Захист бізнесу: як розрізняти «своє» та «чуже»

Захист бізнесу: як розрізняти «своє» та «чуже»

Чому потрібно відстоювати свої авторські права і що дає своєчасне отримання патенту

Этот текст также доступен на русском
Захист бізнесу: як розрізняти 	«своє» та 	«чуже»
Фото: pixabay

У сучасному творчому світі помітні дві протилежні тенденції: з одного боку, все більшої популярності набувають книги в дусі «Благай, кради и позичай», а з іншого – інформпростір дедалі частіше стрясають гучні скандали, пов'язані з викриттям у плагіаті. Навіть з урахуванням того, що «всі ідеї витають у повітрі» і «все вже хтось колись придумав», захистом авторського права не варто нехтувати, відзначають експерти.

Патентна повірена, CEO компанії IPStyle Марія Ортинська розповіла Mind, яких помилок найчастіше припускається бізнес і до чого вони можуть призвести.

У людей є одна поширена особливість – вони не вчаться на чужих помилках, що ось уже який рік є предметом дослідження і експериментів психологів і нейрофізіологів. Компанії – не виняток, адже ними керують теж люди. 

Тому пропоную ознайомитися із заснованим на юридичній IP-практиці рейтингом «граблів», на які найчастіше наступають українські підприємці.

Ділове партнерство

Багато бізнесів будуються в партнерстві, а ейфорія від самої ідеї створення бізнесу спочатку затьмарює прагматизм. Мало хто хоче думати про ризики і те, як ділити прибуток, збитки, і що буде, якщо хтось перегорить, змінить свої пріоритети або вирішить піти. Адже світ багаторазово був свідком того, як руйнувалися великі та успішні партнерства. На жаль, часто «розлучення» супроводжуються спробами одного з партнерів блокувати діяльність усього бізнесу, а у «розпалі пристрастей» домовитися дуже важко.

Які зустрічаються сценарії щодо розподілу нематеріальних активів – торгових марок, запатентованих технологій, авторських прав на музичні твори та інших об'єктів інтелектуальної власності?

Наприклад, торгова марка реєструється, а винаходи і промислові зразки патентуються на одного з партнерів. Відповідно, у нього є і права на них. Або ж марка і патенти оформляються на обох партнерів, але договір між ними не укладено. У такому випадку кожен має право використовувати їх, але без згоди партнера не може передавати права кому-небудь іще. Втім, це не гарантія того, що до судових тяжб не дійде.

Звісно ж, якщо грамотно підійти до оформлення бізнесу, чітко прописавши в договорі між партнерами фірми умови партнерства, інвестиції та зобов'язання, коефіцієнти розподілу прибутку, активи та інше, шанси виграти в одній з найскладніших і багаторівневих ігор свого життя зростають. Слід максимально виважено враховувати всі аспекти – аж до використання доменних імен, акаунтів у соцмережах, а також ситуації з продажем частини своїх прав.

Службові винаходи і твори

Інтелектуальну власність компанія сама по собі не створює. Її створюють автори, винахідники.

У чому часта помилка роботодавця? Він думає, що прийняття на роботу дизайнера або програміста, його працевлаштування і своєчасна виплата зарплати означає передачу майнових прав. Цивільний кодекс говорить зворотне, а юридична практика «рясніє» позовами і судовими спорами.

Відповідно, компанії слід передбачити в договорах, що розробка, наприклад, програмного продукту входить до трудових обов'язків, а всі майнові авторські права на розробку належать роботодавцю. І взагалі посадова інструкція, трудовий договір з положенням про IP-права і документи про передачу авторських прав у цифрову епоху – must have для будь-якого бізнесу.

До речі, внутрішні системи постановки завдань і обліку часу за проектами можуть слугувати доказом, що співробітник створював те чи інше на роботі – у рамках трудових обов'язків.

Зволікання з реєстрацією ТМ і патентуванням

Коли починаєш бізнес, то подання заявок на реєстрацію торгової марки або складання патентних формул – аж ніяк не перше і навіть не друге завдання. А даремно! Адже «відповідний момент» для вас може і не настати, чого не скажеш про сусідній магазин з «вашою» назвою на яскравій вивісці або гнучкий дисплей, що увірвався на ринок, ідею створення якого ви так довго плекали і опрацьовували. Більш того, раптово можна отримати позов про порушення патентного законодавства і поховати мрії про «велику гру». Це особливо актуально на тлі стрімкого розвитку інновацій і нових технологій. У будь-якій галузі.

Висновок для бізнесу. Своєчасне подання заявок  у тих країнах, де компанія має намір вести свою діяльність, – це мінімізація ризиків. Не проминайте жодної потенційної можливості його розвитку.

Не нашкодити іншому

Компанія готується вийти на ринок і зайняти в ньому своє місце, опрацьовує стратегію, вивчає платоспроможність аудиторії і конкуренцію, формує унікальну торгову пропозицію... Але геть забуває перевірити, чи не порушує чиї-небудь права при виведенні продукту без «інтелектуальної» перевірки. Така перевірка покаже, наприклад, повну «картину» щодо поданих або вже зареєстрованих марок. Це ж стосується патентів.

Безумовно, не варто нехтувати «попереднім пошуком» перед реєстрацією ТМ або патентуванням. Адже якщо таке ім'я вже використовується для схожих товарів або послуг, краще зробити ребрендинг, ніж вкладати ресурси у просування, а потім ще й витрачатися на адвоката. А якщо виявлено схожий винахід, то краще проаналізувати ризики патентного спору і «сім разів відміряти», перш ніж виводити продукт на ринок.

(Не)захист своїх прав

Навіщо ми реєструємо ТМ, патентуємо винаходи, укладаємо договори з дизайнерами про передання майнових авторських прав? Щоб захистити себе від копіювань та інших порушень. Але коли порушують наші права, іноді зароджуються сумніви: а якщо програємо позов? А якщо система неефективна? Може, дешевше не вплутуватися? А якщо нам «припишуть» конфліктність і постраждає репутація? При цьому компанії, особливо малий і середній бізнес, у більшості випадків забувають, що бездіяльність щодо одного порушника породжує наступні порушення – та, як наслідок, наприклад, несанкціоновані копії брендів ростуть як гриби.

Мовчазна згода – не варіант. Навряд чи великі та відомі бренди стали б такими, якби від самого початку активно не захищали свої права. 

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло