З вітерцем: яких винищувачів потребує Україна
І як F15-F16 вплинуть на перехід на нову техніку

Увечері 14 липня Палата представників Конгресу США ухвалила законопроєкт про оборонну політику на суму $840 млрд, в якому серед іншого передбачено кошти в сумі $100 млн на навчання українських льотчиків на американських винищувачах F-15 і F-16. Як це вплине на підготовку нашої армії і коли ці літаки варто очікувати в Україні, розповів Mind військовий експерт Михайло Жирохов.
Щоб цей законопроєкт набрав чинності, його ще має ухвалити сенат США, а потім підписати президент Джо Байден, проте вже зараз можна говорити, що ситуація з отриманням Україною нових літаків зрушила з мертвої точки.
Що вплинуло на покращення ситуації?
До сьогодні уряд США вкрай неохоче говорив про надання Україні винищувачів західного зразка, плани щодо передання літаків радянських зразків від інших союзників по НАТО також не були здійснені – все обмежилося постачанням запасних частин та авіаційного озброєння.
Поправка, яка дозволяє виділити кошти на навчання українських пілотів і наземних екіпажів, була висунута в червні конгресменом – представником республіканців від штату Іллінойс і колишнім пілотом ВПС США Адамом Кінзінгером разом із іншім членом конгресу і також колишнім офіцером ВПС Кріссі Хулаханом, представником демократів від Іллінойсу.
І передувала цьому поїздка до Вашингтона бойового льотчика з позивним Джус і підполковника Дениса Смажного та потужна кампанія в американських ЗМІ, коли практично одночасно до теми повітряної війни в Україні і вкладу льотчиків-винищувачів «раптом» звернулись декілька впливових видань.
Так, у New York Times було опубліковано інтерв'ю з льотчиком Су-27 на ім'я Андрій, а той же Джус дав відеоінтерв'ю Андерсону Куперу із CNN.
Повідомляється, що українські пілоти також провели переговори з Натаніелем Адлером – головним директором Пентагону з питань Росії, України та Євразії, та представниками Об’єднаного комітету начальників штабів.
Виступаючи для преси на Капітолійському пагорбі та в Пентагоні, два українських пілоти МіГ-29 яскраво описали труднощі, з якими вони зіткнулися, воюючи на старій радянській техніці проти набагато сучасніших російських винищувачів. Знову ж таки, вони закликали уряд США допомогти їм отримати F-16 і пройти відповідне навчання.
У статті, яка з’явилась в журналі Air Force, український пілот МіГ-29 з позивним Кочівник теж розповідав про розрив у можливостях між українськими та російськими винищувачами. Останні мають новітні ракети «повітря – повітря» з радіолокаційною головкою самонаведення з можливістю пуску ракет на дальність понад 80 миль [128 км], тож вильоти українських пілотів були «самогубними».
Скільки часу потрібно на навчання пілота винищувача?
До речі, Кочівник наразі є єдиним українським пілотом, який навчається в Сполучених Штатах у рамках програми лідерства ВПС на авіабазі Колумбус, штат Міссісіпі. Він прибув до США ще до 24 лютого і, скоріш за все, саме він стане одним з перших українців, які навчатимуться воювати на F-16.
Інші потенційні кандидати на навчання на американських реактивних літаках, ймовірно, походять із групи «щонайменше 30 пілотів», які мають достатнє знання англійської мови для опанування навчальної програми. Так вважає головний речник Командування Повітряних сил України полковник Юрій Ігнат, інтерв’ю з яким також з’явилось у Air Force Magazine.
Ігнат додав, що пілотам, ймовірно, знадобиться близько півроку, щоб перейти на нові винищувачі, причому основна частина цього пов’язана з тактикою та використанням нової зброї. Речник також висловив переконання, що двох ескадрилей літаків F-16 із 12 літаків кожна буде достатньо, щоб допомогти переломити ситуацію в протистоянні з російськими Повітряно-космічними силами.

Це більш реальні терміни, ніж ті, що регулярно з’являлись в українських ЗМІ від різних експертів і навіть пілотів. Так, той же Джус у великому інтерв’ю для The War Zone говорив, що він і його колеги можуть навчитися керувати F-16 протягом «кількох днів». Після цього тактична підготовка та навчання зброї може тривати лише «кілька тижнів». Інші говорили про те, що весь період перенавчання українських льотчиків на F-15 або F-16 потребуватиме два, максимум три тижні.
Зазвичай перехід іноземної авіації на F-16 потребує багато місяців, якщо не років. Так, ВПС США виділяє трохи більше шести тижнів на перехідний курс повністю навченого та досвідченого пілота винищувача ВПС з іншого типу на F-16. А навчання на F-16 звичайного курсанта курсу B потребує принаймні 37 тижнів.
Чого не вистачає українським військовим?
Окрім отримання винищувачів, наші військові також мріють отримати літаки, які можливо було б використовувати для знищення ППО противника. Але той самий F-16 має дуже обмеженні можливості для виконання такого штибу вильотів.
У цьому контексті слід розглядати повідомлення про те, що українські військові більш схильні до отримання F-15 або навіть F/A-18 Hornet, а не F-16. Тут цілком очевидним є вплив старого радянського забобону про те, що літаки з одним двигуном менше живуть в бою, ніж з двома (до речі, саме тому свого часу поспіхом зняли з озброєння доволі непогані МіГ-23 та МіГ-27).
Звісно, той же F-15E має більше бойових можливостей, ніж F-16 (наприклад, його бойове навантаження більше на три тонни), однак тут слід сказати про декілька, як на мене, важливих моментів.

По-перше, чи всі можливості F-15E можуть бути використані в нинішній війні, де фактично в умовах переважальних сил противника наші винищувачі діють засідковим методом: «взлетів, наніс удар і швидко приземлився».
По-друге, ціна питання. І тут навіть не про власне ціну літака і наземного обладнання – очевидно, що ми отримаємо це в рамках лендлізу, тобто безкоштовно. Мова про вартість однієї льотної години. У F-15 це $27 000, а у F-16 – $8000-15 000 залежно від модифікації.
Далі. F-15 машина більш складна, ніж той самий F-16, тобто терміни перепідготовки будуть значно довші, що в умовах війни досить важливий чинник.
У будь-якому варіанті отримання літаків західного виробництва і початок перенавчання наших пілотів – це дуже важливий крок у протистоянні з росією. І дуже великий крок на майбутнє – після цього перехід на нову техніку неминучий. Таким чином буде поставлено крапку на багаторічних дискусіях про те, який саме літак потрібен Повітряним силам України.
І так – якщо б замість дискусій до 24 лютого 2022 року військові й політики зробили конкретні кроки в напрямку переозброєння, то, можливо, і зараз перехід не був би таким болючим.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.