Законодавство для «євроблях»: коли очікувати на повноцінні штрафи за невчасне розмитнення

Законодавство для «євроблях»: коли очікувати на повноцінні штрафи за невчасне розмитнення

Про прагнення президента і бажання Верховної Ради їх підтримувати

Цей матеріал також доступний російською
Законодавство для «євроблях»: коли очікувати на повноцінні штрафи за невчасне розмитнення
Фото: pixabay

Напередодні парламентських виборів президент Володимир Зеленський зареєстрував у Верховній Раді проект закону щодо відтермінування застосування штрафних санкцій за порушення порядку ввезення транспортних засобів («євроблях») на митну територію України на 90 днів.

Нагадаємо, це вже друга спроба подовжити пільговий період розмитнення автівок з іноземними номерами. Вперше штрафи мали «включити» з 22 травня 2019 року, але народні обранці перенесли цей термін – після 22 серпня цього року.

Наразі голосувати за чергове відтермінування штрафів за несвоєчасне розмитнення автомобіля на єврономерах мають вже народні депутати наступного, дев’ятого скликання.

Наскільки ймовірне таке відтермінування цього разу і як воно вплине на вирішення ситуації з «євробляхами», якщо буде затверджене Верховною Радою, пояснив Mind керуючий партнер юридичної фірми «Магнуссон», адвокат Олександр Люльков.

Що лякає власників автівок на єврономерах?

16 травня 2019 року набув чинності закон № 8371-VIII щодо приведення Податкового кодексу у відповідність до закону «Про електронні довірчі послуги». Згідно із зазначеним законом термін розмитнення автомобілів на європейських номерах подовжено ще на три місяці. Тому штрафи за порушення митного режиму накладатимуться з 23 серпня 2019 року та становитимуть:

  • за прострочення розмитнення авто на єврономерах:
    від 10 до 20 діб – 17 000 грн,
    від 20 до 30 діб – 85 000 грн,
    понад 30 днів, або за втрату та розукомплектування авто – 170 000 грн або конфіскація авто за рішенням суду;
  • за керування авто на єврономерах передбачено штраф у розмірі 8500 грн, за повторне порушення – 17 000 грн.

Після 23 серпня 2019 року протокол про порушення митних правил може бути складено за відсутності особи, яка притягається до адміністративної відповідальності. Такий протокол у подальшому надсилатимуть за адресою місця проживання.

Законом передбачено механізм взаємодії митників, поліцейських і прикордонників, створення автоматизованої системи обміну інформацією. Зокрема, поліція отримає право перевіряти авто на європейських номерах та застосовувати штрафи за порушення.

Що пропонує президент?

Зважаючи на велику кількість авто на європейських номерах, які завезено в Україну в режимі транзиту або тимчасового ввезення, стрімке наближення кінцевого терміну можливості пільгового розмитнення авто, значний соціальний резонанс використання «євроблях» в Україні (що стосується як визнання та виконання суспільством законів, так і відповідальності держави за створення та забезпечення прозорого регулювання певної сфери життєдіяльності суспільства), з високим ступенем ймовірності можна очікувати від держави подальших кроків із сприяння легалізації імпортованих авто на європейських номерах.

Тому цілком логічним є внесення президентом України законопроекту №10462 від 17 липня 2019 року, яким подовжується термін пільгового розмитнення авто на європейських номерах та відтермінування набуття чинності посиленої відповідальності за порушення при переміщенні ТЗ у митних режимах тимчасового ввезення і транзиту на території України.

Яка ймовірність відтермінування штрафів?

Слід зауважити, що для набуття чинності необхідно, щоб зазначений законопроект президента був прийнятий Верховною Радою України до 23 серпня 2019 року. Зважаючи на стрімке наближення такого «дедлайну», можна обґрунтовано припустити, що існують ризики із вирішенням проблеми «євроблях». Зокрема, не буде скликана позачергова сесія Верховної Ради або, у разі її скликання, поданий президентом законопроект не набере необхідної кількості голосів на свою підтримку в сесійній залі.

Враховуючи відсутність можливості врегулювати питання з авто на «єврономерах» іншим способом, ніж законодавчий, а також політичні фактори підвищення популярності «нової» влади завдяки вирішенню соціально значущих питань, обґрунтовано можна очікувати докладання максимальних зусиль для прийняття законопроекту №10462 та його набрання чинності до 23 серпня 2019 року. Крім того, можливістю визнання неконституційними законів, що встановлюють пільгове розмитнення та введення штрафів за порушення митних режимів, можна знехтувати.

Загалом внесення законопроекту №10462, що подовжує на три місяці термін пільгового розмитнення авто на європейських номерах та відстрочує застосування штрафних санкцій за ввезення і використання авто на єврономерах, є логічним кроком, зважаючи на ввезення  значної кількість таких ТЗ, а також соціальну напруженість через це питання.

Не штрафами єдиними – як варто врегулювати проблему?

Держава вкотре йде на компроміс із власниками таких авто і очевидно очікує відповідних дій від населення щодо активізації розмитнення «євроблях». Метою законопроекту, як зазначено у пояснювальній записці до документа, є «комплексне врегулюванню відповідного питання та врахування інтересів усіх верст населення при його вирішенні». З огляду на це прагнення в подальшому логічними кроками була б розробка відповідних законопроектів.

Так, законодавцям варто замислитись над розстроченням застосування відповідальності (наприклад, з моменту закінчення пільгового періоду до порушників застосовується 25% розміру штрафів, через три місяці – 50% і через шість місяців штрафи застосовуються в повному розмірі), а також врегулювання оподаткування придбання нових та вживаних авто. У такому разі продовження терміну пільгового використання авто на єврономерах буде цілком виправданим та буде продемонстроване врахування інтересів усіх верств населення.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті