Захворіло у світі
33,081,725
Померло у світі
997,777
Вилікувалось у світі
22,926,896
Захворіло в Україні
201,305
Померло в Україні
3,996
Вилікувалось в Україні
88,453
Уроки Ілона Маска: від економіки зростання до економіки ефективності

Уроки Ілона Маска: від економіки зростання до економіки ефективності

Урок №1 – на прикладі кейсів SpaceX і Tesla

Цей матеріал також доступний російською
Уроки Ілона Маска: від економіки зростання до економіки ефективності
Фото Getty Images / Global Images Ukraine

Ілон Маск – найнеординарніший лідер Силіконової долини. Його бачення багатьох речей часто виходить за рамки громадської думки, порушуючи засади і правила. Свою імперію він створює методом проб і помилок. Кілька років тому Tesla могла припинити існування, а в SpaceX ракети могли так і не злетіти. Цього ж року Tesla стала найдорожчим автовиробником США з рівнем капіталізації $53 млрд (Ford – $47,19 млрд, GM – $49,61 млрд). Які стратегічні кроки Маск робив правильно, а яких втрат можна було уникнути? Розглянемо на прикладах SpaceX і Tesla.

Неможливого не існує

Кейс SpaceX. Ніколи раніше приватна компанія не займалася польотами в космос – це заняття занадто дороге і наукомістке для приватного сектора. Воно під силу лише державам. Але сьогодні SpaceX успішно запускає ракету за ракетою, а компанія Google інвестувала в цей проект $1 млрд.

Кейс Tesla. Критики переконували, що час електромобілів ще не настав – це занадто дорого, неефективно, для таких автомобілів потрібно створення величезної інфраструктури. У результаті – до 2018 року Tesla планує випустити 500 000 автомобілів, вдесятеро більше, ніж компанія здатна була випустити два роки тому.

Основою стратегії Маска є вміння бачити перспективи там, де ніхто інший не помітив би можливості для зростання. Він не діє як типовий бізнесмен: не топить конкурентів, не бореться за нові частки ринку, але створює новий ринок.

Не можна відмовлятися від мети лише тому, що інші її вважають нереальною.

Урізати витрати – підвищити прибуток

Кейс SpaceX. Мета Маска – підкорення космосу і колонізація Марса. Для цього йому потрібно здійснювати польоти в космос. Однак космічні подорожі – дійсно недешеве задоволення. Вихід із ситуації – зробити дешевим все, що тільки можливо. Так ракети SpaceX стали повертатися на місце запуску з метою повторного використання, що значно знизило вартість одного польоту. І це – лише початок. Стратегічне завдання Маска – зробити космічні польоти такими ж масовими і доступними, як авіапереліт.

Кейс Tesla. Перший електрокар вимагав величезної суми грошей для створення, що прямо відбивалося на його ціні та перетворювало його на іграшку багатіїв-мрійників на кшталт самого Ілона. Але Tesla Model 3 продаватиметься за $35 000, і це далеко не межа зниження ціни в мріях команди Tesla.

Продукція компаній Ілона Маска стає доступною все більшій кількості потенційних покупців, що кінець кінцем лише примножує його прибуток. Чим доступнішою стає продукція, тим більший буде на неї попит, і лише такий підхід допоможе Tesla відвоювати ринок у традиційних бензинових і дизельних автомобілів, а SpaceX – підкорити космос.

Дедлайн як PR-інструмент

Кейс SpaceX. SpaceX анонсувала польоти навколо Місяця вже в 2018 році. Існують два апарати, здатних зробити такий політ: ракета-носій Falcon Heavy і пілотований корабель Dragon V2. Ні перша, ні другий не пройшли поки навіть базових випробувань. З огляду на можливі труднощі і проблеми, запуск проекту в 2018 році виглядає малоймовірним.

Проте компанія SpaceX уже знайшла двох бажаючих стати членами екіпажу першого туристичного польоту до Місяця. Вони навіть внесли передоплату. Малоймовірно, що Маск відправить туристів на Місяць наступного року, але запуск Dragon V2 не викликає сумнівів.

Кейс Tesla. Компанія планувала випустити 500 000 автомобілів до 2020 року, але коли стало зрозуміло, що вже на початок 2007-го є понад 400 000 попередніх замовлень на Model 3, Маск переніс термін на 2018 рік. До 2020-го він хоче випускати не менше мільйона машин. Заплановану раніше презентацію Model 3 він переніс з кінця 2017 року на 1 липня, і коли у нього запитали чи реально це, він відповів: «Звичайно ж ні. Якщо ми хочемо випустити цей автомобіль наприкінці 2017-го, ми повинні поставити дедлайн до середини року і змусити землю у нас під ногами горіти».

Такий метод постановки дедлайнів Маск використовує завжди і всюди. Знаючи, що масштабні проекти дуже рідко завершуються в зазначений термін, Ілон стимулює своїх підлеглих тим, що ставить неможливі умови і тим самим змушує їх домагатися результату, якого ніхто не міг би очікувати. До всього іншого, така тактика створює ажіотаж у ЗМІ. І компанії Маска завжди в усіх перед очима.

Маск – унікальна людина, яка домагається свого будь що. Його мета – не отримання прибутку або завоювання ринку, його мислення куди масштабніше: він хоче змінити світ. Погані фінансові показники за підсумками року або непередбачені витрати, що могли б стати катастрофою для інших підприємств, у масштабах мислення Маска – лише хвилинні труднощі, з якими він справляється граючи. Завдяки цьому йому вдається запускати ракети в космос дешевше за всіх у світі, створювати масові електрокари і вкладатися в терміни, порушуючи власні дедлайни.

Читайте далі «Уроки Ілона Маска: за межами можливого»

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті