Кластери для бізнесу: як підвищити конкурентоздатність національної економіки
І які проблеми кластеротворення потрібно подолати
В умовах глобалізації і з огляду на процес підготовки до входження України до єдиного європейського економічного простору актуальним стало питання підвищення конкурентоспроможності ключових гравців національної економіки (за матеріалами урядового порталу) – малого та середнього бізнесу (МСБ). Світовий досвід дає підстави стверджувати, що кластери виступають інструментом підвищення рівня конкурентоспроможності національних економік в умовах глобалізації. Водночас не завжди бізнес прагне до об'єднання через низку причин, але останні можливо подолати. Чому важливо донести до підприємців всі плюси роботи разом і як саме працюють кластери, розповіла Mind спеціалістка зі стратегічних комунікацій Board Grant Office Світлана Бовшовська.
У межах програми EU4Business за фінансування ЄС та Німеччини ГС «Український ВудХауз Кластер» втілює проєкт Ukranian clusters development guide, аби розширити можливості українського бізнесу через розвиток кластерного руху.
Читайте також: Об'єднатися в кластер: українські підприємці шукають нові можливості для розвитку власної справи
Проблеми кластеротворення
В Україні тривалий час розвиток об'єднання підприємств для спільної діяльності та взаємодії не мав системного характеру через:
- низьку організованість на національному рівні;
- відсутність державної підтримки;
- відсутність методичних рекомендацій щодо створення та розвитку кластерних ініціатив.
Так, ГС «Український ВудХауз Кластер» стикнувся з проблемами створення кластерів в Україні ще у 2021 році. Останні були окреслені під час ІІ Міжнародної науково-практичної конференції «Бізнес, інновації, Менеджмент: проблеми та перспективи – 2021». Отже, серед основних можна назвати такі:
- відсутність у більшої кількості МСБ розуміння того, як працюють кластерні організації та їхньої цінності (за внутрішніми даними, до знайомства з бізнес-обʼєднанням 25 із 35 учасників «ВудХауз Кластеру» не знали, що таке кластерна організація та як вона функціонує);
- відсутність чітких методичних рекомендацій щодо створення кластерів в українських реаліях;
- низький практичний досвід функціонування кластерів в Україні.
Подібна форма до кластерних об'єднань існує і в Україні у вигляді асоціацій, що своєю чергою сформувало певні стереотипи щодо їхньої діяльності.
Оскільки кожна з кластерних організацій України самостійно обрала свій шлях та вже перебуває на певному етапі розвитку, молодим організаціям досить важко стати активною частиною певної спільноти й використовувати можливі інструменти.
Основою для впровадження «ВудХауз Кластеру» стало вивчення іноземного досвіду та окремих успішних практик в Україні. З грудня 2022 року «ВудХауз Кластер» є учасником Українського кластерного альянсу (УКА), який з березня 2022-го почав розвивати цей рух в Україні (як кластерний альянс) і має позитивний досвід у координації та взаємодії з уже чинними організаціями в Україні.
Так, згідно з даними УКА, Україна співпрацює з бізнес-асоціаціями з Чехії, Польщі, Литви, Румунії та Словаччини, також має підтримку від Європейського кластерного альянсу.
Читайте також: Молоді та амбітні: хто драйвить сучасний український бізнес
Створення кластерів: рішення від уряду Німеччини та ЄС
Як зазначено в документі від уряду Німеччини й компанії Cluster Development Guide, для успішного створення та розвитку кластера потрібні:
- план дій;
- послідовна організаційна структура;
- визначення конкретних заходів, які базуватимуться на сформованій стратегії.
У цьому ж документі описані основні поради щодо успішного ініціювання такого роду організацій.
Експерти радять починати поступово, залучати представників приватного й державного секторів, забезпечувати прозорість і відкритість, а також розробити фінансову модель кластера.
Саме створення своєрідного плану дій, практико-орієнтованої інструкції, стало ідеєю проєкту «ВудХауз Кластера». На основі досвіду й потреб реальної організації в рамках проєкту сформовано практико-орієнтований гайд із розвитку українських кластерів, спеціально адаптований до особливостей українського бізнес-ландшафту.
Зазначений документ – вичерпна й актуальна інформація про те, як найкраще розвивати на практиці об'єднання підприємств для спільної діяльності та взаємодії. Текстові матеріали доповнює серія з 10 відео з експертами, що дозволяє наочно зрозуміти переваги й принципи кластерування.
Немає сумнівів, що кластери мають стати ключовим елементом економічної стратегії України. Так, це вимагає консолідації зусиль бізнесу, влади й наукових кіл. Але в результаті кластеризація не лише забезпечить технологічний прорив, а й значно підвищить глобальну конкурентоспроможність української економіки, забезпечуючи кожному українцю перспективи для кращого життя.
Проєкт втілюється в межах грантового конкурсу із системної підтримки малого і середнього підприємництва на замовлення програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яку спільно фінансують Європейський Союз і уряд Німеччини. Програма спрямована на підтримку економічної стійкості, відновлення та зростання України, створення кращих умов для розвитку українських малих і середніх підприємств (МСП), а також підтримку інновацій та експорту. Детальніше: www.eu4business.org.ua Грантовий конкурс виконує Фонд розвитку підприємництва, стратегічним виконавцем програми є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Партнер із виконання – ГС «Український ВудХауз Кластер».
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.