Наступний підручник з Історії України має бути з мемів або це буде мемопідручник
Етимологія мемів, мем як культурний ген українців та частина постмодернізму

Бойовий кіт, крадіжка танка, банка огірків як зброя проти дронів – ці та інші сюжети, які можна побачити в соцмережах як відповідь на ті чи інші події нашої сучасної історії, надихають і допомагають впоратись із щоденними викликами, що готує нам воєнний час. Крім того, ці невеличкі історії в картинках допомагають фільмувати важливі події та факти. Про незвичний погляд на меми і їх допомогу у вивченні історії України розповів Mind декан факультету магістерських соціальних та гуманітарних студій, доцент, кандидат історичних наук, дослідник new School University Consorcium (New York), експерт із публічної історії, історичної наратології та медіакомунікацій, Антон Лягуша.
Читайте також: Гумор як зброя: які меми з'явилися під час війни
Для більшості з нас мем – це буденність, це те, що ми бачимо (споживаємо) переглядаємо кожного дня й отримуємо певну інформацію, яка зазвичай є іронічною. Якби мем був просто смішною картинкою! Але ні, це складна конструкція, яка буквально є невід’ємною частиною нашого соціального життя. Меми – це носії культурного коду, вони дуже змістовно ємні, чіткі, здатні до реплікації, тобто до трансформацій і змін, повторювання та до відображення.
Мем – це соціально-антропологічне дзеркало нашого суспільства. Ми можемо його аналізувати, використовуючи різні підходи. З погляду семіотики, він містить знаки та символи і є текстом. Ці символи є одночасно і носіями змісту, і ідентифікаторами. Мем має композицію, навіть сюжетність, та містить візуальний компонент. Є і мовний компонент – вислів, думка, жарт, метафора – усе те, що ми називаємо «підпис». Отже, мем – це одиниця комунікації.
Якщо універсалізувати, то мем – це одиниця культурної інформації, яка несе певний зміст. З іншого боку, під мемами в нас майже завжди розуміється дуже невелике повідомлення, яке зазвичай має зображення і текст.
І тут починається найцікавіше…
Як класифікувати та типологізувати меми?
Адже є відеомеми, які народилися завдяки соціальним мережам: ютьюбу, фейсбуку, тіктоку, або твітерські меми, які можна віднести до окремого світу, просто текстові зображення і багато іншого.. Є чисто візуальні меми, політичні, неполітичні, жанрові, або тематичні – меми про вагітних, про виховання дітей, про офісних робітників тощо. Це те, що «не кожен не може дивитися завтра в сьогодні чи сьогодні завтра», наприклад.

Або меми з Юлією Тимошенко, які останнім часом набули популярності, зокрема про легалізацію медичного канабісу або її фонетичні викривлення українських слів, у яких є звук «г».

Мемом, як правило, стає певна реакція на події, що відбуваються тут і зараз, або реакція на усталені, стереотипні уявлення про спільноти, суспільства, соціальні групи. Тобто мем – це певна рефлекція на те, що відбувається навколо й у чому ми живемо. Але водночас меми – це сильні ідентифікатори. Тобто меми завжди ідентифікують інших у парадигмі «свій-чужий». Українські меми точно не зможуть зрозуміти росіяни, а ми ніколи не зрозуміємо їхні. Також мемом може стати якийсь уставлений вислів, наприклад Ніцше або Сартра. Швидше за все, це буде не смішно, але підсвічуватиме певну нішу, вузьку тему або стереотипне уявлення про певне явище, події, процеси тощо.
Читайте також: «Як цигани танк крали»: чому гумор під час війни допомагає підтримувати ЗСУ
Отже, підсумуємо:
- Є візуальні меми, або аудіовізуальні, тобто такі, що утворюються і ширяться соціальними мережами.
- Візуальні класичні меми, тобто картинка з якимось підписом або без підпису, що також може дешифруватися.
- Текстове зображення.
Меми – інструмент для вивчення історії
Меми як спосіб запобігання спотворенню історичних фактів, інструмент навчання у навчальних закладах і запам'ятовування історичних подій.
Мем, безсумнівно, є культурним тригером, який нас постійно до чогось відсилає. Він є символом, який несе значення, політичну ідею, реальну ідею або історичний факт. Мем є наративом, через який можна розповісти цілу історію. Я можу взяти один мем і, потенційно, тільки на ньому розповісти якусь частину свого життя, наприклад, про те, коли я був студентом і як не хотів підійматися на першу пару. Для кожного з нас тут є місце для створення наративу. Меми володіють великою наративною потенцією. Тобто story about history of your story.
Але меми є симулякрами реальності, копії без оригіналу. Завжди є копія історичних подій, але абсолютно трансформована, пережована та видозмінена, тому це і є симулякром. Тому, очевидно, що мем є одиницю певного дискурсу.
Чи можна показувати меми дітям або використовувати їх для навчання? Відповідь – так, це необхідно, адже вони провокують, вони викликають певну емоційну реакцію і змушують думати. Меми розповідають історію, ідентифікують, відтворюють реальність, інформують та – найважливіше – розважають. Навчання через гру – найефективніше навчання. Звісно, у мемах є певна проблема, адже вони примітивізують реальність і примітивізують історію, редукують. Але це означає, що вони впливають ще більше. Тому що пропаганда не може бути складною. І вплив на свідомість не може бути складним. Чим простіше ідеологічна формула або міфологема, тим вона вітальніша. І це означає, що на основі спрощеної інформації ми можемо показати дітям, що таке, наприклад, велика депресія. Або навіть – репресії.
Читайте також: Токени війни: на яких умовах можна оцифровувати меми на відомих осіб
Топ 5 мемів, які мають попасти в підручники з історії України.
1. Історія УНР

Один із найкращих мемів, на яких можна вивчати всі чотири роки історії УНР, українську революцію на початку XX століття. Розглядаючи цей мем, можна в інтерактивній формі обговорити чому зображені персонажі вказують один на одного, хто був раніше, як розгорталися події та назвати кожного із зображених представників.
По-перше, це допоможе школярам запам’ятати обличчя цих історичних постатей і відповісти на тестуванні або екзамені, якщо буде питання із зображеннями.
По-друге, можна розповісти цілу історію – утворення Української центральної ради, потім УНР, потім держава Скоропадського, директорія. Розповісти про переїзди в Житомир та Вінницю. Як Грушевський пообіцяв німцям, нічого не дав, натомість німці допомогли, відбили більшовиків, але змінили Грушевського й поставили замість нього Скоропадського. У цьому мемі зашито все, тому варто працювати з ним.
По-третє, можна давати додаткові завдання дітям, поділити їх на чотири групи та роздати ролі для імпровізованих дебатів. Одна група захищатиме Петлюру, інша – Винниченка, третя – політику Грушевського, а остання – Скоропадського. Це не тільки даватиме можливість зафіксувати знання історії, а й розвиватиме критичне мислення, здатність аргументувати свою позицію.
Читайте також: Публікувати чи утриматись: яким має бути фото- і відео контент публічних осіб під час війни
2. «Радянська» історія
Мем, який чудово проілюструє школярам ідеологічні засади комунізму та ідеологію як таку. На прикладі цього мему можна розповісти цілу історію формування тоталітарної системи СРСР, про підміну понять і пояснити, хто такий цей «радянський народ».

3. Сучасна історія

Через цей мем із Тарасом Шевченком можна не тільки вивчити обличчя найвідомішого українця, а й плавно перейти до історії вже сучасної України. Цей мем чудово підсвічує історію формування клептократичної держави після розпаду СРСР, корупцію та олігархат.
Одночасно цей мем стереотипізує уявлення про українську літератури XIX століття як місце суцільної журби та горя, безвиході та екзистенційної відсутності. Тобто цей мем під час уроку може слугувати для вчителя хорошим ілюстративним матеріалом, на основі якого можна деміфологізувати українську літературу.
4. Література і школа

Мем, який розповідає про несвободу в школі, про те, що вчитель завжди правий, і багато в чому відсилає нас до радянської системи. На цьому прикладі можна також показати відмінності від інших ідеологічних концепцій, які часто несвідомо панують у свідомості вчителів у школах інших країн.
5. Історія і її інтерпретації

Через цей мем дітям можна пояснювати кардинальну різницю між італійським фашизмом та німецьким нацизмом. Можна розповісти, що радянська влада використовувала слово «фашизм» як універсальне кліше. Адже ідеологія фашизму ґрунтується на ідеї про побудову наддержави, імперії, ідеологія нацизму насамперед про зверхність і расовість, де всі інші народи це недонароди, які мають бути знищені або експлуатуватися.
Музей мемів та експертна мемокомісія
Меми існували до нас і будуть існувати після. Але як би міг виглядати теоретичний музей? Підбірка мемів, де кожен мем описаний, коли, де він з'явився, контекст, як у художньому музеї. І це одна з моїх мрій, створити перший такий музей, віртуальний. Або це міг би бути онлайн-підручник інтерактивний, де було б багато мемів і з посиланнями, де можна додатково розшифрувати контекст і зрозуміти його. Це дуже складно, це вимагає багато часу, але це має дуже дієвий ефект.
Щодо того, які ж меми мають потрапити в підручник, то вирішувати це має спеціальна робоча група з людей, які підбиратимуть велику кількість мемів, відсіюватимуть певну частину і залишатимуть найкращі.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.