Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо з огляду на запити громад»
U-LEAD з Європою

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо з огляду на запити громад»

Віталій Швець – про соціальну складову місцевого самоврядування, акцент на вступі до ЄС та ініціативу «Школа комунікацій» для голів громад

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо з огляду на запити громад»

У Вінницькій області працюють 63 громади, і всі вони мають підтримку від «U-LEAD з Європою»: комусь U-LEAD допомагає написати стратегію розвитку, представників іншої громади навчає управління комунальним майном, іншим допомагає знайти партнерів за кордоном. Особливістю роботи Регіонального офісу U-LEAD у Вінницький області його очільник, Віталій Швець, вважає особистий контакт з усіма органами місцевого самоврядування громад. Допомагають підтримувати стосунки регулярні особисті візити, чіткі відповіді на запитання місцевої влади та гнучкість форматів співпраці. Mind розпитав його про потреби та інтереси громад, підтримку й залучення місцевої влади, а також про історії успіху громад Вінниччини в пошуках міжнародних партнерів.

– Ви очолюєте Регіональний офіс «U-LEAD з Європою» у Вінницькій області вже шість років. Як за цей час змінилися потреби громад і відповідно діяльність U-LEAD?

– Розпочну з 2020 року, оскільки того року відбулися чергові місцеві вибори: всі 63 територіальні громади отримали голів, які зібрали власні команди; того ж року сформувалися депутатські корпуси органів місцевого самоврядування.

Той 2020 рік став першим викликом. Ми включилися в роботу з підтримки органів місцевого самоврядування на стадії організації їхньої роботи після виборів, враховуючи те, що громади були створені шляхом об'єднання сільських, селищних, міських рад. Ключове питання для новообраних голів і їхніх команд полягало у створенні та організації роботи виконавчих органів.

U-LEAD тоді започаткувала програму «Перші кроки новостворених громад»: ми допомагали всім 63 громадам впорядкувати роботу, сформувати організаційну структуру апарату ради та її виконавчих органів, мережу бюджетних установ і закладів, комунальних підприємств.

У 2021 році почалася пандемія коронавірусу, що також значно вплинуло на роботу. Люди сиділи вдома й не могли працювати, тому довелося допомагати з організацією роботи органів місцевого самоврядування в дистанційному форматі: вчити, як працювати онлайн, як проводити сесії.

Ми були постійно поруч із представниками громад і допомагали їм організувати роботу в цей кризовий період. З іншого боку, і самі були вимушені переформатувати свою діяльність, оскільки теж були змушені перейти в онлайн формат, що стало певним викликом для нашої команди. Ми мали перевести наші навчальні програми, і в цілому нашу роботу, в онлайн-формат. Нам це вдалося, і в самий розпал коронавірусу ми активно працювали з усіма громадами в форматі онлайн, надаючи їм всебічну підтримку.

У цей час U-LEAD розробила програму підтримки волонтерських ініціатив, яка б допомогла громадам подолати наслідки пандемії. На Вінниччині ми профінансували один з таких проєктів і досягли гарних результатів.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

Потім настав 2022 рік, який після початку повномасштабного вторгнення став надзвичайно кризовим.

Це був виклик для нашої команди, і, звичайно, це був виклик для органів місцевого самоврядування. Тут дуже хотілося б зазначити й зафіксувати, що вже в першій день повномасштабного вторгнення команда почала опрацьовувати особливості регулювання діяльності ОМС у період правового режиму воєнного стану й надавати всебічну консультаційну підтримку посадовцям громад.

Звісно, також треба було подбати і про власні сім'ї, про свою безпеку. Проте вже наприкінці березня ми провели першу інформаційну сесію, тому що питань було дуже багато: почало змінюватися законодавство з урахуванням воєнного стану, змінилися потреби й з'явилися відповідні виклики, і, власне, цей період триває.

Якщо порівнювати U-LEAD до 2022 року й після 2022 року, то програма однозначно змінилася. Ми адаптувалися до викликів сьогодення та стовідсотково реагуємо на запити громад. Ми бачимо зараз зовсім інші запити, тому що в нас зараз більше соціальної складової: соціальний захист, соціальні послуги, робота з людьми, які потребують допомоги, робота з ветеранами війни та членами їхніх сімей.

Наступний етап – у 2025 році розпочалася третя фаза програми «U-LEAD з Європою». Зараз маємо три фокуси в роботі. Це – реформи та інтеграція до Європейського Союзу, відновлення, а також відбудова й розвиток.

Допомога громадам підготуватися до вступу України до ЄС є одним із ключових напрямків, у якому ми бачимо перспективу

Напрямок «відновлення» передбачає поліпшення спроможності посадових осіб органів місцевого самоврядування, для яких проводяться навчання відповідно до наших тематичних пакетів підтримки. Тема відбудови й розвитку сфокусована на потребах громад з огляду на ті виклики, що постають перед ними сьогодні.

Наша робота також переформатована: в U-LEAD працюють команди за різними тематичними напрямками, що дозволяє допомагати з розв'язанням фактично всіх питань, що виникають у громад в умовах правового режиму воєнного стану.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

Кейси регіональних громад. Жмеринська міська територіальна громада

Жмеринська громада у 2024 році долучилася до навчальної програми U-LEAD зі створення проєктних офісів і започаткувала власний офіс – рішенням міської ради на базі управління економіки.

Це – команда, що реалізує проєкти «під ключ». Вони пройшли певний вишкіл у рамках нашої програми, мали можливість пройти стажування в Польщі й у громадах Хмельниччини, які вже успішно працюють у проєктному менеджменті. Цей проєктний офіс дуже якісно організував свою роботу, успішно залучаючи кошти й активно реалізуючи проєкти.

U-LEAD має дворічний досвід співпраці зі Жмеринкою – зараз місцевий проєктний офіс працює над підготовкою проєкту у сфері надання соціальних послуг. Сподіваюся, вони теж одержать фінансування від нас і зможуть реалізувати цей проєкт.

Команда в Жмеринці не боїться ухвалювати рішення, вона готова до змін працює системно.

Детальніше про кейс Жмеринської громади.

– Як протягом останніх чотирьох років формується тематика співпраці U-LEAD і громад? Громади звертаються з запитами чи ви можете проактивно спрогнозувати їхні потреби та підготувати продукт, сервіс, програму?

– Переважно реагуємо на запити та потреби громад.

Ми в Регіональному офісі «U-LEAD з Європою» у Вінниці дуже тісно спілкуємося з громадами та їхніми головами. Ми зустрічаємося в офісі, приїжджаємо на місця, налагоджуємо нові контакти та відновлюємо такі, що трішки послабилися через зміни команд.

Завдяки цьому ми постійно тримаємо руку на пульсі та знаємо потреби громад. Телефонний зв'язок і формат онлайн також постійно присутні.

З огляду на запити та проблематики громад ми готуємо свої навчальні програми.

Звісно, при цьому реагуємо на оновлення законодавства, які наша команда постійно моніторить. Також враховуємо завдання, які сьогодні стоять перед Україною, зокрема, в рамках плану Ukraine Facility. Я б сказав, що 75% – це потреби, запити, проблеми громад, а 25% – це оновлення законодавства та реакція на нові виклики. Ми намагаємося будувати роботу за принципом «від потреби».

Маємо всі можливості, щоб допомогти, підказати, супроводити. Ті громади, що включаються в роботу, досягають результатів.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

Кейси регіональних громад. Ольгопільська сільська територіальна громада

Маленьку громаду, віддалену від міста Вінниця, очолює дуже активний голова, який сформував гарну команду, з якою разом вирішив запровадити громадський бюджет.

Вони відчували потребу в реалізації цієї ініціативи, і торік команда сільської ради пройшла комплексну навчальну програму із запровадження громадського бюджету. Процедура організації та впровадження громадського бюджету є дуже тривалою, близько року.

Ольгопільська команда крок за кроком пройшла з нашими експертами всю процедуру – і цього року реалізувала декілька проєктів громадського бюджету. Вже є реальні результати: зокрема, збудовані об'єкти й уже створені майданчики наступних будівництв. Запущена ініціатива громадянського бюджету на наступний рік, збільшилася кількість жителів, які почали подавати свої ідеї та проєкти.

Детальніше про кейс Ольгопільської громади.

– Які громади найбільше відчули підтримку від U-LEAD та як Ви залучали менш активні громади?

– Скажу одразу, що наш фокус роботи – усі громади, які є в області: у нас немає винятків, ми намагаємося бути корисними та допомагати всім 63 громадам Вінниччини.

Ми постійно підтримуємо з ними живий контакт. Протягом останніх років, відвідуючи громади, розповідаємо про наші можливості та про те, чим можемо бути корисними для посадових осіб і як здатні допомогти. Тому ми знаємо, які у громад та їхніх голів є проблеми, потреби й запити.

Це спілкування наживо неоціненне, бо ми на місцях можемо побачити, які існують проблеми, який рівень власної готовності громад їх розв'язувати та де саме ми можемо бути їм корисними.

Звісно, є офіс, відкритий для всіх. Ми постійно проводимо заходи, зокрема, з головами – фактично візіонерами своїх громад, які знають про всі проблеми, спілкуючись безпосередньо. Саме тому ми розуміємо, у яких громадах виникають проблеми, до розв'язання яких ми можемо долучитися.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

Задля поширення інформації про можливості, що їх надає U-LEAD, ми влаштовуємо заходи з обміну досвідом, у тому числі онлайн, під час яких громади, з якими ми більше працюємо, діляться успіхами та розповідають, як саме ми були корисними. Вони демонструють колегам, що існує команда U-LEAD, яка здатна допомогти в тих чи інших питаннях.

Ми самі також повідомляємо про успішні практики на прикладі громад – їх ми публікуємо у Facebook.

Тобто максимально використовуємо різні канали, щоб всі знали про те, що ми робимо, як можемо бути корисними і які маємо результати.

Також ми організовуємо низку партнерських заходів разом з територіальними підрозділами центральних органів виконавчої влади або з департаментами Вінницької обласної військової адміністрації, куди запрошуємо широку аудиторію, створюючи майданчик для обміну досвідом громад із цими структурами.

Цього року U-LEAD запровадив велику кількість комплексних навчальних програм для органів місцевого самоврядування. Для Вінницької області релевантними були понад 30 із них. І тут я хочу відзначити активність наших громад: представники 51 з 63 громад пройшли конкурсний відбір і вже взяли участь у навчанні, посилюючи свою спроможність, здобуваючи знання й навички та підвищуючи кваліфікацію. Це, для розуміння, 81% усіх громад області.

177 посадових осіб органів місцевого самоврядування взяли участь у комплексних навчальних програмах, що передбачали конкурсний відбір – отже, мали достатню мотивацію та комплексний підхід до навчання. Ці люди згодом також розповідають свої історії: чого вони навчились і що вдалося запровадити у громадах.

Ще існує формат роботи, який називається «Середа з U-LEAD». Це інформаційні сесії з найактуальніших питань, відкриті для всіх органів місцевого самоврядування. Тут немає конкурсного відбору, тому широта охоплення дуже велика, адже кожен знає, що в середу він дізнається про те, що йому цікаво й важливо.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

Кейси регіональних громад. Іванівська сільська територіальна громада

Ця сільська громада працювала з U-LEAD із дня свого створення: ми допомагали організувати роботу й відтоді її супроводжуємо. Торік ми дуже плідно працювали з громадою в менторському форматі.

Зокрема, ми допомогли команді проаналізувати податкову базу громади та попрацювати з рішеннями про місцеві податки і збори, завдяки чому віднайшли можливості залучити додаткові кошти. І цього року громада, почувши нас і заручившись порадами та рекомендаціями, не побоялась ухвалити низку управлінських рішень.

Фактично вони отримали майже мільйон гривень додаткових ресурсів у бюджет, просто навівши лад у своїй податковій базі.

Детальніше про кейс Іванівської громади.

– Які тематики цікавлять громади, які сектори?

– Найпопулярнішою темою, яка цікавить громади, є управління публічними інвестиціями – топтема загалом по Україні. На другому місці – управління місцевими фінансами: все, що стосується бюджету й фінансових процесів, тому що тут дуже багато різних змін і нюансів, від планування до фінансування всіх повноважень.

Цього року маємо багато запитань у сфері управління комунальною власністю та комунальним майном.

З огляду на час, у який ми живемо, у топі тема соціального захисту в широкому форматі: соціальні послуги та соціальний захист, безбар’єрність, робота з ветеранами війни та членами їхніх родин.

По Україні нерідко є запит на стратегії розвитку. Проте в переважній більшості громад Вінниччини є стратегії розвитку територіальних громад, вони вже давно сформовані й уже частково навіть оновлюються. За підтримки U-LEAD Дашівська громада наприкінці року завершила оновлення своєї стратегії.

Керівник Регіонального офісу U-LEAD у Вінницькій області: «Навчальні програми готуємо, виходячи з запитів громад»

– Розкажіть про особливу регіональну ініціативу «Школа комунікацій», яка була реалізована саме у Вінницькій області.

– Так, у рамках діяльності U-LEAD в області хочеться відзначити спеціальну ініціативу «Школа комунікації для лідерів громад» – пілотний проєкт, що впроваджувався в декількох областях України, у тому числі й у Вінниці.

У нас було 12 голів територіальних громад, які пройшли літню школу з комунікації. Вони опрацювали всі необхідні інструменти комунікації, які мають поліпшити їхню роботу, їхню комунікацію та відкритість до жителів своїх територіальних громад, місцевого бізнесу, міжнародних партнерів і взагалі всіх зацікавлених сторін.

Ця школа була доволі продуктивною: ми отримали гарні відгуки та побачили, що голови, які пройшли навчання, змінили підходи до комунікації у своїй діяльності. Це видно в публічній площині, у ЗМІ, соцмережах, тому вважаю, що це була досить продуктивна й ефективна навчальна ініціатива.

Крім того, дві громади нашої області, Хмільницька і Вінницька, взяли участь в ініціативі TIPS4UA – проєкті, що реалізується Європейським комітетом регіонів у співпраці з U-LEAD. Ініціатива передбачає комплексну підтримку у сфері навчання та стажування для зміцнення потенціалу українських муніципалітетів і міжмуніципального співробітництва у сфері реконструкції та розвитку. Зокрема, цього року команди двох зазначених громад пройшли стажування в Барселоні. Вони там навчалися й зараз спільно готують конкретні проєкти, які потім, сподіваюсь, отримають фінансування на реалізацію.

Крім того, U-LEAD допомогла громадам в налагодженні міжнародних партнерств у рамках ініціативи «Мости довіри». В області є три таких партнерства, і зараз ми працюємо над четвертим.

У 2023 році U-LEAD допомогла Гніванській міській територіальній громаді налагодити співпрацю з громадою Домжале у Словенії. 2024 року Барська громада налагодила співпрацю з муніципалітетом Бар у Чорногорії. Це унікальне партнерство «Бар – Бар», про яке не можу не згадати. Місто Ладижин має налагоджену співпрацю з муніципалітетом Словень-Градець зі Словенії.

А зараз ми допомагаємо Лука-Мелешківській територіальній громаді налагодити співпрацю з муніципалітетом в Румунії.

Таку діяльність – з розвитку спроможностей громад, з налагодження міжмуніципальних партнерств, з навчання та надання навичок – ми плануємо активно вести протягом 2026 року.

Кейси регіональних громад. Турбівська селищна територіальна громада

Турбівська громада пройшла з U-LEAD величезний шлях по розробці статуту територіальної громади. У січні 2025 року набрав чинності Закон України №3703-IX, який передбачає, що органи місцевого самоврядування повинні оновити свої статути та до кінця 2027 року затвердити в новій редакції з новими нормами.

І Турбівська громада першою пройшла цей шлях: вони затвердили статут й уже відчули його ефект. Тому що, коли у громаді є статут, коли всі відповідні взаємодії із жителями врегульовані, це впливає навіть на донорів, які частіше ухвалюють рішення про надання грантів, підтримку чи початок міжнародної співпраці з громадою.

Детальніше про кейс Турбівської громади.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло