Масована кібератака на «Київстар», феноменальний попит на eSIM та енергостійкість понад усе: з яким досвідом телеком-індустрія завершує 2023 рік
Mind Explains

Масована кібератака на «Київстар», феноменальний попит на eSIM та енергостійкість понад усе: з яким досвідом телеком-індустрія завершує 2023 рік

І як ці уроки стануть у пригоді у 2024-му

Масована кібератака на «Київстар», феноменальний попит на eSIM та енергостійкість понад усе: з яким досвідом телеком-індустрія завершує 2023 рік
Фото: depositphotos.com

Mind традиційно підбиває підсумки року, що минає. 2023-й став другим, який пройшов за умов повномасштабного вторгнення росії. Економіка загалом адаптувалася, хоча говорити про повноцінний перехід на «військові рейки» не доводиться. Різні галузі по-своєму переорієнтувалися під виклики, що виникли, серед яких – знищення виробничих потужностей, відплив кадрів за кордон і на фронт, проблеми з фінансуванням і логістикою, а також перебої з енергопостачанням.

Проте багато сфер зуміли витримати ці випробування та вистояти. Тому в нинішніх оглядах Mind сфокусувався на тих рішеннях і подіях, які можна вважати найбільш проривними для галузі за нинішніх умов. Не оминули ми увагою і найпровальніші, на думку редакції, кейси. Окремо (там, де це можливо) ми намагалися виділити рішення, які працюють на Перемогу. Навіть якщо не завжди вони можуть виглядати очевидними, але сприяють зміцненню економіки, а отже – наближають довгоочікуваний перелом на фронті.

Продовжуємо передноворічний аналіз досягнень і провалів року оглядом телеком-ринку.

У 2023 рік телеком-індустрія «увійшла» з оборотом в 83,213 млрд грн і зростанням на 3% – попри відплив мільйонів абонентів за кордон через війну. Цей рік має «показати» більш позитивну динаміку: приблизно на 8–12% – мінімум до 90 млрд грн.

Левову частку цього «пирога», як завжди, тримають мобільні оператори: понад 67% у загальній структурі доходів. Найшвидше, за підсумками перших трьох кварталів 2023-го, зростає lifecell (26%). На другому місці за динамікою – «Київстар» (12,1%), на третьому – «Vodafone Україна» (8%). Якщо оператори втримають такий темп – 2023 рік вони закінчать із загальним оборотом приблизно в 67 млрд грн – проти 56 млрд у 2022 році.

Втім значно зростає в операторів і капекс. За перші три квартали «велика трійка» вклала 10,6 млрд грн у відбудову зруйнованого, резервне живлення мереж під час блекаутів і «велике будівництво» нових базових станцій переважно на заході країни. А в IV кварталі додатково злетять витрати «Київстар» через атаку російських хакерів.

З початку повномасштабного вторгнення оператори втратили приблизно 7,5 млн абонентів через вбивства українців терористами рф, відключення зв’язку на тимчасово окупованих територіях, міграцію за кордон. Абонбаза впала з 55,9 млн до 48,4 млн за підсумками III кварталу 2023 року.

Втім у тому ж кварталі оператори поділилися гарною новиною: падіння кількості абонентів зупинилося. lifecell навіть зміг показати зростання майже до довоєнного показника. У IV кварталі «Vodafone Україна» та lifecell мають ще більше наростити показники: значна кількість абонентів «Київстар» встигла придбати другу SIM-карту під час негараздів у «синього» оператора. 

Наразі ж – попри динаміку витрат і скорочення клієнтів – маржинальність «великої трійки» залишається однією з найвищих серед вітчизняних індустрій: 55–58%.

Інтернет-провайдери тримають друге місце в телеком-індустрії: приблизно 20% у загальному обсязі доходу. Цей рік – завдяки припиненню відпливу клієнтів – вони мають завершити з оборотом орієнтовно 17 млрд грн (проти 15,9 млрд грн у 2022-му). У інтернет-провайдерів – приблизно 7,2 млн абонентів (домогосподарств та юросіб). Точніші цифри отримаємо після того, як гравці ринку нададуть повні звіти регулятору. Маржинальність у цій ніші також доволі значна: приблизно 40% у середньому по ринку. 

На третьому місці – послуги з надання у користування каналів, об’єктів інфраструктури тощо: 9% у загальному обсязі доходу. За підсумками року, що минає, ця ніша може зрости до 7,8 млрд грн.

Замикає мінірейтинг ринок фіксованого голосового зв’язку. Його частка кожного року падає приблизно на 20%. Наприкінці 2022-го вона становила 4,2%, або 3,493 млрд грн. Послугами фіксованої телефонії користувалося 1,739 млн абонентів. Наскільки просяде ця ніша у 2023 році – складно прогнозувати, краще дочекатися звіту регулятора.

Тепер детальніше розглянемо ті найзначніші події та тренди на телеком-ринку 2023 року, котрі як позитивно вплинуть на економіку загалом, так і можуть спричинити негативні наслідки. На відміну від підсумків фінансового ринку, у телекомі номінації розподілилися дещо більш сегментовано.

Халепа року

У цій номінації – з величезним відривом від всіх негараздів індустрії – лідирує кібернапад  російських злочинців на ядро мережі «Київстар».  Атаку вже назвали найбільшою у світі. І сталася вона – за основною версією слідства – через (не)свідому допомогу терористам співробітника всередині компанії. Таку тактику агресор почав активно використовувати не тільки в хакерських атаках. Величезна країна з «другою армією світу» неспроможна перемогти на полі бою: тож терорист вдається до підкупу й шантажу світових політиків і медіа.

Попри рівень руйнувань та апокаліптичні прогнози в перший день збою – команді «Київстар» вдалося досить швидко відновити основні послуги. Збиток для економіки країни ще не підрахований, але навряд чи він буде значним. Абоненти – як фізичні особи, так і бізнес – швидко переключилися на альтернативні джерела зв’язку. Мережі інших операторів та інтернет-провайдерів витримали таке непрогнозоване навантаження.

Втім найбільш несподіваною в цій кризі виявилася реакція – точніше її відсутність – материнської компанії VEON. Ще 13 грудня підконтрольне російському ГРУ хакерське угруповання «Солнцепек» публічно взяло на себе відповідальність за злочин. А VEON досі мовчить.

Її «доньці» завдані збитки щонайменше на десятки мільйонів гривень, постраждали 24,1 млн клієнтів мобільного зв’язку й майже 1 млн абонентів фіксованого інтернету. А міжнародна компанія, яка має можливість підняти світовий галас, розповісти сотням своїх акціонерів на Nasdaq і Euronext Amsterdam про черговий злочин країни-агресора, засудити дії російських терористів, вимагати компенсації тощо – «зберігає спокій». Ба більше, зі свого щоденного релізу для акціонерів VEON прибрала слово «російських» в уточненні про те, що «Київстар» «спростував необґрунтовані заяви хакерських груп».

Цікаво, що під час інших криз VEON не мовчав: з березня 2022 року компанія періодично заявляла, що російські бізнесмени відсторонені від управління компанією (тож приводу на накладення санкцій – немає, йшлося між рядків). Нагадаємо, найбільші акціонери VEON – LetterOne (47,9%) і Stichting Administratiekantoor Mobile Telecommunications (8,3%). 97,% акцій LetterOne – у власності росіян: Андрій Косогов тримає 47,23%, Михайло Фрідман – 37,86%, Петр Авен – 12,8%. А Stichting Administratiekantoor Mobile Telecommunications – це юридична компанія, яка управляє акціями на користь LetterOne.

Тож імовірно, це мовчання стане ще одним приводом для націоналізації частки «Київстар», яка опосередковано належить російським бізнесменам. Особливо, якщо буде доведено, що хакерський «кріт» – в офісі VEON.

Найбільша несподіванка року

У цій номінації виграє просто космічне підвищення попиту на eSIM протягом одного дня.  Через атаку на «Київстар» його абоненти масово купували цю послугу в інших операторів. Ажіотаж навіть тимчасово «поклав» застосунки та сайти «Vodafone Україна», lifecell і Мonobank. Оператори наразі не відповіли Mind, скільки саме мільйонів eSIM підключено за той один день, втім як «Vodafone Україна», так і lifecell розповіли про значний приріст. Найбільший за всю історію eSIM, можливо, у всьому світі.

В Україні технологія стартувала наприкінці 2019 року. Протягом 2020-го доступ до неї вже надавали всі мобільні оператори. Але дійсно популярною eSIM стала після початку повномасштабного вторгнення. Багато хто завів собі звичку мати картки декількох операторів – адже не завжди вишки працюють рівномірно в зоні бойових дій, або вимикаються під час блекаутів.

Енергостійкість року

У цій номінації Mind вирішив «присудити перемогу» всій телеком-індустрії. Через загрозу блекаутів мобільні оператори та інтернет-провайдери закупили десятки тисяч генераторів та акумуляторів на декілька мільярдів гривень.

Нагадаємо: за рішенням РНБО, під час блекаутів гравці ринку мають надавати абонентам безперервні послуги протягом трьох діб. Ні, не по всій країні, а майже на 8000 точках: об’єктах критичної інфраструктури, важливих підприємствах, у медичних закладах, школах тощо. Враховуючи «фізику» мобільних мереж, нормальний зв’язок має бути не лише на цих точках, а й у радіусі декількох кілометрів від базової станції.

Люди року

У цій номінації перемагають технічні фахівці мобільних операторів та інтернет-провайдерів. Адже вони – попри небезпеку для життя, втому та біль – цілодобово повертають зв’язок абонентам у гарячих точках. Через які «пригоди» доводиться проходити, раніше розповідали інженери «Vodafone Україна», lifecell  та інтернет-провайдерів.

«У людей на звільнених територіях немає електрики, газу, води, тепла, інколи недостатньо їжі. Тому зв’язок – це як дорога життя, що дозволяє далі працювати державним органам і волонтерам, щоб забезпечити мешканців звільнених сіл та міст усім необхідним. І врешті дати вісточку рідним про себе після багатьох днів невідомості. Наші люди дуже тепло нас зустрічають, бачать по машині, що їде до них зв’язок, виходять із прапорами, машуть нам, посміхаються – і діти, і дорослі. Це надзвичайно приємні моменти, коли розумієш, що ти потрібен і наскільки важлива твоя робота», – ділиться особистим інженер технічного центру Харків «Vodafone Україна» Володимир Скуріхін.

Чого чекати у 2024-му?

У 2023 році в телеком-індустрії стабілізувався один із головних факторів ризику: абонентські бази операторів і провайдерів перестали просідати. Зараз нової потужної хвилі міграції не прогнозується (російські ІПСО про Харків та Одесу вже не за три дні, втому Заходу та припинення фінансування – враховувати не варто). Тож можна припустити, що у 2024-му у гравців є шанси повернутися до довоєнної динаміки зростання доходу: в середньому 14% рік до року. 

Також цілком імовірно, що наступний рік пройде під гаслом «роль кібербезпеки – не перебільшена». Оператори та провайдери вже винесли цей ключовий урок з атаки на «Київстар» і посилюють оборону від божевільного «сусіда». 

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло