Інвестиційна весна: хто і як тепер зможе купувати українські ОВДП

Інвестиційна весна: хто і як тепер зможе купувати українські ОВДП

І чому це не замінить співпрацю з МВФ

Цей матеріал також доступний російською
Інвестиційна весна: хто і як тепер зможе купувати українські ОВДП
Фото Shutterstock

15 травня Верховна Рада прийняла в другому читанні законопроект №6141 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння залученню іноземних інвестицій». Документ передбачає низку спрощень інвестиційної діяльності. Серед них – можливість купувати цінні папери українських емітентів номінальними власниками. Юрист Гліб Сегида розповів Mind, чому це той рідкісний випадок, коли за патетичною назвою ховаються дійсно корисні норми, чого чекати від нового закону і що важливо ще змінити у вітчизняному законодавчому полі, аби остаточно досягти заявлених благих цілей.

У сучасному фінансовому світі мобільність грошей є одним з найважливіших факторів – наскільки швидко можна свої накопичення куди-небудь вкласти і отримати назад. Інвестору не цікаво розбиратися в нюансах регулювання тих чи інших держав (у всіх успішних держав світу за замовчуванням валютне регулювання дуже схоже), і проходити бюрократичні процедури для того, щоб завести в країну гроші.

Та й зводити перепони на шляху припливу зарубіжних інвестицій, м'яко кажучи, нерозумно. Хоча Україна належить саме до таких країн: звідси не тільки важко вивести гроші через валютні обмеження НБУ, але і вкласти сюди – тим більше.

Наприклад, треба відкривати рахунок в українському банку, надавши документи з мокрою печаткою. І ось уявіть: сидить якийсь інвестор у своєму лондонському офісі, на екрані комп'ютера у нього варіанти вкладень у фондові ринки десятків країн, і для покупки цінних паперів більшості з них досить зробити кілька кліків мишкою або зателефонувати своєму брокеру. А для України доводиться готувати стос роздрукованих документів. Куди він інвестуватиме?

Нарешті, після ухвалення підзаконних актів до нещодавно прийнятого закону, легкий шлях стане можливим і в Україні. Ми стали однією з країн, де номінальні власники зможуть купувати цінні папери українських емітентів на користь своїх клієнтів.

Хто виступатиме номінальними власниками? Номінальним власником зможе стати кредитна організація, зареєстрована в державі – члені ЄС і/або члені Групи з розробки фінансових заходів боротьби з відмиванням грошей (FATF), яка відповідає певним вимогам. І відповідно до законодавства держави, в якій вона зареєстрована, має право надавати своїм клієнтам послуги з обліку та перереєстрації прав на цінні папери.

Цими цінними паперами стануть облігації держави Україна (ОВДП), які мають дуже привабливу прибутковість для іноземців – 15–17% річних проти 1–3% за облігаціями розвинених країн.

Як купуватимуться українські ЦП? Іноземний банк повинен буде провести відповідну ідентифікацію клієнта, і після цього виконати його доручення. Тобто інвестор з Європи, Канади, США, Австралії тепер зможе дати доручення своєму місцевому банку придбати цінні папери на українському ринку. Цей банк проведе операцію через свій рахунок, відкритий в одному з банків України.

Росіянам теж можна? У законі встановлено запобіжник від «російських грошей» – номінальними власниками не можуть бути резиденти країни, що здійснює збройну агресію проти України.

Як це вплине на ринок? Приплив іноземних грошей зробить внутрішній ринок ліквіднішим, отже, і ставки можуть піти вниз. Не кажучи вже про приплив валюти до країни.

Велика ліквідність дає надію, що гроші у свої облігації зможуть залучати і корпоративні позичальники. Потенційно в Україну можуть зайти мільярди доларів, а не кілька сотень на рік, як це відбувається сьогодні. Втім, такі гроші мають і відповідний мінус – як швидко вони зайшли, так само швидко можуть і піти. Тому просто прийняти закон замало. Як і раніше, треба покращувати інвестиційний клімат, проводити реформи і продовжувати співпрацю з МВФ.

Чому закон все-таки прийняли? Саме бажання отримати можливість залучати гроші в кредит через продаж ОВДП, а не створювати незалежний Антикорупційний суд, щоб отримати транш від МВФ, і стало головним каталізатором для прийняття законопроекту №6141. Від першого до другого читання цього закону минуло менше трьох місяців – рекордні терміни як для українського парламенту.

Проблему вирішено? На жаль, зупинка співпраці з МВФ не приведе до України великої кількості іноземних інвесторів. Адже його допомога виступає своєрідною страховкою й індикатором для приватних інвестиційних фондів.

Зняття бар'єрів не означає зниження ризиків. А співвідношення «ризик – прибутковість» залишається вирішальним фактором у прийнятті рішень інвесторами. І навіть високі прибутковості їх не приваблять, якщо Україна знову опиниться на межі дефолту.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті