Зменшення штрафів: чи знизяться порушення трудового законодавства
Про ефективність ініціативи і чи є інші методи боротьби з такими порушеннями

Третього жовтня 2019 року Верховна Рада України прийняла за основу для розгляду за скороченими строками проект закону «Про внесення змін до Кодексу законів про працю України (щодо усунення норм, які порушують права та законні інтереси роботодавців України)». Основна мета законопроекту – зменшити штрафи для роботодавців як такі, що не відповідають тяжкості вчинених ними правопорушень.
Чи зменшить така ініціатива кількість порушень закону серед роботодавців і чи відповідає вона світовим тенденціям у сфері дотримання законодавства про працю, розповіла Mind партнер ESQUIRES, адвокат Вікторія Ковальчук.
Які штрафи зменшено
Усі штрафи були розміщені в межах статті 265 КЗПП, зокрема:
- за неоформлення з працівником трудових відносин – замість штрафу у тридцятикратному розмірі мінімальної заробітної плати на перший раз виноситься письмове попередження, що є новелою у цій сфері. За повторне вчинення протягом року встановлено штраф у чотирикратному розмірі мінімальної заробітної плати. Вочевидь, при отриманні попередження роботодавцю слід бути готовим, що візити до нього стануть частішими задля отримання штрафу у державний бюджет;
- за недотримання мінімальних гарантій оплати праці розмір штрафу зменшено вдвічі – з чотирикратного до двократного розміру мінімальної заробітної плати;
- за недотримання гарантій та пільг працівників, що перебувають на строковій військовій службі, штраф теж зменшено, з десятикратного до двократного розміру мінімальної заробітної плати;
- при недопущенні до проведення перевірки з питань додержання законодавства про працю штраф зменшено у 12,5 раза! Тобто зі стократного розміру мінімальної заробітної плати до восьмикратного;
- для усіх інших порушень трудового законодавства штраф не зменшено – у розмірі мінімальної заробітної плати, але при першому порушенні виноситься письмове попередження.
Варто посилювати чи послаблювати
У країнах Європи вже понад 10 років помітна тенденція до підвищення штрафів за порушення трудового законодавства. У Словаччині, наприклад, штраф за неоформлення трудових відносин одномоментно підняли у 5000 разів, в Іспанії штрафи за низку трудових правопорушень підняли утричі. Можливо, підвищення штрафів в Україні мало місце під впливом досвіду європейських колег, але машинальне переймання окремих механізмів не справдило своєї ефективності в Україні. Більш того, у Європі показники правопорушень у сфері праці внаслідок підвищення штрафів теж кардинально не змінилися.
Альтернативні способи боротьби із порушеннями
Введення попередження за порушення трудового законодавства в Україні здається інноваційним, однак трудовим законодавством країн Європейського Союзу було розроблено значно ширший інструментарій впливу на роботодавців, у тому числі й превентивний:
- Інформаційний вплив. У таких країнах, як Бельгія, Італія, Іспанія, уповноважені органи максимально використовують ЗМІ, аби зменшити кількість порушників серед роботодавців – населення постійно інформується про норми трудового законодавства, останні випадки притягнення до відповідальності та подальші плани перевірок. Такий психологічний вплив у комплексі має спонукати роботодавців дотримуватись законодавства.
- «Амністія». У 2011 році в Іспанії роботодавцям надали можливість укласти трудові договори строком мінімум на півроку і зареєструвати їх до конкретного числа, після якого до всіх виявлених правопорушників застосовувались підвищені штрафи. В Італії при добровільній реєстрації мігрантів-нелегалів, що працюють на будівництві, передбачено податкові пільги, зокрема, не вимагалася сплата податків за таких працівників за попередні роки.
- «Моментальні наслідки». Невідворотність наслідків, що виникають у результаті перевірки, теж мають бути стимулом. Превентивно – це укладення трудового договору на невизначений термін з усіма виявленими неоформленими працівниками в результаті інспекції протягом трьох днів, як це запроваджено у Словенії. Щодо моментальних санкцій можна звернутись до прикладу Греції, де штрафи роботодавцями мають сплачуватися негайно.
Окрім штрафів у країнах Європи існують інші види санкцій, серед них можна згадати такі:
- Неотримання державних замовлень, державної допомоги чи позбавлення права участі у публічних торгах на певний строк, як це практикується в Іспанії, Ірландії, Німеччині, Португалії та Угорщині.
- Тимчасове закриття чи ліквідація підприємства, передбачені законодавством Греції, Словаччини та Франції.
- Блокування банківських рахунків роботодавця-порушника має місце у Бельгії.
Популізм чи лібералізація
Мотивація законодавця суспільством була прийнята та оцінена позитивно. При цьому дивним виглядає аргумент, що штрафи породжують ліквідацію роботодавців, адже ліквідацію породжує саме недотримання законодавства, притягнення до відповідальності – закономірний наслідок. Зниження розмірів штрафів може лише погіршити ситуацію, а боротися з порушеннями потрібно у комплексі з превентивними заходами та підвищенням трудових стандартів.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.