Бюджетні перегони: які плани України на 2020 рік

Бюджетні перегони: які плани України на 2020 рік

Про стриманість і оптимізм Кабміну у формуванні головного фінансового документа країни

Этот текст также доступен на русском
Бюджетні перегони: які плани України на 2020 рік
Фото: pixabay

Кабінет міністрів 15 вересня вніс до Верховної Ради проект державного бюджету на 2020 рік. Документ передбачає доходи держбюджету, включаючи трансферти, у розмірі 1,079 трлн грн, видатки – 1,17 трлн грн, дефіцит – на рівні 2,09%.

Як зазначив прем'єр-міністр України Олексій Гончарук, до 2 листопада уряд планує внести до проекта корективи згідно з оновленим прогнозом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства.

Відповідно до документа основними пріоритетами на наступний рік є обороноздатність, медична та освітня реформи, підтримка малого бізнесу та фермерства.

Про те, який же проект подав уряд і які нюанси приховано в документі, пояснив Mind економіст Данило Монін.

Попередньо оцінивши зведені доходи й витрати держави, можна охарактеризувати поданий до Верховної Ради 15 вересня бюджет-2020 двома словами – «стриманий оптимізм».

Про співвідношення дебету та кредиту

Як зазначив прем'єр-міністр, презентуючи відповідний проект документа, держава має намір знижувати рівень перерозподілу через державу. Так, Україні пропонується скоротити свої зведені доходи орієнтовно до 38% ВВП з 39,5% (на 1,5% ВВП), а витрати – до 39,8% ВВП з поточних 41,5% (на 1,7% ВВП).

За доходами основне скорочення йде з неподаткових статей. Це перш за все доходи від державних підприємств (на 12 млрд грн) і доходи від Національного банку України (НБУ). Також поки практично без збільшення залишилися доходи від ренти й акцизів. Ще варто зазначити, що Мінфін провів велику корекцію доходів по ПДВ, оскільки є великий недобір у цьому році, і скоротив у базовому плані доходи до 10% ВВП.

На 2019 рік доходи від ПДВ планувалися на рівні 11% ВВП, але не будуть виконані.

Також доходи від приватизації скорочені з 17 до 5 млрд грн. По видатках були перевірені основні 5 статей скорочень, які пропонувалися Мінфіну. І бачимо, що він почув: Мінфін не скоротив на пропоновані 45 млрд грн, але все ж скоротив на 30 млрд частину розрахункових статей. Тому  місія, яка передувала спробі скоротити неефективність в бюджеті, у цілому успішна.

Крім того, держава заклала 3,4 млрд грн на перепис населення у 2020 році, а також 2,1 млрд грн – на місцеві вибори.

Про нових «контролерів» та основні пріоритети

Також, виходячи із законопроекту, на рівні Мінфіну вже фігурує новий орган – Бюро фінансових розслідувань, на який виділено 1,2 млрд грн. Тому є впевненість, що законопроект №1208 буде проголосований.

На окрему увагу заслуговує підхід бюджетування в агросекторі. Держава мінімізувала держпідтримку «агробаронів» і передбачила 4,4 млрд грн на пільгове кредитування фермерів на покупку землі в межах запуску цього ринку. Це позитивний момент, оскільки держава забезпечує дешевий ресурс українським громадянам на покупку землі.

Бюджет на 2020 рік передбачає суттєві зміни в медицині, витрати на яку, очевидно, централізуються. Величезний рівень витрат на Національну службу здоров'я і суттєве зменшення субвенцій на медицину в регіонах.

Про що мовчить Кабмін

Водночас у проекті бюджету відсутні оцінки доходів від подачі нульової декларації і від продажу державних земель.

Також абсолютно не відображені плани на 2021–2022 роки. Але в цілому документ підтверджує наміри держави змінювати бюджетні відносини, хоча поки не визначені необхідні параметри.

Такий підхід викликає оптимізм і вселяє надію, що зміни можливі, тим більше що Прем'єр заявив про готовність у 2020 році серйозно зайнятися ефективністю державних програм.

Проте закладене у проект зростання економіки – головний показник роботи уряду, не відповідає всім вимогам. Хотілося б бачити закладене в бюджеті зростання економіки на 5%, а краще відразу на 7%, чого, на жаль, не спостерігається.

Так, Кабмін має працювати на високих очікуваннях, а не на млявому зростанні 3,3%, який закладений у бюджет 1-го читання.

Підбиваючи підсумок, можна констатувати, що держава подала вкрай обережний бюджет, який, очевидно, легко буде виконати.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло