Статус PEP: закон передбачає систему штрафів
Кого можуть очікувати такі санкції і чому це не головна проблема нового закону

Ухвалення закону про фінмоніторинг політично значущих осіб і переведення цього статусу з розряду тимчасового до довічного викликало хвилю обговорень у суспільстві. Попри те що все виглядає не настільки драматично, як може здаватися на перший погляд, є нюанси, на які варто зважати і РЕР, і суб'єктам первинного фінмоніторингу (СПФМ), і регулятору. За що та на кого можуть накласти штрафи, чому та як варто змінити підхід регулятору, розповіла Mind керівниця служби комплаєнсу фінансової компанії Activitis Інна Завадська.
Докладно про те, що означає набуття цього статусу у країнах ЄС – у матеріалі Mind «PEP: «довічно» чи є варіанти спокійно піти з посади».
На сьогодні в Україні, хто такі РЕР (politically exposed persons – політично значущі особи), знають навіть школярі та пенсіонери. Зміни в законодавстві та нормативно-правових актах відбуваються надто часто. Встановлення довічного статусу, скасування довічного статусу, повернення довічного статусу, запровадження заходів впливу за те, що не виявив політично значущу особу, а також тому, що ставишся до неї занадто прискіпливо… Кожна зміна отримує розголос, коливаючись у висновках від перемоги до зради.
Не став винятком Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» щодо політично значущих осіб» (законопроєкт 9269-д), прийнятийий Верховною Радою 17 жовтня 2023. Тож у чому полягають зміни спробуємо розібратись нижче.
Повернення довічного статусу РЕР
В оновленій редакції Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі – закону про ПВК/ФТ) статус РЕР після невеликої перерви знову стає довічним. Один раз РЕР – назавжди РЕР. А разом із РЕР довічного статусу набувають члени їхніх сімей та інші люди, пов’язані з політично значущими особами.
Зміни забезпечать відповідність норм оновленого закону міжнародним стандартам FATF та європейському законодавству у сфері відмивання коштів і фінансування тероризму, тим самим сприяючи просуванню України до набуття членства в ЄС, про що на сторінці офіційного представництва Національного банку України зазначив голова Андрій Пишний.
Рекомендація FATF 12, яка є специфічною щодо РЕР, не містить згадки про часові проміжки. У 12-й рекомендації немає вимог встановлення як довічного статусу, так і часового проміжку, протягом якого РЕР має зберігати цей статус після того, як залишить посаду. Проте, за підходами FATF, статус публічного діяча має бути довічним.
Зазначене відповідає логіці організації контролю, оскільки будь-які чіткі межі значно спрощують можливості їх подолання. Це як непомітно перескочити паркан, про який знаєш усе: висоту, ширину, розміщення камер відеоспостереження. Справа часу та здібностей.
Читайте також: Новий фінмоніторинг: кому – ховатись, кому – адаптуватись
Штраф за формальний підхід
Підхід до роботи з публічно значущими особами має бути індивідуальним. Факт належності особи до категорії РЕР не робить її ні корупціонером, ні хабарником, ні злочинцем іншого штибу. Але на практиці часто буває інакше.
Великі штрафи за порушення вимог щодо невиявлення серед клієнтів РЕР наштовхували менеджмент банків і фінансових установ на застосування дискримінаційних дій. Публічно значущим особам простіше було відмовити, ніж забезпечити низку заходів щодо їх виявлення, вивчення джерел статків (багатства) і джерела коштів, із якими пов’язані ділові відносини чи операції з такими особами, здійснення на постійній основі поглибленого моніторингу ділових відносин.
Для виправлення проблеми оновлений закон про ПВК/ФТ передбачає обов’язок для суб’єктів первинного фінмоніторингу застосовувати ризик-орієнтований підхід з метою присвоєння обґрунтованого рівня ризику й унеможливлення безпідставної відмови таким особам в обслуговуванні. Відтепер відповідальність є як за нездійснення заходів належної перевірки, так і за надто прискіпливі, непропорційні заходи.
Формальний підхід може коштувати:
- до 1,7 млн грн небанківській установі – новація закону, яка міститься в новому п. 14-1 ст. 32 закону про ПВК/ФТ;
- до 10 млн грн банку – розмір штрафу відповідно до Положення про застосування Національним банком України заходів впливу із змінами, затвердженими постановою Правління Національного банку України від 21.06.2023 №80.
Читайте також: Штрафи в 1 млн грн замість 400 000 грн та виведення з ринку: як НБУ посилює вимоги до банків щодо фінмоніторингу клієнтів
Спрощення заходів щодо неризикових РЕР
Закон про ПВК/ФТ доповнено ще однією нормою, яка має спростити дії СПФМ (банків та небанків). СПФМ може припинити вживати до РЕР, членів його сім’ї та осіб, пов’язаних із ним, передбачених законом про ПВК/ФТ заходів, якщо:
- РЕР закінчив виконання визначних публічних функцій;
- від закінчення виконання публічних функцій минуло понад 12 місяців;
- СПФМ переконається в тому, що особа не несе ризиків.
Зокрема, щодо таких осіб не вимагається:
- отримання дозволу керівника на встановлення або підтримання ділових відносин;
- встановлення джерела статків (багатства) та джерела коштів;
- здійснення поглибленого моніторингу ділових відносин.
Система потребує коригування на рівні регулятора
Закон про ПВК/ФТ й до змін ряснів словосполученнями «застосування ризик-орієнтованого підходу». Проблема полягає в браку в працівників ніші фінансового моніторингу розуміння, що таке ризик-орієнтований підхід, як він має використовуватись, якими методами досягатися. Запит на освітні програми, які стосуються роботи з ризиками у сфері фінмоніторингу, залишається дуже високим.
Зараз бракує не штрафів за формальний підхід, а дієвої методологічної підтримки наглядових органів – суб’єктів державного фінансового моніторингу, які відповідно до вимог закону про ПВК/ФТ мають забезпечувати надання методологічної, методичної та іншої допомоги СПФМ у напрямку запобігання та протидії.
СПФМ будуть упевненіше співпрацювати з РЕР, коли Національний банк України також відмовиться від формального підходу в оцінці виконання СПФМ вимог законодавства. Штрафи за брак належної системи управління ризиками мають застосовуватись, якщо це призвело до фактичного проведення ризикових операцій, а не коли ризик є лише в уяві інспекторів.
Потрібен баланс між СПФМ та регулятором
Зміни, безумовно, важливі й корисні. Норми національного законодавства увідповіднено з міжнародними стандартами FATF та європейським законодавством. Україна поступово просувається до набуття членства в ЄС. Але задля того, щоб в Україні було комфортно жити чесним РЕР, і суб’єкти первинного фінансового моніторингу, і їх регулятори мають рухатися назустріч одне одному.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.