланет» роялті буде підвищено ще на 30% (на початку року на стільки ж підняли «прайс» усім провайдерам. – Mind). Пропоноване зростання відрахувань пояснив просто: «Якщо ми вас не покараємо, на ринку нас ніхто не слухатиметься», – розповідає власник «Ланет».

Чим усе це може закінчитися? Mind попросив усіх учасників конфлікту описати ймовірні сценарії його завершення. Поки МГ мовчать, публікуємо тільки версії «Ланет».

1. РНБО за заявою ІнАУ ухвалює рішення про внесення головних каналів медіагруп до складу універсальної програмної послуги (УПП) на період агресії з боку РФ. У перекладі людською мовою це означає, що ключові канали МГ стануть обов'язковими для трансляції на всій території України. А з провайдерів на цей період знімуть обов'язок платити роялті медіагрупам.

У виграші залишаться абоненти та провайдери. «У нас з'явиться можливість знизити кінцеві тарифи приблизно на 25%. Думаю, в умовах жорсткої конкуренції на ринку багато гравців підуть на такий крок», – каже Мазур.

Медіагрупи, які можуть втратити десятки мільйонів щомісячного роялті, ймовірно, будуть проти цього сценарію.

2. АМКУ за заявою ІнАУ штрафує МГ за порушення законодавства про захист економічної конкуренції. «АМКУ має можливість повернути наш ринок у нормальні ринкові умови. Комітет може ухвалити рішення, що ми маємо справу з олігополією. У цьому разі регулятор контролюватиме необґрунтоване підвищення цін і  виставлення інших кабальних умов монополістами. За останні роки медіагрупи підняли роялті вшестеро. Торік  ми просили їх хоча б на період карантинів не підвищувати ціни. Але нас «почули», – розповідає власник «Ланет».

Від цього сценарію знову-таки виграють провайдери та абоненти. Але наскільки він реалістичний, враховуючи чутки, що в АМКУ діє потужне лобі деяких олігархів – власників медіагруп?

Мазур дипломатично відповів на це запитання: «Всі президенти мали свої майдани. Зеленський прийшов з телебачення. У нього є всі шанси очолити медіамайдан: зламати олігополію в медіа, зробити їх прозорими, припинити маніпуляції на центральних каналах на догоду певним олігархам або російським нормативам».

3. Саморегуляція ринку. Тобто публічний діалог з усіма гравцями й пошук компромісних рішень. Цей виграшний для всіх сторін варіант виходу з кризи пропонували народні депутати на пресконференції. Мазур не вірить у його реалізацію. «Саморегуляція – це міф. Вона померла 2018 року. Тоді асоціація кабельних провайдерів, яку очолює Юрій Лабунський, подала заяву до АМКУ на медіагрупи. Останні дружно почали «вбивати» бізнес Лабунського. У підсумку підвищили йому роялті на 50%».

4. Після виграшу «Ланет» у  судах МГ змінюють умови контрактів. Деякі з них провайдер просить визнати незаконними. Зокрема, у нинішніх договорах не прописані причини розриву співпраці. Сторони можуть без жодних вагомих підстав і їх пояснення «поламати» бізнес один одного.

«Ми вимагаємо кількох змін. Перше – у договорі мають бути чітко прописані пункти, за якими його може бути розірвано. Друге – припинення змови (якщо розриваєш договір з однією з медіагруп, інші автоматом припиняють з тобою співпрацю). Провайдери повинні мати право самі вибирати, які канали та які МГ їм вигідно включати в свою сітку. Третє – гравці потребують можливості відстоювати свої права в суді. Тому вимагаємо розривати контракт мінімум за 90 днів. За менший період захистити себе в суді дуже складно», – пояснює Мазур.

Від цього сценарію в теорії можуть виграти всі сторони, які хочуть діяти за прозорими правилами.

5. РНБО, АМКУ, суди не підтримають «Ланет». «У цьому разі виграють медіагрупи та два великі київські  провайдери, до яких перетече частина наших ТБ-абонентів. Ми продовжимо працювати в ТБ-ніші. Так, із меншим оборотом, але без тиску медіагруп», – каже Мазур. Чи допоможе вдале показове побиття надалі диктувати нові правила – питання риторичне.

Ілюстрація: Depositphotos.com

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті