Чи можна контролювати тих, хто контролює: що отримає бізнес від нової ініціативи Кабміну
Які зміни відповідальності контролюючих органів передбачає урядовий законопроєкт №5838

Кабінет Міністрів на початку серпня зареєстрував у Верховній Раді законопроєкт «Про внесення змін до Кодексу про адміністративні правопорушення щодо підвищення відповідальності посадових осіб органів державного нагляду (контролю)» №5838. Що передбачає документ і як він вплине на бізнес в разі його ухвалення в наведеній редакції, розповів Mind керуючий партнер Адвокатського об'єднання «Бауман Кондратюк», адвокат Юрій Бауман.
Поданий законопроєкт №5838 – це один із проєктів законів, який має на меті реалізувати нову / стару концепції перезавантаження системи перевірок бізнесу, яку регулює Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
У контексті реформи перевірок бізнесу перший віцепрем’єр-міністр – міністр економіки України Олексій Любченко, заявив, що новий проєкт закону «Про основні засади державного нагляду (контролю)» – «це надзвичайно важливий документ, який дозволить переорієнтувати систему державного нагляду з домінуючої на сьогодні карально-репресивної на превентивну і ризик-орієнтовану, підвищити прозорість перевірок й спростити взаємодію органів контролю та бізнесу».
З чого все починалось?
У 2007 році був прийнятий революційний закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». Щоб закон працював ефективно Кодекс України про адміністративні правопорушення був доповнений ст. 166-21, яка запровадила відповідальність за порушення порядку здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Так, закон визначив та встановив єдині правила гри при здійсненні державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності. Його дія поширюється на переважну більшість контролюючих органів, а відповідальним менеджером з боку держави за успішне модерування цього закону є Державна регуляторна служба України.
На сьогодні бізнес має механізми впливу на чиновників: подати скаргу Державній регуляторній службі України щодо порушення контролюючими органами вимог закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» та подальшого притягнення їх до адміністративної відповідальності.
Як це працює?
Кодексом України про адміністративні правопорушення передбачено відповідальність за порушення встановленого законом порядку здійснення заходів державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Посадовець контролюючого органу може бути притягнутий до відповідальності за проведення планових заходів державного нагляду (контролю) без своєчасного письмового повідомлення про проведення перевірки, чи проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) без погодження відповідного центрального органу виконавчої влади та з інших підстав.
Чи працює такий механізм відповідальності? Так, працює. Як приклад, постановою міського суду Івано-Франківської області від 06 липня 2021 року у справі № 344/9335/21 було притягнуто до відповідальності начальника Управління Держпраці в Івано-Франківській області за ч.1 ст. 166-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення за недотримання строку щодо проведення перевірки фізичної особи-підприємця.
Чи дійсно законопроєкт посилить відповідальність чиновників?
Докладний аналіз законопроєкту не дає однозначної відповіді на це запитання. З одного боку, пропонується внести зміни до ст. 166-21 Кодексу України про адміністративні правопорушення в частині збільшення штрафів з 850 грн до 4250 грн. З іншого – пропонують звузити вікно можливостей щодо притягнення посадовців до відповідальності, прибравши відповідальність за порушення порядку проведення планових заходів державного нагляду (контролю) без своєчасного письмового повідомлення, або з порушенням строків такого повідомлення, якщо необхідність та строк зазначеного повідомлення встановлені законом. Погодьтеся, сумнівне покращення, чи не так?
Інститут відповідальності держави перед бізнесом і людьми має бути глибоко реформований.
У 1994 році був прийнятий Закон України «Про порядок відшкодування шкоди, завданої громадянинові незаконними діями органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, органів досудового розслідування, прокуратури і суду».
Правда така, що цей закон не захищає бізнес і людей від тиску з боку правоохоронної системи. А тому спроби прибрати контроль за тими, хто контролює, непомітно змінюючи певні абзаци для «підвищення відповідальності посадових осіб» – це дуже погана історія.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.