Фіномоніторинг працює: як НБУ удосконалив ці процедури
На що звертати увагу банкам і бізнесу під час перевірки контрагентів
Ведення бізнесу під час війни – це безліч викликів, на які підприємці намагаються відповідати мало не щодня. І тут мова не тільки про очевидні, що пов'язані саме з воєнними діями та обстрілам, а ще й тими, що наявні на інших фронтах, зокрема на фінансовому. Так, НБУ ще торік зобов'язав банки стежити за зв'язками клієнтів і вишукувати серед них стосунки з контрагентами з рф. Зазначений фінмоніторинг уже дав певні результати. Проте з початку 2024 року ці норми зазнали змін. Що удосконалив Нацбанк у питанні фінмоніторингу і як банки мають відстежувати зв'язки власних клієнтів, розповіла Mind керівниця юридичного департаменту YouControl Надія Чаленко.
Читайте також: Бізнес зустрівся з Головою та керівництвом НБУ
Кількість штрафів за порушення правил фінмоніторингу зростає
Постанови №26 та №65, видані Національним банком України 2023 року, вимагають від фінансових установ глибокого аналізу та впровадження нових підходів.
Постанова НБУ №26 від 16.03.2023 «Про розкриття інформації щодо зв’язків клієнтів із державою, що здійснює збройну агресію проти України» вимагає від банків України й філій іноземних банків в Україні виявляти зв’язки клієнтів та їхніх контрагентів із державою, що здійснює збройну агресію проти України.
Постанова НБУ № 65 від 11.05.2023 «Про затвердження Положення про реалізацію спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» встановлює порядок реалізації санкцій суб'єктами, що вказані в цій постанові.
Згідно з цими документами, до порушників фінмоніторингу регулятор може застосовувати штрафи, письмові застереження та інші види заходів впливу.
Читайте також: Фінмоніторинг воєнного часу: чиї платежі банки блокують найчастіше
Наприклад, у серпні 2023 року було ухвалено рішення про відкликання ліцензії та ліквідації двох фінустанов: Айбокс банку та Конкорд банку. Також протягом лише восьми місяців 2023 року Нацбанк виписав 96 штрафів на 292 млн грн. Їх отримали банки та інші фінустанови за порушення вимог як фінмоніторингу, так і валютного законодавства. А от за 12 місяців 2023 року за порушення фінмону і валютних вимог фінустанови отримали 156 штрафів на 530 млн грн.
Читайте також: Штрафи в 1 млн грн замість 400 000 грн та виведення з ринку: як НБУ посилює вимоги до банків щодо фінмоніторингу клієнтів

Зважаючи на тенденцію вживання покарань регулятором за нехтування вимогами фінансового моніторингу, банкам потрібно особливо ретельно підходити до перевірок своїх клієнтів. Суб’єкти фінансового моніторингу зобов'язані налаштувати внутрішні системи моніторингу для перевірки фінансових операцій перед їх здійсненням.
З огляду на чисельність санкційних списків та обов’язок суб'єктів реалізації санкції моментально реагувати на нові: налаштувати внутрішні системи моніторингу, щоб вони працювали ефективно й оперативно, – це чималий виклик для суб'єктів реалізації санкцій.
Читайте також: НБУ відновлює виїзні перевірки банків і фінкомпаній. Кому найближчим часом чекати на «гостей»?
Банки мають щоквартально звітувати НБУ щодо результатів фінмону
Також у контексті вищезгаданої постанови НБУ №26, слід зазначити, що з 1 січня 2024 року набули чинності відповідні зміни до цього документа. Останні закріплені постановою НБУ №118 від 26 грудня 2023 року й ними передбачено, що під державою, яка веде збройну агресію проти України, потрібно вважати саме російську федерацію.
Встановлено обов'язок для банків щокварталу, не пізніше 10 робочого дня місяця, що слідує за звітним кварталом, надавати НБУ інформацію про наявність чи відсутність у них клієнтів зі зв'язками з росією. У разі виявлення таких клієнтів, банки зобов'язані подати деталізовану інформацію про ці зв'язки з огляду на вимоги зазначеної постанови. Раніше такий обов'язок банків полягав лише у фіксації і передачі такої інформації НБУ за його запитом.
Бізнесу також не варто нехтувати перевірками контрагентів
Співпраця з підсанкційними особами несе значні ризики для будь-якого бізнесу: насамперед це ризик обмеження або повної заборони здійснення банківських операцій із такими суб’єктами. Крім того, за певних умов співпраця з підсанкційними юр- та фізособами може привернути увагу правоохоронних органів, що своєю чергою може стати причиною розслідувань, обшуків і судових процесів.
Такі події не лише спричинять сповільнення роботи компанії, а й негативно вплинуть на її розвиток і репутацію. У зв’язку з цим радимо постійно перевіряти та моніторити потенційних і поточних контрагентів на предмет санкцій, що зручно робити за допомогою функції моніторингу в автоматизованих системах із комплаєнсу.

Персональні спеціальні економічні санкції на рівні з секторальними санкціями та обмеженнями досі залишаються ключовими методами немілітарної боротьби з країнами-агресорами. Повномасштабне вторгнення рф в Україну 2022 року викликало реакцію демократичного світу й українських органів влади, яка, крім збройної боротьби, охопила комплекс дій економічного характеру, спрямованих на фінансове виснаження країни-терориста для обмеження росту військових можливостей.
Саме тому максимальна кількість запроваджених санкцій зафіксована 2022 року – 15 205. Водночас, якщо орієнтуватися саме на санкції Ради національної безпеки і оборони України (РНБО), пік припадає на 2023 рік – 6300 проти майже 5000 підсанкційних осіб у 2022-му.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.