Секрети мотивації: коли «батіг і пряник» не працюють
І чому цей підхід може стати небезпечним для компанії
Метод мотивації через заохочення та покарання – так званийбатіг і пряник – відомий із давніх-давен. «Мій прапрапрадід приїхав до Південної Америки на роботу. Він був поганим працівником і не любив своєї роботи, адже був рабом. Другий прапрапрадід був наглядачем за рабами. Отже, один мій родич мотивував іншого виконувати свою роботу за допомогою батога», – розповідав нідерландський психолог, професор з управління персоналом Кіліан Вавої (Kilian Wawoe) на конференції «Нейроменеджмент. Ефективність у світі», що відбулася в Академії ДТЕК.

Попри давність цього підходу, він досі використовується на різних рівнях: від виховання дітей до корпоративного управління. Кіліан Вавої розповів, чим саме він поганий, до яких наслідків може призвести і які є альтернативи.
Метод «батога та пряника»
«Я проводив експеримент із студентами з Амстердама, запропонувавши їм зробити мені каву. Коли охочих не знайшлося, я запропонував грошову винагороду тому, хто зробить. І це спрацювало. Не хочу це говорити, але кожен із нас має свою ціну», – поділився Кіліан Вавої. Такий самий механізм працює і в разі покарання: «Якщо ви не зробите те, що я хочу, матимете неприємності».
До 2010 року Вавої працював у банку. За його словами, тамтешній менеджмент базувався на раніше затвердженій стратегії розвитку. «На підставі стратегії ставилася мета, яка згодом ділилася на підцілі. У мого відділу була мета, я мав індивідуальну мету. Якщо впоралися – отримували бонус, якщо ні – це загрожувало проблемами», – згадує він.
Мета ставилася в січні, а підсумки підбивалися в грудні. «А те, що відбувалося в період січень – грудень, не бралося до уваги. Усе це нагадує планову економіку часів СРСР. Були п'ятирічні плани, які потрібно було виконати будь-що, незалежно від подій, які мале місце. Проєктування без удосконалення», – розповідає експерт. Інакше кажучи, рік міг розпочатися в одній економічній ситуації, а протягом нього могли статися інфляція, пандемія, падіння ринку тощо, але мета при цьому не змінювалася.
«Цей простий метод працює для найпростіших завдань. Але в комплексному світі він не працює… Якщо ви керуєте людьми в примітивний спосіб, то наражаєтеся на неприємності», – наголошує Кіліан Вавої.
Які ж ризики цього методу?
Формалізація. Зазвичай мету прив'язують до цифр. «Але цифри не несуть історії, вони про короткострокові результати, а не про тривалі», – наголошує Кіліан Вавої.

І додає, що при підході «батога та пряника» співробітники робитимуть те, що добре для них, але не для компанії. Як приклад, професор навів історію однієї клініки, де мета була прив'язана до кількості смертей.
«Тому лікарі намагалися, щоби пацієнти помирали десь в іншому місці. Коли під час операції вони бачили, що людина може померти на операційному столі, пацієнта зашивали, навіть якщо операцію не завершено, і відправляли в реанімацію. Тому що для статистики краще, якщо пацієнт помре в реанімації, аніж на операційному столі», – розповідає він.
Шахрайство. Як ілюстрацію цього наслідку Кіліан Вавої згадав аферу Бернарда Мейдоффа. Нагадаємо: Мейдофф керував інвестиційною компанією Bernard L. Madoff Investment Securities LLC. Вона була створена 1960 року і довгий час мала добру репутацію, співпрацюючи з багатьма організаціями та великими компаніями.
Джерела розходяться щодо того, відколи Бернард Мейдофф почав займатися шахрайством. Одні вказують на 70-ті роки минулого століття, інші – на 90-ті. Суть шахрайства полягала в методі Понці. Фонд брав гроші нових інвесторів і виплачував прибутки попереднім. Приваблювало клієнтів і те, що Мейдофф не брав комісію за управління грошима.
2008 року в розпорядженні Madoff Investment Securities було $17 млрд. Першим, хто помітив щось недобре, був фінансовий аналітик Гаррі Маркополус. Він чотири рази надсилав до Комісії з цінних паперів та бірж свої розрахунки, але їх було проігноровано.
Вересень 2008 року, коли звалилися фондові ринки, став для Madoff Investment Securities точкою біфуркації – до Мейдофа почало приходити багато клієнтів з метою забрати гроші. Потрібно було повернути $7 млрд, а зібрати фонд зміг лише $700 млн нових інвестицій. Бернард Мейдофф зізнався у всьому своїм синам, а ті здали його владі. Перевірки показали, що Madoff Investment Securities не інвестував гроші своїх клієнтів останні 13 років.
«І, коли цю людину заарештували, вона сказала, що це не її проблема, а баг системи, якій бракує людей, що контролюють весь цей процес», – зазначив Кіліан Вавої.
Отже, коли застосовується методика мотивування за принципом «батога та пряника», то керівник, по суті, підштовхує своїх підлеглих до формалізації чи шахрайства.
Що ж робити?
Метод «батога та пряника» належить до зовнішньої мотивації. Продуктивніше використовувати методи внутрішньої мотивації, які спонукають людей діяти самостійно.
За словами Кіліана Вавої, важливо надавати зворотний зв'язок. Це дозволить працівникові зрозуміти справжні потреби компанії. Однак до того, як мотивувати людину, необхідно переконатися, що вона зможе виконати завдання.

Формула продуктивності:
Продуктивність = мотивація * здатність виконати завдання
Якщо співробітник не здатен виконати завдання – через брак знань, досвіду, навичок, то замість очікуваної продуктивності в нього виникатиме роздратування та стрес. «Якщо ви просите виконати людину те, чого вона не знає чи не вміє, то ви вганяєте її в стрес», – наголошує Кіліан Вавої.
Він зазначив, що стрес – це частина еволюційного виживання, і в ньому немає нічого поганого. «Але багато стресу – це погано. Людина в суперстресі стає малоефективною, емоційною та ухвалює хибні рішення», – наголошує психолог.
Що дає енергію:
- Підтримка, зворотний зв'язок
- Автономія/демократія
- Розвиток
Що забирає енергію:
- Перевантаження (надлишкове робоче навантаження)
- Конфлікт робота/життя
- Рольовий конфлікт
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].