Війна спише не все: як уникнути небажаних втрат у бізнесі

Війна спише не все: як уникнути небажаних втрат у бізнесі

5 ризикованих сценаріїв та шляхи перемоги над ризиками

Этот материал также доступен на русском языке
Війна спише не все: як уникнути небажаних втрат у бізнесі
Фото: depositphotos.com

Будь-які тектонічні зрушення в політиці та економіці призводять до поведінкових змін бізнесу та його запитів. Наприклад, із приходом війни потреба в аудиті не відпала, але змінилися ситуації, за яких до нього доводиться звертатися. Про основні з них спеціально для Mind розповідає аудитор, партнер, Crowe Erfolg ASIS, ACFE, ASCP Артем Ковбель.

Після 24 лютого найактуальніші запити від власників бізнесу умовно можна поділити на п'ять напрямків. Розглянемо їх зміст, причини та висновки, що випливають з цих кейсів.

«Ми – акціонери, хочемо інтенсифікувати свій бізнес та структурувати грошові потоки. Але є підозра, що бухгалтер веде непрозору діяльність».

Причина того, що відбувається: подорожчання кредитного ресурсу у зв'язку з підвищенням облікової ставки НБУ до 25%. Звісно, з часом подорожчання ресурсу позначиться на бізнесі. І бізнес це розуміє, тож починає шукати додаткову ліквідність у собі. За таких ситуацій цілком закономірно, що власники прагнуть розкласти всі потоки «на молекули» і зрозуміти, чи крадуть у фірми неблагонадійні співробітники.

Висновок: завжди прораховуйте реальне фінансове навантаження та створюйте подушку безпеки; верифікуйте компетентність та благонадійність своїх співробітників.


«Ми – співвласники бізнесу, але хочемо розійтися. Мій партнер вважає за краще залишитися в країні, а я вирішив розпочати нову справу за кордоном. Хочемо порахувати все, визначити точний фінансовий результат компанії та провести оцінку вартості бізнесу».

Причина того, що відбувається: багато підприємців більше не згодні ні від кого залежати та/або прив'язуватися до партнерів. Хоча, теоретично, за часів кризи, навпаки, слід об'єднуватися, адже виживати разом простіше. Але практика говорить про інше: у періоди повсюдної невизначеності кожен хоче сам приймати всі рішення і бути мобільнішим.

Висновок: грайте «по-білому», не змішуйте потоки; будьте готові завжди надати партнеру свої розрахунки та виважено оцінити внесок кожного в спільну справу.


«Настав час виплачувати дивіденди. Але виявилося, що згідно зі звітністю гроші в компанії та касі є, а фізично – їх немає».

Причина того, що відбувається: облік у компанії тривалий час перебував у катастрофічному стані. Тепер в екстреному порядку необхідно визначити, куди пішли гроші і хто у цьому винен. Винними можуть бути як особисто один із партнерів, так і менеджмент, підзвітний комусь із партнерів. У другому випадку підлеглі тишком-нишком виводять гроші за вказівкою цього нечистого на руку партнера.

Висновок: необхідно пильніше придивлятися до кадрів та терміново відновлювати коректний фінансовий облік.


«Ми – іноземні інвестори. Наш український партнер припинив виплачувати нам дивіденди з явно надуманої причини. Просимо перевірити реальний фінансовий результат спільного підприємства».

Причина того, що відбувається: як правило, виявляється, що в компанії ніколи не проводився фінансовий аудит або проводився дуже давно. На запитання, чому так сталося, відповідь зазвичай звучить так: «Ми довіряли своєму партнеру».

Висновок: ніколи не інвестуйте у бізнес, який регулярно не контролюєте.


«Я – співвласник в агробізнесі. Ми з партнером займаємося спільним вирощуванням сільгосппродукції, також маємо елеваторні потужності, в яких зберігали зерно. З початком бойових дій елеватори опинилися на тимчасово окупованій території, зерно з них (за словами партнера) було вивезено країною-агресором. Я на момент вторгнення не перебував в Україні, тож перевірити правдивість цього твердження не можу. При цьому партнер набув нових активів. Припускаю, що зерно було продане їм особисто, а списано на збитки від війни».

Причина того, що відбувається: військові дії та викликаний ними хаос стають великою спокусою для деяких підприємців якнайшвидше освоїти активи та ухилитися від виконання зобов'язань, пославшись на форс-мажор. Тут відіграє свою роль і чинник тотального стресу, коли невідомо, що буде завтра. І страх «втратити все» трансформується на умовно-пристойне бажання «зберегти хоч щось». На жаль, із застереженням: враховуються лише особисті інтереси.

Висновок: забезпечити фізичну безпеку як частину системи контролю – це може мінімізувати ризик втратити активи.


Вище описано лише деякі з тих звернень, з якими доводилося працювати після початку війни. Так чи інакше, настають важкі часи – як для світової економіки, так і для української. Розуміючи це, більшість власників починають оптимізувати свій бізнес уже зараз, приводячи до єдиного знаменника взаємини зі своїми партнерами та контрагентами.

Допомогою в цьому, серед іншого, може бути такий інструмент, як форензик. У широкому розумінні – це розслідування фактів корпоративного шахрайства, з одного боку, з іншого – це механізм, що допомагає мінімізувати факти шахрайства у майбутньому. А у вужчому, але філософському розумінні – це мистецтво розшарування людей та грошей.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у нашому Telegram-каналі Mind.ua та стрічці Google NEWS
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло