Кращі фільми про джаз: історія, кінопортрети та сучасність
Чим заповнити майбутній великий вік-енд, щоб бути на одній хвилі з Leopolis Jazz Fest

Актуальність джазу як музичного стилю і напряму в розвитку світової культури з роками не слабшає. Навіть більше, прихильність до цієї музики стає все престижнішою, що підтримується різними фондами і всесвітньою мережею фестивалів, зокрема в Україні. Одне з підтверджень тому – Leopolis Jazz Fest, щорічна міжнародна подія, що стартувала сьогодні, 26 червня, у Львові.
Тому червнева добірка серіалів і фільмів від Mind – саме про джаз і джазових музикантів. Життя, що показане в них, – це «мистецтво в мистецтві», яке допомагає відчути різноманіття та інтернаціональність цієї музики, а також підняти завісу над біографіями багатьох талановитих виконавців.
«Джаз»

Оригінальна назва: Jazz
Рік: 2000
Творіння режисера Кена Бернса – це 12 серій, 12 фантастичних годин літопису розвитку джазу, включаючи ключові моменти в історії музики, які вплинули не лише на індустрію США. Хроніка, спогади сучасників, пристрасті, скандали: джаз був частково політичним рухом і торкнувся життя багатьох людей ХХ століття. Якби не ті неординарні особистості, які стояли у його витоків, – Луї Армстронг, Дюк Еллінгтон, Елла Фіцджеральд, то сучасні напрямки – від поп-року до альтернативного року і експериментального джазу – виглядали б по-іншому.
Чому варто дивитися. Серіал буде цікавий всім початківцям і досвідченим музикантам. І звичайно ж, справжнім поціновувачам музики і професійного документального кіно. Наймасштабніший серіал про джаз знімався шість років і обійшовся в $13 млн (найдорожчий документальний фільм у світовому кінематографі).
Історія джазу – це історія ХХ століття і найгостріших його питань: про рівність, про расу та національну дискримінацію, про взаємини мистецтва і комерції, про талант і професіоналізм. Одним словом, якщо ви шанувальник джазу, то просто не можете залишити цей серіал без уваги.
«Клуб Буена Віста»

Оригінальна назва: Buena Vista Social Club
Рік: 1999
Документальний фільм німецького режисера Віма Вендерса про музику Куби – боса-нова-латин джаз. Давні друзі Рай Кудер, композитор зі США, і режисер Вім Вендерс втілюють оригінальну ідею і збирають легендарних кубинських музикантів, щоб вони знову поринули в атмосферу минулого і відтворили ті композиції, які колись заворожували публіку. Фільм і альбом стали справжньою сенсацією в музичному світі. Зоряним фіналом став їхній виступ у Карнегі-хол.
Чому варто дивитися. Фільм демонструє багатогранність кубинської музики, розкриває етапи запису альбому.
Працюючи з музикантами, Вендерс показує їхнє життя, відстежує їх сольну кар'єру. Піднімаючи завісу над закритою, але дивовижною країною, передає нюанси відносин між талановитими людьми.
«Давай загубимось»

Оригінальна назва: Let's Get Lost
Рік: 1988
Документальний фільм американського режисера Брюса Вебера про бурхливе життя і кар'єру Чета Бейкера – джазового трубача і вокаліста.
Група фанатів Бейкера – від колишніх соратників і колишніх дружин до друзів і дітей – розповідають про людину-легенду. У фільмі Вебера простежується кар'єра музиканта з 1950-х років, коли він грав з такими зірками, як Чарлі Паркер, Джері Малліган і Расс Фрімен, до 1980-х років, коли джазмен виявився в лещатах героїнової залежності та внутрішнього вигорання.
Чому варто дивитися. Вебер показує різкий контраст між молодим красивим Бейкером – кумиром, який нагадував суміш Джеймса Діна і Джека Керуака, і тим, ким він став – втраченим, відстороненим, байдужим.
Рекомендуємо також біографічну драму «Народжений для смутку» Роберта Будро. Ітан Хоук, візуально схожий зі своїм екранним героєм Четом Бейкером, став ідеальним кандидатом на цю роль у всіх сенсах.
«Одержимість»

Оригінальна назва: Whiplash
Рік: 2014
Музична психологічна драма американського режисера Дем'єна Шазелла, відомого також за фільмами «Ла-Ла Ленд» і «Людина на Місяці».
Ендрю – талановитий барабанщик, але його наставник, диригент всесвітньовідомого оркестру, так не думає. Він хоче, щоб хлопець став справжнім віртуозом, а для цього потрібно жити виключно музикою і більше нічим. Консерваторія стає для хлопця пеклом, він постійно свариться з наставником. Які плоди принесе в підсумку така жорстка манера викладання?
Чому варто дивитися. Неймовірні емоції і протиріччя, максимальне напруження і нескінченна внутрішня боротьба в душі музиканта утримують глядацьку увагу до самого кінця фільму.
Цікавий факт: під час зйомок репетицій режисер Дем'єн Шазелл не зупиняв процес, щоб виконавець головної ролі міг барабанити до знемоги. Навіть незважаючи на досвід гри на барабанах (Майлз Теллер грає з 15 років), актор брав додаткові уроки: займався три дні на тиждень по чотири години – у фільмі звучить музика, яку актор виконував сам.
Відчуваєте, що маєте потребу в порції мотивації? Коли опускаються руки, корисно згадати про силу волі, завзятість і гостре почутті відповідальності таких людей, як герої цього фільму.
«Близько опівночі»

Оригінальна назва: Round Midnight
Рік: 1986
Американо-французька музична драма, знята Бертраном Таверньє. У фільмі грають американський джазовий саксофоніст Декстер Гордон, Франсуа Клюзе і джазовий піаніст, композитор Хербі Хенкок. Режисер Мартін Скорсезе, джазовий саксофоніст і композитор Уейн Шортер, гітарист-віртуоз Джон Маклафлін та інші з'являються як камео.
Прототипи головного героя – джазмена Дейла Тернера (Декстер Гордон) – реальні джазові легенди Лестер Янг (тенор-саксофон) і Бад Пауелл (фортепіано). Сюжет фільму вигаданий, але взятий безпосередньо з мемуарів/біографії «Танець невірних», написаних французьким письменником Френсісом Паудрасом. У гонитві за популярністю Дейл опиняється в Парижі, де випадково зустрічається з молодим парижанином Франсуа (Франсуа Клюзе), пристрасним шанувальником його мистецтва, який обожнює музиканта і відчайдушно намагається допомогти йому в його складних взаєминах з алкоголем.
Чому варто дивитися. Фільм – замислений і трагічний портрет, який відображає паризьку джазову сцену 1950-х років. Декстер Гордон був номінований на премію «Оскар» за кращу чоловічу роль і отримав Grammy за саундтрек The Other Side of Round Midnight в категорії Best Instrumental Jazz Performance. Хербі Хенкок отримав «Оскара» за кращу музику. Саундтрек згодом вийшов у двох дисках: Round Midnight і The Other Side of Round Midnight.
«Солодкий і бридкий»

Оригінальна назва: Sweet and Lowdown
Рік: 1999
Музична комедія Вуді Аллена про життя вигаданого гітариста-віртуоза Еммета Рея.
Герой Шона Пенна – видатний американський гітарист 1930-х років Еммет Рей, чия музика значно вплинула на розвиток джазу. Він без будь-яких церемоній оголошує себе найбільшим гітаристом, але, щоправда, після «цигана» Джанго Рейнхардта. Рей – справжній фанат Джанго, побачивши кумира, він пускає сльозу і навіть непритомніє.
Талановитий музикант і при цьому нестерпний егоїст в побуті, для якого гітара і він сам завжди на першому місці, Еммет виступає в ресторанах і на вечірках, намагаючись таким чином отримати «вселенську славу».
Чому варто дивитися. Легка і атмосферна історія у фірмовому розмовному вудіалленовському стилі про одержимість музикою, про мрії, самореалізацію та особливості характеру творчих особистостей, з якими то цікаво і невимушено, то нестерпно через їхнє самолюбство і гонор.
У стрічки – дві номінації на «Оскар»: краща чоловіча роль (Шон Пенн) і краща жіноча роль другого плану (Саманта Мортон, яка впродовж всієї картини не вимовляє жодного слова). А також дві номінації на премію «Золотий глобус»: краща чоловіча роль – комедія або мюзикл (Шон Пенн) і краща жіноча роль другого плану (Саманта Мортон).
Запрошуємо вас на івент Mind Invest Club, що ми проводимо спільно з EBA у рамках Leopolis Jazz Fest «Як знайти та інвестувати в перспективні проекти в Україні». Вхід для підписників Mind вільний, реєстрація за посиланням: https://forms.gle/p5G7yAfZAoPxKnxB9
Стати підписником Mind можна тут.Також вхід можливий за VIP-пасами фестивалю, або особистими запрошеннями EBA Lviv.
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].