Реформа АРМА в обмін на 600 млн євро. Які зміни чекають на агентство з управління арештованими активами?
Mind Explains

Реформа АРМА в обмін на 600 млн євро. Які зміни чекають на агентство з управління арештованими активами?

І які можуть виникнути труднощі з його перезавантаженням

Реформа АРМА в обмін на 600 млн євро. Які зміни чекають на агентство з управління арештованими активами?

Верховна Рада 18 червня 2025 року у другому читанні підтримала законопроєкт №12374-д, який передбачає реформу Національного агентства з розшуку та управління активами (АРМА), зокрема його кадрове очищення.

Ухвалення цього закону є однією з умов для доступу до чергового траншу фінансування в розмірі 600 млн євро, який виділить Україні Євросоюз.

Законопроєкт був зареєстрований у парламенті ще в лютому 2025 року. Але після того, як він був прийнятий у першому читанні, знадобилося близько чотирьох місяців на доопрацювання й узгодження норм із міжнародними партнерами.

Головна мета реформи АРМА – підвищити результативність агентства щодо управління арештованими активами, щоб унеможливити їх знецінення та розкрадання. Крім того, необхідно посилити кадровий потенціал Нацагентства та впровадити транспарентний механізм призначення посадових осіб АРМА, насамперед керівника.

Втім ухвалення законопроєкту все одно не гарантує, що реформа АРМА відбудеться й не буде зірвана. Особливо, якщо подивитися на те, що відбувається в нашій державі з Бюро економічної безпеки та Держмитницею, реформування яких іде явно не за планом.

Mind розбирався, як нові законодавчі норми мають поліпшити роботу АРМА.

Які є претензії до АРМА

На адресу Нацагентства останніми роками звучало багато критики.

Ще влітку 2022 року Національне антикорупційне бюро (НАБУ) повідомило колишньому голові АРМА Антону Янчуку про підозру у зловживаннях і розтраті в обсязі 426 млн грн. А навесні 2023 року керівник фінансово-податкового комітету ВР, народний депутат Данило Гетманцев взагалі запропонував ліквідувати АРМА через те, що до його роботи накопичилося багато претензій.

За даними Рахункової палати, протягом 2022 року – першого півріччя 2024 року агентство не змогло забезпечити виконання 549 із 684 ухвал суду щодо передачі активів в управління АРМА на суму понад 39 млрд грн. Також Рахункова палата виявила, що агентство не використало додаткові фінансові можливості на суму близько 6 млрд грн.

На думку експертів Transparency International, АРМА не виконує свою ключову функцію – управління заарештованими активами, оскільки майже половина активів залишається без управителів, а понад 33 тис. об'єктів, що передані агентству, роками перебувають у стані підготовки.

Проте після того, як Єврокомісія затвердила програму фінансування України Ukraine Facility Plan на 50 млрд євро, однією з її умов стало проведення реформи АРМА, яка має забезпечити ефективний і законний процес управління активами.

Водно час, коли в Раді з'явився законопроєкт №12374-д, нинішня голова АРМА Олена Дума заявила, що він суперечить європейським стандартам, а низка парламентських комітетів після першого читання рекомендувала суттєво його доопрацювати.

Загальна оцінка діяльності АРМА

Реформа АРМА в обмін на 600 млн євро. Які зміни чекають на агентство з управління арештованими активами?

Джерело: Рахункова палата України

До другого читання до законопроєкту дійсно були внесені поправки щодо нових вимог до кандидатів на посаду голови АРМА, процедури конкурсного відбору за участю міжнародних експертів, механізму призначення управителів і проведення перевірок результативності управління заарештованим активами.

Міністерство юстиції у своєму експертному висновку зазначило, що підготовлений до другого читання текст проєкту повністю відповідає зобов'язанням України у сфері європейської інтеграції, зокрема нормам права ЄС. Парламентський комітет з питань євроінтеграції зі свого боку дійшов висновку, що законопроєкт більше не суперечить міжнародно-правовим зобов'язанням України.

Хто зможе очолювати АРМА

Згідно з нормами ухваленого законопроєкту, голову АРМА призначає Кабінет Міністрів строком на п'ять років за поданням прем'єр-міністра. Відбір претендентів на цю посаду відбувається через конкурс.

Та сама особа не може керувати агентством більш ніж один строк поспіль.

Очолювати АРМА може громадянин України, який має:

  • вищу юридичну чи економічну освіту не нижче ступеня спеціаліста (магістра);
  • стаж професійної діяльності за спеціальністю від п’яти років;
  • досвід роботи на керівних посадах у держорганах чи приватному бізнесі від трьох років.

Кандидат має володіти вільно державною (українською) мовою, бути доброчесним, мати ділові, моральні та інші якості, які дозволять йому виконувати посадові обов'язки.

Не може обіймати посаду голови АРМА людина, яка (список не вичерпний):

  • має непогашену судимість за скоєння кримінального правопорушення, у тому числі пов'язаного з корупцією;
  • є членом забороненої політичної партії або організації;
  • має заборгованість зі сплати аліментів за 6 місяців і більше;
  • не пройшла спеціальну перевірку, яка передбачена нормами законів «Про запобігання корупції» та «Про очищення влади»;
  • є громадянином іноземної держави.

Що цікаво, Кабмін не зможе на власний розсуд звільняти голову АРМА. Для цього мають бути чіткі підстави. Зокрема завершення терміну повноважень, подана заява про звільнення за власним бажанням, наявність судового рішення у справі про кримінальне правопорушення, незадовільні результати зовнішнього аудиту діяльності керівника агентства.

Якою буде процедура призначення голови АРМА

Відбір кандидатів на посаду керівника АРМА відбуватиметься на конкурсній основі.

Для цього формується спеціальна комісія, до складу якої входять три члени від Кабміну та ще три члени за поданням міжнародних організацій, яких теж затверджує уряд.

Конкурсна комісія визначає умови та строки проведення відбору претендентів на посаду керівника агентства, розглядає документи кандидатів, проводить їх тестування та співбесіди з ними.

Для того щоб рішення конкурсної комісії було правомірним, за нього мають проголосувати мінімум чотири її члени, у тому числі не менше двох представників міжнародних організацій.

Що цікаво: рішення комісії може бути оскаржене в суді лише в тому разі, коли було порушено процедуру проведення конкурсу. Тобто, якщо хтось не погодиться з результатами відбору голови АРМА, опротестувати рішення буде практично неможливо.

Голова агентства може мати трьох заступників, яких він сам призначає та звільняє.

Інші співробітники АРМА призначаються через конкурс. Для цього керівник АРМА формує окремі комісії всередині відомства, до складу яких входять представники громадських об'єднань, що має забезпечити неупередженість відбору.

Яким буде контроль ефективності АРМА

Діяльність АРМА підлягає зовнішній незалежній оцінці (аудиту). Після того як норми законопроєкту №12374-д набудуть чинності, перша оцінка має бути проведена протягом 10 місяців, а наступна – через три роки після призначення нового голови агентства. Для аудиту створюється комісія у складі трьох осіб, яких визначає Кабмін на підставі пропозицій іноземних партнерів.

Аудиторська комісія затверджує методику проведення оцінки, зокрема критерії, за якими аналізується робота АРМА. Якщо діяльність відомства за підсумками аудиту визнана неефективною, це може бути підставою для припинення повноважень (звільнення) голови агентства.

Для забезпечення прозорої діяльності АРМА формується Рада громадського контролю у складі дев'яти осіб, яких обирають громадяни України шляхом відкритого інтернет-голосування. Результати цього голосування зі свого боку затверджує голова АРМА.

Рада громадського контролю має право отримувати документи та інформацію щодо діяльності агентства (крім документів, які є державною таємницею), брати участь у конкурсах щодо призначення його співробітників, аналізувати виконання планів і завдань агентства, брати участь у розробці проєктів нормативно-правових актів, ініціатором яких є АРМА.

Якими будуть оклади посадових осіб АРМА

Оклади керівників і решти персоналу АРМА будуть прив'язані до розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 1 січня календарного року.

Наприклад, згідно з чинним законодавством, щомісяця голова АРМА отримує 12 МЗП (96 тис. грн), заступники голови – 11 МЗП (88 тис. грн), директори департаментів – 10 МЗП (80 тис. грн), решта персоналу – від 5 до 9 МЗП (40–72 тис. грн).

На додачу керівник АРМА та його заступники можуть претендувати на надбавку за інтенсивність праці в розмірі до 75% окладу, що становить до 66–72 тис. грн на місяць.

Оклади посадових осіб АРМА за новими правилами (якщо виходити з розміру прожиткового мінімуму у 2025 році)

Посада Оклад (еквівалент у прожиткових мінімумах) Оклад, тис грн
Голова АРМА 44 133
Заступники голови АРМА 43 130
Директори департаментів 36 109
Керівники територіальних управлінь 34 103
Начальники відділів 28 85
Головні спеціалісти центрального апарату 23 70
Головні спеціалісти територіальних управлінь 19 58
Помічник голови АРМА 23 70
Радник голови АРМА 23 70

Надбавки та премії теж залишаться. Але їх нарахування відбуватиметься відповідно до норм закону «Про державну службу» та постанов Кабміну. Наприклад, надбавка за вислугу років може сягати 30% місячного окладу, а премія – 30% місячного чи 90% квартального окладу.

У чому можуть бути проблеми з перезапуском АРМА

Механізм відбору кандидатів і призначення голови АРМА дуже схожий на ту процедуру, за якою має відбуватися відбір керівників Бюро економічної безпеки (БЕБ) та Державної митної служби (ДМС).

Нагадаємо: Верховна Рада в червні 2024 року ухвалила законопроєкт №10439 (закон №3840-IX), у якому прописані правила конкурсного відбору директора БЕБ, а у вересні 2024-го – законопроєкт №6490-д (закон №3977-IX) щодо порядку призначення голови Держмитниці. Також їхні норми встановлюють вимоги до профпридатності та переатестації працівників цих органів, передбачають інструменти контролю за діяльністю БЕБ і Держмитниці.

Але, що важливо, ключова мета цих законів – а саме прозоре та публічне призначення керівників БЕБ і ДМС – досі не досягнута.

Процес відбору кандидатів на посаду голови Бюро економічної безпеки стартував лише у грудні 2024 року, і він ще не завершився. Конкурс, зокрема, гальмується через те, що потенційні претенденти на крісло керівника БЕБ проходять додаткову перевірку з боку СБУ.

Старт конкурсу з призначення голови Держмитниці взагалі затримується майже на півроку. В інтерв'ю Mind Данило Гетманцев розповідав, що відбір кандидатів із незрозумілих причин заблокований із боку Кабміну.

Але на початку червня прем'єр-міністр Денис Шмигаль пояснив, що реформа ДМС має бути комплексною та фундаментальною, вона вимагатиме суттєвого фінансування в розмірі «сотень мільйонів доларів». Мовляв для того, щоб провести кадрове очищення митниці, і в тому числі обрати нове керівництво, потрібно більше часу. Орієнтовно – до кінця 2025 року.

Тому є велика ймовірність, що конкурс із призначення голови АРМА теж затягнеться. Навіть якщо він почнеться за кілька місяців після ухвалення законопроєкту №12374-д (ближче до кінця 2025 року), як це сталося з БЕБ, нового керівника агентство отримає не раніше літа 2026 року. А ще знадобиться час для того, щоб провести переатестацію та набір нових співробітників.

Не варто забувати, що законопроєкт передбачає 10 місяців на проведення незалежного аудиту. Якщо аудитори знайдуть зловживання та порушення, це, звісно, зупинить перезавантаження АРМА. Тому, поки оцінювання не буде завершено, агентство не почне працювати за новими «лекалами».

Тож формально депутати виконали умову Ukraine Facility Plan, щоб розблокувати нову порцію фінансування ЄС. Але є ризик, що реформа АРМА стане лише зміною вивіски, а за фактом у роботі агентства нічого не зміниться.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло