АРМА в «лещатах»: США і ЄС роблять капітальний ремонт агентства
Звідки проблеми і як їх намагаються ліквідувати
Сьогодні за ініціативою послів ЄС Матті Маасікаса та США Бріджит Брінк й організаційної підтримки Антикорупційної ініціативи ЄС в Україні (EUACI) та Агентства США з міжнародного розвитку USAID проводиться аудит діяльності Агентства з розшуку та менеджменту активів (АРМА) перед тим, як ухвалювати рішення щодо його реорганізації. Аудит триває вже понад 4 місяці і, за попередніми прогнозами, має завершитись у вересні цього року. Щоб виявити недоліки в роботі та запропонувати їх вирішення, слід правильно розуміти правила-принципи, за якими працює АРМА. Про ці принципи та про те, чому до АРМА має бути застосований особливий підхід, розповів Mind екскерівник юридичного департаменту в АРМА, адвокат Андрій Потьомкін.
Читайте також: Ліквідувати чи залишити: в АРМА не спростовують звинувачення щодо бездіяльності
АРМА – сервісний орган
Без звернення слідчого, детектива, прокурора, слідчого судді (суду) АРМА нічого не може виявляти, розшукувати. Аналогічно, без ухвали слідчого судді (суду) АРМА нічим не може управляти, нічого зберігати. АРМА розшукує і управляє активами з метою забезпечення цілей та завдань процесуальної діяльності органів досудового розслідування, прокуратури та суду.
АРМА управляє активами з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості, в інтересах:
- держави, у разі обвинувального вироку, конфіскації;
- або законного власника, у разі виправдувального рішення суду, скасування арешту.
Усі інші функції АРМА (оцінка, облік, ведення реєстру, міжнародне співробітництво, надання роз’яснень, контроль ефективності управління тощо) є акцесорними по відношенню до функцій розшуку та менеджменту активів, які фактично є сервісними послугами, що надаються слідчому, детективу, прокурору, слідчому судді (суду), державі, законному власнику активів.
Читайте також: Колеги, бізнесмени, ноунейми: хто став радниками новообраної голови АРМА Олени Думи
Управитель – це інструмент
За КПК України і спеціальним законом, обов'язок зберігати активи (їхню економічну вартість) покладається на АРМА, у якого для цього є інструменти передачі:
- в управління за договором;
- для збереження за рішенням Кабміну;
- або реалізації, з метою трансформації активів у грошовий еквівалент (з подальшим збереженням економічної вартості активів у грошовому виразі на депозитних рахунках, відкритих у державних банках, з нарахуванням відсотків на рівні не нижче облікової ставки Нацбанку).
Управителі в такій конструкції є інструментами в руках АРМА, звичайними приватними особами, не наділеними владою нав'язувати всім свою волю для досягнення бажаних організаційних результатів.
Водночас АРМА:
- є суб'єктом владних повноважень;
- забезпечує формування та реалізацію державної політики у сфері управління активами;
- здійснює контроль ефективності управління;
- бере стосовно активів одночасно участь в публічно-правових і приватноправових відносинах;
- на час дії відповідного судового рішення є установником управління і фактичним (дзеркальним) власником активів;
- спричиняє своїми рішеннями та діями виникнення, зміну або припинення прав на активи у їх законних власників;
- приймає з питань, що належать до його компетенції, обов’язкові для виконання нормативно-правові акти;
- виносить приписи про усунення порушень вимог законодавства з питань, пов’язаних із проведенням оцінки, веденням обліку та управлінням активами;
- звертається до суду з позовами (заявами) щодо визнання незаконними нормативно-правових актів, індивідуальних рішень, виданих (прийнятих) з порушенням встановлених Спеціальним законом вимог та обмежень, визнання недійсними правочинів;
- ініціює проведення службового розслідування, вжиття заходів до притягнення до відповідальності осіб, винних у порушенні Спеціального закону, надсилає до правоохоронних органів матеріали, що свідчать про факти таких правопорушень;
- складає протоколи про адміністративні правопорушення, віднесені законом до повноважень АРМА, застосовує передбачені законом заходи щодо забезпечення провадження у справах про адміністративні правопорушення тощо.
У звʼязку з цим неефективність управління активами – це насамперед проблеми в роботі АРМА, а не управителів.
Читайте також: Ефективність 0,05%: як в АРМА «опікуються» конфіскованими російськими активами
Якщо управитель погано зберігає активи, то це означає, що АРМА допустило службову недбалість перевіряючи у потенційного управителя:
- атрибуцію та цілі участі в конкурсному відборі управителя;
- розуміння особливостей, складнощів та ризиків управління відповідними активами;
- досвід комерційної діяльності з активами такого виду (типу);
- наявність матеріально-технічної бази необхідної для здійснення управління;
- кількість і кваліфікацію працівників, які мають потрібні знання та досвід для управління;
- звʼязки з законними власниками активів.
Інша можлива причина: АРМА допустило службову недбалість, не дізнавшись і не повідомивши потенційному управителю всю необхідну інформацію щодо характеристик і властивостей активів, юридичних, фінансових та інших важливих відомостей стосовно них, усіх наявних перешкод їх використання з комерційною метою.
Також причиною можуть бути недоліки організації АРМА здійснення заходів з ідентифікації та інвентаризації активів, у тому числі супутніх речей, їх приймання-передачі від прокурорів тощо.
Отже, саме від якості організаційної роботи АРМА залежить, що отримає управитель – актив чи «кота в мішку». Коли якомусь управителю не вистачає компетентності, досвіду, матеріально-технічної бази та чогось іншого важливого для забезпечення ефективного управління активами, то це означає, що АРМА неналежно організувало заходи з управління та недбало оцінило здатність такого управителя виконувати майбутню роботу.
Реалізатор – це знаряддя
Аналогічно організатори електронних торгів, яких використовує АРМА («Сетам», Національна електронна біржа, «Придніпров’є 2021», «Вер-тас», «Продажі», Українська універсальна біржа), просто виконують затверджений Кабміном Порядок реалізації арештованих активів на електронних торгах. І нічого більше.
Організатори електронних торгів забезпечують здійснення заходів, необхідних для реалізації активів, зокрема забезпечення їх зберігання, оцінку активів, переміщення активів, демонстрацію активів, поширення відомостей про передані для реалізації активи, виключно в обсязі та на умовах, визначених в договорі з АРМА.
Тобто організатори електронних торгів усе роблять лише в порядку, визначеному Кабміном, за вказівкою і під постійним контролем АРМА.
Головне – економічна вартість
Відповідно до вимог КПК України АРМА здійснює заходи з управління активами з метою забезпечення їх збереження або збереження їхньої економічної вартості.
За спеціальним законом, організація здійснення всіх без винятку заходів з управління зобов'язана переслідувати головну і єдину мету – зберегти економічну вартостість активів. Остання (вартість активів), яку має зберігати АРМА, встановлюється шляхом проведення оцінки з подальшим забезпеченням її рецензування.
Саме тому, за спеціальним законом, активи, які піддаються швидкому псуванню, швидко втрачають свою вартість чи витрати на зберігання яких протягом одного календарного року становлять більше 50% їх вартості, АРМА передає для реалізації без згоди власника за рішенням слідчого судді (суду).
Таким чином, економічна вартість активів трансформується у грошовий еквівалент (грошові кошти), який АРМА розміщує на депозитних рахунках, відкритих у державних банках, з розміром процентів відсоткової ставки за користування банками такими коштами на рівні не нижче облікової ставки Нацбанку.
Читайте також: Реорганізувати не можна вдосконалити: що не так з АРМА, чим невдоволені європейські партнери
Гроші на дріжжях
АРМА управляє грошовими коштами шляхом їх розміщення на депозитних рахунках, відкритих у державних банках, за умови, що розмір процентів відсоткової ставки за користування банками цими коштами визначається договором на рівні не нижче облікової ставки Нацбанку, яка наразі становить 25%.
У 2017–2022 роках в управління АРМА було передано 1,2 млрд грн, $9 млн та 3 млн євро.
Попри те, що вимога щодо нарахування відсотків на рівні не нижче облікової ставки Нацбанку (25%) є вкрай економічно необґрунтованою, оскільки ніде у світі не існує банківських послуг, здатних окупити такі величезні відсотки за строковими депозитами (ставка за якими зазвичай сягає 2%), АРМА з Ощадбанком сьомий рік поспіль показують надвисоку ефективність управління грошовими коштами (нараховуючи відсотки на рівні облікової ставки Нацбанку), яка дозволяє повністю зберігати їх економічну вартість.
Реінвестор капіталу
Засновник класичної економічної теорії Адам Сміт був би шокований, побачивши, як АРМА безоплатно передає управителям капітал у вигляді засобів виробництва (головний фактор виробництва), на мільйони доларів США.
Потрясло б це і Карла Маркса, коли б той дізнався, що управителі АРМА частину доходів від управління не спрямовують на амортизацію основних засобів. Оскільки вони їх отримали безоплатно, що дозволяє їм отримувати прибутки з найменшими витратами.
Теодор Шульц, який отримав Нобелівську премію з економіки за створення основ теорії людського капіталу, був би вражений тим, як управителі АРМА фактично стають власниками всієї необхідної робочої сили, яка йде за активами і є другим за важливістю фактором виробництва.
Крім цього, у разі потреби АРМА сприяє управителям в отриманні доступу до природних ресурсів, третього найважливішого фактора виробництва.
Таким чином, без початкових інвестицій і ризиків їх неокупності управителі АРМА отримують багатомільйонний бізнес із високими прибутками.
Отже, за такої моделі підприємливість (здібності до ризику й отримання прибутку з найменшими витратами) це все, що для успіху потрібно управителям АРМА.
Відповідальні за все
Слідчий суддя (суд) покладає відповідною ухвалою обов'язок зберігати активи на АРМА, чиновники якого несуть відповідальність за:
- невиконання судового рішення, яким покладено обов'язок зберігати активи (ст. 382 КК України);
- службову недбалість, тобто невиконання або неналежне виконання службових обовʼязків через несумлінне ставлення до них (ст. 367 КК України);
- незаконні дії щодо активів, на які накладено арешт, тобто розтрата, відчуження, приховування, підміна, пошкодження, знищення майна або інші незаконні дії (ст. 388 КК України);
- розтрату (ст. 191 КК України).
У разі втрати чи знищення стороною кримінального провадження наданого їй речового доказу вона зобов’язана повернути власнику таку саму річ або відшкодувати її вартість (ч. 4 ст. 100 КПК України). АРМА не сторона кримінального провадження, у зв'язку з чим і після передачі активів в управління АРМА за все, що з ними відбувається, продовжують нести відповідальність слідчі та прокурори.
Наказом Офісу Генерального прокурора від 30.09.2021 №309 передбачено, що керівники прокуратур зобов’язані організовувати щоквартальні перевірки стану та умов зберігання речових доказів, схоронності вилучених та арештованих активів. При встановленні фактів неналежного зберігання речових доказів, що призвело до їх втрати, незаконного знищення, реалізації, пошкодження, незбереження їх істотних ознак і властивостей, а також у випадках привласнення чи розтрати приймати рішення в порядку, передбаченому ст. 214 КПК України.
У кожній ухвалі слідчого судді про передачу активів в управління АРМА зазначається, що контроль за її виконанням покладається на прокурора, який здійснює процесуальне керівництво у відповідному кримінальному провадженні.
Наповнювач (розтратник) Держбюджету
АРМА створювалося 2015 року як джерело надходжень Державного бюджету України завдяки ефективному менеджменту активів.
Прикладом було французьке агентство з менеджменту арештованих і конфіскованих активів (AGRASC), яке у 2011–2014 роках сплатило до бюджету 4,5 млн євро, перерахувало до фонду боротьби з наркотиками 5,9 млн євро, повернуло державним кредиторам 1,2 млн євро, відшкодувало особам, які потерпіли від злочинів, 23 млн євро. При цьому AGRASC повністю забезпечило свою роботу завдяки надходженням від менеджменту активами – 3,6 млн євро.
Натомість АРМА у 2018–2022 роках витратило з Держбюджету на своє утримання в 10 разів більше грошей, ніж заробило. Сказане є наслідком вкрай низької ефективності діяльності.
Приклад неефективності. У 2022 році АРМА уклало лише 10 договорів управління активами. Згідно з інформацією на сайті АРМА, управляючи тисячами активів більш ніж на 70 млрд грн, за сім років діяльності напрацьовано лише 22 управителі.
За 2022 рік до Держбюджету управителями АРМА перераховано 34,7 млн грн. Офіційні витрати управителів АРМА у 2022 році становили понад 748 млн грн. Інформація щодо доходів управителів АРМА приховує, бо очевидно, що вони заробляють на активах в рази більше, ніж Держбюджет.
При цьому 61%, або 21,4 млн грн усіх надходжень до Держбюджету у 2022 році згенеровано всього одним управителем активів групи компаній «АІС», якими АРМА керує з 2018 року.
Замість висновків
Українське АРМА унікальне, аналогів йому в ЄС та світі немає, оскільки сьогодні це єдина організація, що управляє великими стратегічними підприємствами, які є основою цілих галузей економіки країни. Світові аналогові органи радше є маленькими «хлопчиками у коротких шортах» у порівнянні з АРМА. Причиною цьому є генезис розгортання системної присутності росіян в економіці України, поступового формування економічної бази для ресурсного забезпечення просування російських інтересів, діяльності організованої російської злочинності в Україні, чого в такій мірі і близько немає в будь-якій іншій країні світу.
Протягом останніх 30 років російські олігархи, фінансово-промислові та банківські групи, створили потужну систему генерування фінансових потоків, економічну базу, за рахунок якої, весь цей час фінансувалася внутрішня дестабілізація в Україні, а сьогодні фінансується війна та здійснюється фінансування «п’ятої колони», агентів впливу всередині нашої держави.
Вищезазначене стало найбільшою проблемою національної безпеки, що вирішується, зокрема, за допомогою інституту управління активами через АРМА, яке, на жаль, перетворилося на державного рейдера, потонуло в незліченних корупційних скандалах, усі керівники всіх каденцій якого отримали підозри та/або були звинувачені в розтраті й фігурують у численних кримінальних провадженнях, які розслідує НАБУ за процесуального керівництва САП під судовим контролем ВАКС.
АРМА не стало міцною опорою антикорупційної інфраструктури в Україні, а натомість перетворилося на головне її слабке місце та джерело дискредитації ідей антикорупційних реформ.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.