На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

Сто вже їздять фронтовими дорогами, ще сотня чекає на відправлення до України

This material is also available in English
На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

Військова допомога Силам оборони України від союзників є одним із вагомих факторів у боротьбі з російською агресією. Надійним партнером в цьому плані є Канада, яка за рік виділила нашій державі підтримки майже на $3 млрд, з яких більше $1 млрд – на військову допомогу. Оттава вперше передала Києву 8 сучасних колісних бронетранспортерів Senator із захистом від мін і засідок ще у травні. Ці машини були вироблені корпорацією Roshel з Онтаріо.

Це був лише початок. Загалом в межах міжнародної технічної допомоги від країн НАТО та Євросоюзу для потреб Збройних сил, Держприкордонслужби, Головного управління розвідки і Служби безпеки України виготовлено більше ніж 200 одиниць Senator. На сьогоднішній день наші захисники використовують вже понад 100 канадських бронетранспортерів, очікуються поставки іще близько сотні таких машин.

Mind поспілкувався із генеральним директором Roshel Романом Шімоновим та дізнався, чому союзники обрали для передання Києву саме його броньовики, що в житті та діяльності CEO змінилося після 24 лютого і чому компанія, розташована за 8000 кілометрів від України, допомагає нашій державі наближати перемогу.

Розширення географії

Корпорацію Roshel Роман Шімонов заснував у 2016 році, усього через чотири роки після того, як емігрував до Канади з Ізраїлю. Виробничі потужності підприємства розташовані у місті Міссісага, провінція Онтаріо. Вже у 2018 році компанія дебютувала на ринку з автомобілем для спецоперацій під назвою Senator. Саме ця модель бронетранспортера наразі перебуває на озброєнні Сил оборони України.

На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

Наразі Roshel проектує та виробляє розумні броньовані автомобілі (БТР, медеваки, рятувальні й прикордонні машини), засоби радіоелектронної боротьби, інтегровані тактичні системи на базі різного транспорту, а також спеціалізується на розробці й виготовленні систем спостереження, дистанційного керування зброєю та інших інноваційних рішеннях.

До 2022 року компанія була зосереджена на ринку Північної Америки, а броньовики Senator переважно виробляли для служб безпеки та правоохоронних органів США, зокрема для Державної митної та прикордонної служби й Департаменту внутрішньої безпеки. Продукцією Roshel також користуються Департамент національної оборони Канади, Держдеп США, ФБР, НАСА та інші північноамериканські силові та військові структури.

З 24 лютого в історії компанії почався новий етап. Після російського вторгнення Шімонов, бажаючи допомогти Україні і її хоробрим захисникам, переорієнтував виробництво для максимально швидкого виготовлення бронетранспортерів, які вкрай потрібні ЗСУ та іншим структурам, що беруть безпосередню участь у звільненні тимчасово окупованих територій. 

Швидкість, ціна і якість: три кити вибору авто для постачання Україні

Рішення обрати для передання Україні саме броньовики Roshel приймалося урядом Канади та іншими союзниками на основі попереднього досвіду експлуатації авто й успішної роботи з компанією. «Обирали із тих машин, що вже себе зарекомендували. Розглядали лише компанії, які мають необхідний спектр та високу якість продукції. Ми, наприклад, працюємо відповідно до усіх північноамериканських стандартів», – пояснив Шімонов і додав, що авто Senator повністю сертифіковані та протестовані. У компанії є спеціальний сертифікат QVM (Qualified Vehicle Modifier), який дозволяє будувати машини на базі шасі Ford відповідно до вимог автогіганта.

На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

Ще однією причиною стала здатність компанії виробляти БТР у великих кількостях. На сьогодні Roshel випускає чотири одиниці Senator на день. Ще в липні ця кількість була удвічі меншою. Разючої швидкості підприємство досягло завдяки оптимізації логістики, розширенню виробничих площ, модернізації лінії з виготовлення бронетехніки та найму висококваліфікованих фахівців.

«У нас дуже добре відпрацьована логістика і ми виробляємо автомобілі самі. Тобто не віддаємо субпідрядникам жодну з частин виробництва – весь цикл відбувається у нас», – додав гендиректор Roshel.

Більшість складових для броньовиків компанія закуповує у Північній Америці, в тому числі, шасі, колеса, метал, скло. З логістичного боку, це простіше і вигідніше, а також позитивно позначається на якості.

Цього року Roshel уже виробила понад 200 авто Senator, проте планує нарощувати потужності та виготовити ще близько 1000 одиниць у 2023 році. Також хоче максимально скорочувати терміни доставки. У компанії розуміють, що броньовики Силам оборони України потрібні чимскоріше, тому працюють без вихідних і свят.

Що таке БТР від Roshel

Senator – це броньована колісна машина із захистом від мін і засідок. Авто має 7-й рівень балістичного захисту (CEN B7 / STANAG II) та витримує постріли з 50-каліберної зброї. Броньовик також захищений від вибуху двох ручних гранат типу DM51 або ж еквіваленту – двох протипіхотних мін. Він оснащений smart-технологіями, які допомагають не лише захистити екіпаж усередині від обстрілів, а й вчасно виявити небезпеку та уникнути її.

Звідки взялися на фронті БТРи від канадської компанії Roshel

БТР вироблено на базі комерційного шасі важкого пікапа Ford F-550/F600 (найвитриваліше виконання F-серії), до того ж він має шини Run Flat. Загальна вага транспортера – від 7 до 8,5 тонн. Натомість це авто дуже динамічне: воно має 6,7-літровий турбодизельний двигун V8 потужністю 330 кінських сил і здатне переміщуватися зі швидкістю до 110 км/год.

Пасажиромісткість броньовика – 10–12 людей (включно з водієм), в салон за потреби вміщується також до 2-х нош. По кузову розкидано 9 отворів для стрільби з механізмом блокування.

Авто комплектується і модифікується відповідно до вимог і потреб замовника. І в якості опції на БТР можна встановити механічну турель (башту) з кулеметами калібру 7,62 мм чи 12,7 мм або ж автоматичним гранатометом 40 мм. Також можна додавати інші бойові модулі й такі компоненти, як системи хімічного чи радіоактивного захисту, систему термального бачення на 360 градусів тощо.

Початково дизайн Senator розроблявся на замовлення спецслужб США, і однією з вимог було створити платформу, яка дозволить застосовувати авто для різноманітних цілей та в різноманітних умовах. «І ми цього досягли. Senator – мультифункціональна платформа, яку можна використовувати для перевезення особового складу, евакуації поранених, збору інформації, як командно-контрольні пункти і т. д. Тобто це платформа, яка дозволяє їздити різною місцевістю, в тому числі перетнутою, і таким чином використовувати її максимально широко», – розповів Шімонов.

Мультифункціональна платформа на українському фронті

На озброєнні в України на сьогодні вже більше ніж 100 машин Senator різних комплектацій, до відправлення з Канади готується іще близько сотні.

Хоча броньовики і не призначені для бойових дій на передовій, але вони дозволяють безпечно і швидко переміщатися на гарячих точках, а тому активно використовуються Силами оборони України для транспортування військ, медичної евакуації, перевезення полонених після обміну, порятунку цивільних, доставлення допомоги, а також для нанесення несподіваних ударів по противнику.

Звідки взялися на фронті БТРи від канадської компанії Roshel

Канадські БТР беруть участь у багатьох операціях, наприклад, у контрнаступі та звільненні тимчасово окупованих територій на Сході та Півдні України. Серед іншого, авто Senator були помічені на початку осені в Балаклії під час Харківської наступальної операції, їх використовував спецпідрозділ військової розвідки Kraken.

Машини добре зарекомендували себе в Україні та отримали надзвичайно високі та схвальні відгуки від вищого військового керівництва, зокрема Головнокомандувача ЗСУ Валерія Залужного.

В мережі також з’явилося відео, у якому українські захисники демонструють наслідки обстрілу, під час якого ракети від російського РСЗВ «Град» впали в метрі від броньовика Senator. Скло і корпус БТР зазнали пошкоджень, але витримали удар, а екіпаж не постраждав. Як пізніше сказали військові, «бронетранспортер Senator вистояв, а це значить, що він виконав завдання, для якого цю машину будували».

Хто закуповує канадські БТР для України?

Всі автомобілі Senator, замовлені для Сил оборони України, були передані країнами-союзниками, зокрема, Канадою, США та ЄС. Гендиректор Roshel зазначив, що не може розкривати багатьох подробиць та назвати всіх замовників, адже інформація є конфіденційною. Проте додав, що дуже багато авто замовила одна із країн Євросоюзу.

Загалом, за словами Шімонова, йдеться про сотні донаторів. Серед замовників є й українські відомства. «Постачання більшості автомобілів профінансовано країнами-донорами. Тобто основні фінанси, отримані за машини, щоб передати їх Україні, були отримані від країн, які підтримують Україну в прямому і переносному сенсі», – уточнив він.

Сама компанія, окрім того, що намагається якомога швидше і якісніше виробляти броньовики для України, всіляко допомагає нашим громадянам. Roshel працевлаштувала на заводі десятки українських біженців, які більш ніж мотивовані виготовляти БТР для захисників своєї Батьківщини. Допомагає компанія нашій країні й різноманітними професійними рішеннями, про які поки що не може говорити публічно.

Підтримка Шімоновим України не залишилась непоміченою з боку росії. У серпні гендиректора Roshel внесли до санкційного списку мзс рф. Коли ж у листопаді в інтерв’ю Global News він відверто покепкував з агресора, розповівши, що відкоркував пляшку шампанського з нагоди потрапляння у чорний список, бо пишається цим, Шімонову і його компанії присвятили спецвипуск на підконтрольному кремлю каналі «россия-1». В телеефірі заслужена пропагандистка рф ольга скабєєва звинуватила Канаду та Roshel у «створенні та посиленні міжнародної кризи».

Медеваки та авто для боротьби з дронами на базі Senator

Інженери та механіки Roshel перебувають на постійному онлайн-зв’язку з українськими бійцями, що використовують БТР, та консультують їх з питань експлуатації й обслуговування автівок. З виготовленням кожного наступного броньовика для України враховуються побажання її військових. Крім того, компанія постійно імплементує на виробництві досвід, отриманий на основі фідбеку від наших захисників.

На фронті ви бачите канадські БТР Roshel. Розбираємо хто їх виробляє та звідки вони потрапили в Україну

«Для нас дуже важливо отримувати якомога більше інформації для вдосконалення машин. Початково наші авто були зроблені для північноамериканського ринку, тому виявилися відмінності між тим, як БТР використовуються тут, і тим, як солдати ЗСУ використовують їх в Україні», – зазначив Шімонов, пояснюючи, що умови на українському фронті набагато складніші.

Крім того, Roshel отримала кілька запитів від України про спеціалізовані автомобілі для евакуації поранених: зі спеціальними медкомпонентами, ношами, дефібриляторами тощо. «Ми зараз працюємо над тим, щоб скласти повний перелік тих опцій, які ми можемо запропонувати, і дуже сподіваємося, що найближчим часом наші машини зможуть успішно вивозити поранених та безпечно повертати їх додому», – зазначив Шімонов.

Також компанія працює над кількома іншими напрямками модифікації на базі Senator, зокрема, автомобілями, у яких будуть бойові модулі, і машинами, що зможуть відбивати атаки дронів (зокрема, Shahed) та успішно протистояти різноманітним засобам радіоелектронної боротьби. «Ми працюємо над тим, щоб надати мобільну платформу, яка дозволить вирішити ці задачі», – уточнив CEO.

А щоб мати можливість надавати ефективний сервіс для тих авто, які вже їздять українськими дорогами, компанія вже почала працювати над створенням центрів обслуговування і навіть планує в майбутньому відкрити виробництво на території України. Але це – після перемоги. «Ми глибоко переконані, що як тільки Україна переможе в цій війні, це буде одне з найкращих, якщо не найкраще місце на землі, куди буде варто інвестувати, – вважає Шімонов. – Тут можна розвивати автомобільну індустрію і використовувати безмежний потенціал України в плані висококваліфікованих кадрів, а також майданчиків для довгострокових проєктів».

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло