Об'єднатися в кластер: українські підприємці шукають нові можливості для розвитку власної справи
Як бізнесу швидко адаптуватися до нової ринкової динаміки
Український бізнес під час війни продовжує працювати, створювати та розвивати. Кожен із підприємців опікується розвитком власної справи, проте іноді об'єднання зусиль кількох підприємців може принести значно кращий результат. Таким об'єднанням можуть стати кластери. Як працюють кластери та навіщо об'єднуватися бізнесу, розповіла Mind спеціалістка зі стратегічних комунікацій Board Grant Office Світлана Бовшовська.
У межах програми EU4Business за фінансування Європейського Союзу й уряду Німеччини ГС «Український ВудХауз Кластер» анонсує запуск нового проєкту. Його основна мета – підсилити потенціал і конкурентоспроможність підприємців в Україні через ефективне кластерування, а також зміцнити позиції українських МСП у глобальній економіці. І зараз одне з ключових завдань проєкту – розроблення практико-орієнтованого гайду з утворення бізнесових об’єднань.
У Європейському Союзі є підхід розвитку економіки, який ефективно працює, він взаємопов’язаний із високою доданою цінністю і більш ніж середніми доходам. Його назва – «кластер». Це концентрація організацій навколо однієї спеціалізації, які між собою і конкурують, і співпрацюють одночасно на певній території. Але забезпечують стале зростання та стійкість підприємців.
У Євросоюзі кластери дають 40% робочих місць, 55% фонду заробітної плати, половину європейського експорту та 87% патентів ЄС. Що ж є майбутнім для розвитку економіки України? Економіки, яка базуватиметься на розвитку людського капіталу, інноваціях і доданої вартості, експорту? Є рішення: розвиток кластерного підходу.
Кластери можуть стати двигунами розвитку для окремих українських регіонів, бо цей підхід багато років забезпечує кращу продуктивність.
Читайте також: Розвиток під час війни: 5 головних проблем українського бізнесу
Чим бізнесу може допомогти об'єднання у кластери?
Така організація зосереджує в одній установі бізнеси певної сфери, що сприяє поліпшенню конкурентоспроможності його учасників, відповідно чесній конкуренції задля досягнення загальної мети. Через ефект масштабу, який забезпечує участь у кластері, можна сформувати й дати споживачеві нижчу ціну. Через наявність технологічних компетенцій і інновацій, які відпрацьовуються та тестуються в кластері, можна дати кращу цінність. Завдяки об'єднанням з іншими гравцями можна дати більш повноцінне рішення ー цього і прагнуть клієнти по всьому світу.
Зрештою вся ідеологія кластерів щодо зовнішнього ринку і полягає в тому, щоб випрацювати кращу конкурентну позицію для учасників кластеру на зовнішніх ринках. Вони мотивують створювати нові робочі місця, розвивати освітні центри, залучати інвестиції. Як наслідок, відбувається розвиток всієї галузі та зростання конкурентоспроможності, що призводить до забезпечення вищого доходу.
Місія кластеру полягає у створенні оптимальних умов для розвитку, стимулюванні співпраці та інтеграції виробників, переробників конкретного сектору у визначеному регіоні. Особливість кластерів – це довгостроковий розвиток із перспективою на п'ять-сім років.
Вести й просувати інноваційний бізнес малому чи середньому підприємству доволі складно. І саме через об'єднання з’являється можливість розвивати високотехнологічні бізнеси, пов'язані, наприклад, з глибинним переробленням. Це можна реалізувати через професійне або індустріальне об'єднання, там де в логіці є отримання фінального продукту, який матиме цінність для глобального ринку.
Читайте також: Гроші для бізнесу: 5 джерел фінансування власної справи
Як працюють кластери?
Діяльність кластерів полягає у створенні стратегії розвитку сектору, впровадженні стандартів, інтернаціоналізації, залученні грантового фінансування та додаткових інвестицій.
Кластер має більший потенціал для залучення інвестицій. Бо така організація створює новий центр довіри для інвестора, особливо якщо він інвестор із країн Європейського Союзу, де вже розвинена мережа кластерів.
Джерелами фінансування можуть бути також консалтингова діяльність, проєктна команда, членські внески, регіональна фінансова підтримка або грантові програми.
Щоб створити новий кластер в Україні, передусім необхідно розуміння переваг і впливу кластеру з боку управлінців бізнесу, науки, громадського сектору й місцевої влади. Саме для цього в межах програми EU4Business за фінансування Європейського Союзу та уряду Німеччини ГС «Український ВудХауз Кластер» ініціював розробку практико-орієнтованого гайду Ukrainian Clusters Development Guide.
Це комплексна дорожня карта, що пропонує українським підприємствам структурований підхід до кластеризації. Спираючись на найкращі міжнародні практики та пристосовуючи їх до унікального українського контексту, посібник стане корисним ресурсом для підприємців для використання переваг кластеризації. Усе задля однієї мети – підняти Україну на новий рівень процвітання та добробуту, зробити її потужним партнером на ринку Європи.
Однак, крім розуміння переваг кластеру, потрібні лідери, що будуть відповідально створювати їх у регіонах.
«Об'єднання бізнесу у кластери є одним з інструментів, який здатен нам допомогти зробити той самий український прорив, що збільшить нашу економіку в рази», – Андрій Длігач, член експертної ради проєкту Ukrainian Clusters Development Guide.
Через війну зараз відбувається регіональна переорієнтація і релокація бізнесів, але нові ініціативи щодо об'єднання також з'являються. І це позитивний тренд.
Кластери для України можуть стати драйверами відновлення української економіки в областях, коли кожна з них визначає свої сильні сторони та галузі з конкурентною перевагою, а далі спрямовує основні зусилля. Це не вимагає якоїсь надзвичайної роботи, окремих податкових чи господарчих кодексів. Потрібні лише просто і чітко, прозоро і зрозуміло прописані рамкові умови, які стосуються розвитку кластерів, які допоможуть якусь інноваційну ініціативу запустити, зробити її комерційного успішною і масштабувати на внутрішньому та на зовнішніх ринках. ЄС, зокрема Німеччина, готовий надавати українським МСП такі підтримку, що задовольнить ці потреби.
Проєкт втілюється в межах грантового конкурсу із системної підтримки малого і середнього підприємництва на замовлення програми міжнародної співпраці «EU4Business: відновлення, конкурентоспроможність та інтернаціоналізація МСП», яку спільно фінансують Європейський Союз і уряд Німеччини. Програма спрямована на підтримку економічної стійкості, відновлення та зростання України, створення кращих умов для розвитку українських малих і середніх підприємств (МСП), а також підтримку інновацій та експорту. Детальніше: www.eu4business.org.ua Грантовий конкурс виконує Фонд розвитку підприємництва, стратегічним виконавцем програми є німецька федеральна компанія Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH. Партнер із виконання – ГС «Український ВудХауз Кластер».
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.