«Без пакету»: чи стануть мобільні оператори супермаркетами
Чи зможуть абоненти продавати невикористані хвилини/ГБ і якою є ціна свободи

«Документ передбачає право абонента платити лише за необхідні послуги. Наприклад, тільки за «хвилини», а не SMS та інтернет, які не використовуються, але включені в тарифний пакет» – так пояснив одну з новацій нещодавно прийнятого парламентом закону «Про електронні комунікації» його співавтор Олександр Федієнко.
Mind поцікавився у мобільних операторів і телеком-експертів, як зміняться тарифи, чи залишаться пакети «все включено» і чи можливе повернення до тарифікації за обсяг спожитих послуг. Спойлер: не все настільки однозначно, як описує співавтор закону.
У чому проблема? Найбільш вигідна та зручна для операторів модель тарифікації – пакетування або бандлювання послуг. Але її вважають справедливою не всі клієнти. Пару років тому Mind писав про те, що близько третини абонентів змушені щомісяця оплачувати закладені в пакети гігабайти, хоча не можуть їх використовувати – просто тому що не мають смартфонів.
З кожним роком рівень проникнення розумних гаджетів зростає. Але паралельно знижується споживання SMS і «голосу». Простіше кажучи, не всі користувачі хочуть оплачувати, скажімо, 50 SMS у пакеті, коли за місяць вони надсилають лише одне-два повідомлення.
У «Київстар» Mind запевнили, що й зараз абоненти можуть купувати в оператора окремі послуги: «Наприклад, пакети інтернету або лише для дзвінків. Бізнес-клієнти можуть замовляти SMS-пакети тощо». Імовірно, йдеться про архівні тарифи, якими ще можуть користуватися клієнти.
Ми промоніторили пропозиції «великої трійки» і не знайшло «рогу достатку». У «синього» оператора є «Пакет 150 SMS» і «Додаткові 30 і 100 хвилин на інші мережі по Україні», у «червоного» – Device M, Device L і Device 4G (у пакетах лише ГБ, решта послуг за додаткову плату) , у «жовтого» – дата-тарифи «Гаджет Планшет», «Гаджет Роутер» і «Гаджет Роутер Плюс».
Які нововведення ухвалила ВР? У ст.107 законопроєкту, опублікованого вже після голосування, зазначено наступне:
«Кінцеві користувачі послуг під час замовлення та/або отримання електронних комунікаційних послуг мають право на:
- вільний вибір виду та кількості електронних комунікаційних послуг, які пропонуються постачальниками електронних комунікаційних послуг, в тому числі отримання за наявності технічної можливості окремої електронної комунікаційної послуги (не в складі пакета послуг);
- скорочення постачальником електронних комунікаційних послуг доступу кінцевого користувача до окремих видів електронних комунікаційних послуг на підставі його заяви;
- відмову від оплати електронної комунікаційної послуги, яку вони не замовляли».
«Оператори мають стати супермаркетом, де покупці зможуть набирати у «візок» тільки потрібні їм продукти», – переводить на людську мову норми документа телеком-експерт Олександр Глущенко.
Що зміниться на практиці після набрання законом чинності? На це, на перший погляд, просте запитання Mind отримав неоднозначні відповіді. Видання не випадково виділило в цитатах закону уточнення «за наявності технічної можливості». На цю «дрібницю» звернули увагу гравці й експерти ринку.
«Закон передбачає право абонента платити лише за необхідні послуги, але за наявності в оператора технічної можливості. У сучасних мережах мобільного зв'язку голос, інтернет, SMS передаються як цифровий трафік у загальному потоці даних. Тому мобільний зв'язок надається користувачеві у вигляді тарифних пакетів із різними обсягами трафіку», – запевняють у «Київстар».
«Після підписання закону розроблятимуться підзаконні акти. У тому числі і «Правила надання та отримання послуг електронних комунікацій». У них варто було б деталізувати питання технічної можливості», – говорить аналітик сектора «ІТ і телеком» Офісу ефективного регулювання (BRDO) Дмитро Лебедєв.
У «Vodafone Україна» і lifecell поки не поспішають обнадіювати або засмучувати абонентів. «Наразі складно щось коментувати. Тим більше такі деталі. Зможемо, коли буде можливість аналізувати прийнятий закон. Це буде відразу після підпису президента», – розповіли в прес-службі «червоного» оператора.
«Норми про пакетування послуг та їхній можливий вплив на формування тарифів ще будуть детально аналізуватися», – зазначили в «жовтого» гравця.
Можливі сценарії. У операторів – більше року на підготовку до години Х. Норми закону набудуть чинності з 1 січня 2022 року (якщо документ буде підписаний президентом).
Для залучення/утримання клієнтури гравці, напевно, зможуть знайти технічні можливості надання окремих послуг. Змова на ринку з геть не млявою конкуренцією навряд чи можлива.
Пакети залишаться. «Норма дійсно спрямована на забезпечення можливості отримання послуг окремо. Але це не означає відсутності пакетування. Скоріше, йдеться про можливість для абонентів отримувати послуги поза пакетом. Також оператори зобов'язуються надавати інформацію про вартість окремих складових пакету послуг», – розповідає Дмитро Лебедєв.
Повернення до тарифікації за об'єм отриманих послуг навряд чи «пройде». «Pay as you go – досить невигідна для операторів модель роботи. У поверненні до неї оператори загалом не зацікавлені, особливо після того, як витратили роки на переведення всієї абонентської бази на бандлову модель», – вважає аналітик сектора «ІТ і телеком» BRDO.
Імовірний запуск тарифних конструкторів. Таке припущення висловив Олександр Глущенко. Цю модель у 2017 році запускав lifecell. Абоненти мали можливість самостійно вибирати обсяг потрібних їм послуг і не платити за невикористовувані сервіси.

З невідомих причин тариф через деякий час закрили. Хоча він користувався попитом, розповідали в lifecell.
Можливий продаж непотрібного обсягу послуг. «За кордоном уже є кейси, коли оператори дозволяють своїм абонентам продавати всередині мережі невикористані хвилини, ГБ, SMS. Наприклад, за місяць виговорив 170 хвилин, а в пакеті – 500, залишок продав. Так, оператори на цьому нічого не заробляють. У такий спосіб вони приваблюють нових клієнтів і купують лояльність старих. На українському ринку не виключений такий сценарій. Це природний відбір: хто не переходить на новий рівень конкуренції – програє перегони», – міркує Глущенко.
Найбільш затребуваними будуть дата-тарифи. «Не секрет, що розвиток технологій йде до того, що «голос» знецінюється. Оператори кажуть, що цю послугу включають бонусом до пакетів. Надалі тренд задаватиме молоде покоління, для якого вже зараз зателефонувати не через месенджер – як у космос злітати», – говорить Глущенко.
На його думку, також зросте попит на послугу додаткових Sim-карт (наприклад, для IoT, телеметрії тощо), які можна прив'язати до одного балансу абонента.
Ціна свободи. «Швидше за все, оператори збудують свої тарифні лінійки у такий спосіб, щоб користування послугами поза пакетом було невигідним для абонентів», – вважає Дмитро Лебедєв із BRDO.
Схожу думку має й Олександр Глущенко: «Закони ринкової економіки ніхто не скасовував: опт (у нашому випадку – бандли) зазвичай дешевше роздробу».
Якщо ви дочитали цей матеріал до кінця, ми сподіваємось, що це значить, що він був корисним для вас.
Ми працюємо над тим, аби наша журналістська та аналітична робота була якісною, і прагнемо виконувати її максимально компетентно. Це вимагає і фінансової незалежності.
Станьте підписником Mind всього за 196 грн на місяць та підтримайте розвиток незалежної ділової журналістики!
Ви можете скасувати підписку у будь-який момент у власному кабінеті LIQPAY, або написавши нам на адресу: [email protected].