Підприємець Борис Ломако: «Ми хочемо створювати нове і зручне на місці розрухи»
Партнерський матеріал

Підприємець Борис Ломако: «Ми хочемо створювати нове і зручне на місці розрухи»

Молодий український бізнесмен – про те, навіщо створювати нові формати замість того, аби наслідувати перевірені часом моделі

Этот текст также доступен на русском
Підприємець Борис Ломако: «Ми хочемо створювати нове і зручне на місці розрухи»
Борис Ломако з командою
Фото з особистого архіву

У вересні цього року «Нова пошта» вже вдруге проводитиме заняття у Школі бізнесу для власників та перших осіб малого, середнього та мікробізнесу. Протягом шести тематичних інтенсивів підприємці навчатимуться бізнес-моделюванню, маркетингу, продажам, фінансовому менеджменту, ціноутворенню та роботі з персоналом. Mind підтримує такі освітні ініціативи та в рамках спецпроекту «Школа бізнесу «Нова пошта» публікуватиме історії підприємців, які змінили свій бізнес за допомогою отриманих знань та прагнуть поділитися власним досвідом.

Історія, з якої ми почнемо, – про молодого харківського підприємця і випускника першого курсу Бориса Ломако. За час навчання він встиг закрити збиткову справу і запустити стартап у сфері громадського харчування. А на менторських зустрічах з топ-менеджментом «Нової пошти» Борис вирішив внести в плани нові напрямки – вендинг, доставку їжі та інші.

Далі – розповідь самого Бориса.

На момент початку навчання у мене був бізнес, побудований на восьмирічному досвіді роботи в кондитерській сфері – я виробляв вареники. Після п'ятого заняття, яке було присвячено фінансам, я витратив декілька днів на прорахунок економічної моделі і зрозумів, що модель мого бізнес-проекту неефективна, і її тиражування малоймовірне. Подивився на цифри – і закрив справу. А після 10 заняття, що було присвячено маркетингу та продажам, я вже погоджував умови оренди приміщення під новий бізнес. Змінив усе: формат, торгову марку, позиціонування. 

Підприємець Борис Ломако: «Молодий український бізнес готовий створювати нове і змінювати світ»
Фото з особистого архіву

Я взявся за нову справу, зібрав команду, зняв і відремонтував нове приміщення, створив логотип і продумав позиціонування. Моїй харчевні BorschEatery з українською експериментальною кухнею вже місяць. Крім кухні, я вирішив поекспериментувати і з підходом до маркетингу.

Маркетинг ресторанного бізнесу спирається на 4P (Place, Place, Place, Place), а ми відкрили заклад у дворі, подалі від центру, без вивіски. І побудували свою стратегію на тому, щоб клієнт дізнавався про нас з інтернету. Наступний важливий крок у класичній комунікації з клієнтом – задовольнити його очікування стабільним меню, сервісними стандартами. Ми ж хочемо, щоб клієнти очікували від нас як смачні постійні позиції в меню, так і можливість спробувати новеньке. Я хочу, щоб про BorschEatery говорили як про заклад, де «все про їжу», де можна добре поїсти і поекспериментувати з новими стравами.

Підприємець Борис Ломако: «Молодий український бізнес готовий створювати нове і змінювати світ»
Фото з особистого архіву

Цей бізнес – маленький і гнучкий, тому ми змогли за три місяці змінити ідею кухні, випробувати нові інструменти в плані комунікацій. Зараз ми сфокусувалися на тих, що дають найшвидший результат. Перший інструмент – маркетинг в соціальних мережах, зокрема Instagram. Наша довгострокова стратегія – це «сарафанне радіо», завдяки якому ми розраховуємо вийти на стабільні рекомендації «там смачно». Для цього працюємо над меню, вводимо нові позиції, а перевірені готуємо за прийнятими стандартами.

Другий інструмент – участь BorschEatery у фестивалях вуличної їжі. Це гарний майданчик для експериментів і робочий маркетинговий канал. З таких фестивалів ми переросли у заклад. І продовжуємо використовувати цей формат для тесту новинок і знайомства з аудиторією, яка ходить на подібні події саме заради цього. Завдяки відгукам клієнтів особливо успішні страви можуть з'явитися в меню BorschEatery.

Підприємець Борис Ломако: «Молодий український бізнес готовий створювати нове і змінювати світ»
Фото з особистого архіву

Під час менторської зустрічі з директором з обслуговування клієнтів «Нової пошти» Максимом Рабиновичем, яку я отримав як приз за дипломний кейс, я виніс декілька уроків. По-перше, якщо говорити про справу як про бізнес, а не хобі, то потрібно систематизувати і масштабувати процеси. Тому зараз моє головне завдання – створити систему, готову до масштабування, і одночасно таку, що стимулює творчість.

По-друге, я виніс для себе кілька перспективних ідей: доставка, вендинг, експериментування з готовими продуктами, перегляд позиціонування. Планую їх розвивати, щоб система була фінансово стабільною.

Моя головна мотивація – творення. Я хочу створювати нове і зручне на місці розрухи. BorschEatery – тому приклад: заклад з'явився в несподіваному місці. Там, де раніше був занедбаний будинок у недоглянутому дворі, тепер простір з клумбами, затишним залом і світлою кухнею.

У харчевні працює талановитий кухар, який створює всі наші страви. Мене однаково сильно надихає прагнення творити самому і створювати реальність, в якій талановиті люди отримують можливості для самореалізації. І сьогодні, крім BorshEatery, у мене ще один готовий новий продукт – шоколадна паста власного виробництва. Тепер моїм новим бізнес-проектом будуть солодощі.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло