Захворіло у світі
12,721,778
Померло у світі
565,219
Вилікувалось у світі
7,006,407
Захворіло в Україні
53,521
Померло в Україні
1,383
Вилікувалось в Україні
26,118
Коронавірус vs бізнес: як карантин вплинув на логістику

Коронавірус vs бізнес: як карантин вплинув на логістику

Як налагодити перевезення після відновлення транспортного сполучення

Цей матеріал також доступний російською
Коронавірус vs бізнес: як карантин вплинув на логістику

Коронавірус сильно вдарив по логістиці. Небо й море були практично закриті, країни не могли замовляти товар з Китаю. Що трапилося з ланцюгами постачань у світі і як це вплинуло на бізнес та споживачів, розповів Mind експерт у сфері логістики, засновник компаній CoreTeka і WareTeka, Олександр Ісаченко.

Як логістика прийняла удар коронавірусу

Логістика у світі виконує підтримуючу функцію – обслуговує бізнес. А економіка працює тільки тоді, коли проводять торговельні операції, обмінюються товарами.

У світових ланцюгах постачань багато залежало від Азії. При цьому все почалося в Китаї, звідки Європа та інші регіони замовляли товари. Попри попит, Китай не міг виконати замовлення, бо тут були зупинені порти та введені карантинно-санкційні заходи.

Згодом ситуація змінилася на протилежну: Китай підняв економіку і готовий був відправляти товар, але ввели карантин в інших країнах. Створюваний десятиліттями механізм зупинився.

Тут можна привести аналогію: був хороший оркестр, диригент у вигляді руки ринку. Ми відправляємо цей оркестр у відпустку на два місяці, потім збираємо заново, міняємо частину його представників і хочемо, щоб він звучав так само мелодійно. Це неможливо: щоб все відновилося, має пройти час.

Який сегмент логістики постраждав найбільше

Це два напрями. Спочатку прийняла удар морська логістика. Головний фактор – зниження логістичних потоків із Китаю. Пік зниження товарообігу становив 30–40%. Деякі аналітики говорять про те, що ці цифри будуть зростати.

Найбільші обсяги перевезень напрямку Азія – Європа проходять через Суецький канал. Комісія за перехід судна становить $700 000 за 20 000 TEU (одиниця виміру вантажопідйомності). Зараз податок «розкидається» на 10 000 TEU. Виходить, одні вантажовідправники готові платити більше, інші – ні.

Плюс падіння ціни на паливо призвело до того, що перевізникам набагато вигідніше зробити величезний круг через ПАР. При цьому строки доставки збільшилися.

Другою постраждала авіалогістика. Головний фактор – зупинення товарообігу, навіть на рівні відвантажень, через закриття неба.

Ігор Смілянський, генеральний директор «Укрпошти», розповів, якщо раніше проблем з авіаперевезеннями не було, то зараз ситуація змінилася. За його словами, щоб доставити товар з Китаю, потрібно побудувати «складнопідрядний» маршрут через Гонконг.

Щоб відвантажити й відправити літак, необхідно домовитися з локальними операторами, що зробити непросто. Коли літак прилетить в Україну, він не може повернутися в Азію порожнім. Підняти його в повітря – завдання, яке впирається у вартість доставки.

Як порушення в ланцюгах постачань вплинули на економіку

Економіка сильно залежить від комерційної діяльності. Аналітики кажуть про зниження світового ВВП у найкращому разі на 15%.

Навіть Швеція, яка не вводила значних обмежень, не уникла удару. 20% виробництва країни працювало на експорт. Інші країни не могли купувати через закриття кордонів, ускладнення процедур транспортування й розмитнення. Економіка Швеції сповільнилася приблизно на 15%.

Зараз усі уважно спостерігають за економікою Китаю, де очікувався відкладений попит. Він дійсно стався, але не зміг покрити ті втрати, яких зазнала економіка.

Як порушення позначилися на купівельному попиті

Наочний приклад – автопром. Навіть відсутність простої складової, як-от контролер регулювання сидіння, заважає водіям і впливає на безпеку. Маленький компонент може зупинити виробництво в автоіндустрії.

На заводі Volkswagen у Німеччині ланцюг постачань виглядав так: запчастину на автомобіль потрібно поставити в певний день, у конкретний час. Компанія прогнозувала доставку кожного компонента. Це можна проектувати й на інші індустрії.

Відсутність маленького контролера й зупинка виробництва впливають на споживача. Є товари, які людина хоче придбати, але не може. А є продукція, яка не виробляється через відсутність ланцюжка постачань. Це нова реальність.

Які сегменти зросли під час ізоляції

Насамперед збільшився сегмент доставки останньої милі. В Україні «Укрпошта», «Нова Пошта», Zakaz.ua, Glovo зробили стрибок вперед за рахунок того, що люди довгий час не готові були виходити на вулицю і взаємодіяти один з одним.

Але є такі країни, як Іспанія. З 53 000 співробітників, які обслуговують поштову систему країни, на «передовій» залишилося тільки 11 500. Можливості обробляти замовлення не було, не кажучи вже про зростання.

Зате британський рітейлер Tesco взяв у штат близько 2500 водіїв і 5000 працівників складу, щоб впоратися з обсягами. Попит на сегмент доставки збільшився, але не кожен бізнес може його задовольнити.

Чому сьогодні склад грає головну роль у ланцюгу постачань

Склад – ключовий елемент у ланцюгу постачань, оскільки логістика – це більше, ніж одне транспортування.

В Азії, коли судно з Китаю пливе до Європи, відправники зберігають товар на складах. Коли вони отримують замовлення, відправляють його через експедиторів або поштовою службою. До прибуття до місця призначення товар долає 1–3 склади на території відправника. Вартість транспортування знижується.

Зараз спостерігається перекіс: знизився товаропоток і прогнозованість доставки – у бізнесу звільнився склад. Місце на складі якийсь час залишається порожнім. Якщо бізнес працює з рітейлом, потрібно збільшити наявність товарів.

Наприклад, бізнес працює з рітейлером. Замовника не хвилює, що в постачальника немає товару, йому важливо забезпечити попит покупця. Якщо раніше постачальник розумів, що йому потрібно 10 000 м² складу, то тепер він прогнозує, чи прийде товар чи ні та  коли прийде – через день або через тиждень. Щоб не підводити рітейлера, постачальник збільшує складську площу до 15 000 м² і зберігає більше товару.

Як бізнесу налагодити логістику

Необхідно вивчити ситуацію з погляду того, як можна перебудувати ланцюги постачань і відносини з постачальниками. Також варто подивитися на архітектуру бізнесу та зрозуміти, у який бізнес-моделі відбувається робота з партнерами.

Якщо раніше бізнес-модель будувалася на роботі з ритейлерами, дистриб'юторами, потрібно подивитися в бік побудови власного каналу продажів у вигляді e-commerce та активно розвивати експертизу.

Запуск цього формату – це налагодження абсолютно нового виду бізнесу з іншими процесами. І тут варто розглянути варіант роботи з 3PL-операторами. Оскільки все, у кого була власна логістика, постраждали дуже сильно.

REACTOR.UA – відкрита платформа інновацій, що пропонує інфраструктуру та інструменти для успішної роботи з інноваціями.

Резиденти платформи – компанії, відкриті до інновацій, акселератори, інкубатори, інноваційні хаби, лабораторії, продуктові технологічні команди.

Ставши резидентом платформи REACTOR.UA, ви зможете:

  • працювати з кращими світовими технологічними рішеннями і стартап-командами, здатними реалізувати будь-які інноваційні ідеї;
  • шукати рішення своїх інноваційних викликів, використовуючи менторську підтримку резидентів – агентів інновацій;
  • спільно з резидентами проводити відкритий пошук інноваційних ідей;
  • бути в курсі провідних інноваційних практик і світових трендів;
  • тестувати ідеї просто, швидко і з мінімальними витратами;
  • увійти до списку інноваційних компаній України, взявши участь у Innovation Index.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті