Пункт призначення: трагікомічна історія першого рейсу з українського зернового каравану

Пункт призначення: трагікомічна історія першого рейсу з українського зернового каравану

На момент очікуваного прибуття українська сторона зібрала в Лівані делегацію із сотні людей, щоб з помпою зустріти кукурудзу, яка так і «не зійшла берег»

Этот материал также доступен на русском языке
Пункт призначення: трагікомічна історія першого рейсу з українського зернового каравану
Фото: golosameriki.com/

Ситуація із судном RAZONI – першим, яке у рамках Стамбульської угоди щодо деблокади українських портів вийшло з Одеси, але не досягло пункту призначення в Лівані, отримала пояснення та кілька кумедних подробиць.

Нагадаємо, що завантажене 26 000 тоннами кукурудзи судно 1 серпня залишило порт Одеси гуманітарним коридором, погодженим ООН, Туреччиною, росією та Україною, й о 10 годині в неділю, 7 серпня, мало пристати в порту Триполі. Натомість, згідно з даними сервісу VesselFinder, RAZONI, вже перебуваючи поряд із Триполі, змінило курс на невизначений order.

Куди тепер?

Як і припускав Mind, причина накладки лежить у бізнес-площині: контракт на постачання кукурудзи було укладено понад п'ять місяців тому, і за цей період покупець міг вийти з домовленості, посилаючись на форс-мажор.

Це підтвердило посольство України в Лівані: «За інформацією вантажовідправника українського зерна на борту Razoni, покупець у Лівані відмовився прийняти вантаж через затримку строків доставки (понад 5 місяців). Тож відправник вантажу зараз шукає іншого вантажоодержувача для розвантаження його вантажу в Лівані/Триполі або будь-якій іншій країні/порту», – зазначило посольство.

Станом на вчорашній вечір кінцевий пункт призначення RAZONI знову змінився – тепер там значиться порт Мерсін, Туреччина. Прибути туди воно має уночі проти 9 серпня. Найімовірніше, починаючи з неділі, відправник (за неофіційною інформацією цей вантаж належить компанії «Кернел»), судомно шукав, хто прийме кукурудзу, від якої відмовився Ліван.

Чому так?

Сама по собі ця ситуація банальна – зриваються угоди й більшого масштабу, а для контракту, укладеного до війни та відстроченого на п'ять місяців, такий результат логічний. Дивує інше – те, що українська сторона, розуміючи всю значимість і символічність першого після початку війни морського рейсу, не переконалася, що на нього чекають одержувачі.

Те, що це саме накладка, не викликає сумнівів.

Як розповіли Mind у Кабміні, вранці 7 серпня, коли за планом очікувалося прибуття судна, у Триполі зібралася ціла делегація, організована українською стороною (імовірно, місцевим посольством), яка  була готова з помпою зафіксувати перемогу. «Там було понад 100 людей – готувалися зустрічати кукурудзу, яка так і не зійшла на берег», – розповів інсайдер.

Уже до вечора неділі доля українського вантажу цікавила значну кількість світових ЗМІ.

Представник Міністерства економіки Лівану повідомив, що уряд не причетний до вантажу, оскільки він був призначений для приватного покупця. Також ситуацію коментувало ООН: представник організації сказав, що призначення вантажу визначають виключно покупець та продавець.

Українське ж Мінінфрастурктури повністю провалило антикриз, не коментуючи ситуацію, яка вже широко обговорювалася в провідних світових ЗМІ. Натомість там досить незграбно спробували підмінити поняття, видавши реліз, у якому першим судном, яке вийшло в рамках «зернової ініціативи», назвали POLARNET, який залишив Одесу майже на тиждень пізніше, ніж RAZONI.

Примітний також фінальний пункт призначення RAZONI – порт Мерсін, отже, схоже, що ситуацію знову врятувала турецька сторона.

Це постачання є першим у рамках угоди, підтриманої ООН, укладеної за посередництвом Туреччини минулого місяця та спрямованої на пом'якшення глобальної продовольчої кризи. 2 серпня Міністерство оборони Туреччини підтвердило прибуття зерновозу RAZONI з українським зерном. 3 серпня в Туреччині завершили передбачену домовленостями про створення гуманітарного коридору інспекцію, після чого судно пройшло Босфор і вирушило до Мармурового моря.

У п'ятницю, 5 серпня, ще три судна із зерном відпливли з України, прямуючи до Туреччини та на ринки Ірландії і Великої Британії. Ще 13 – чекають на відправлення.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло