Вибір ринків для міжнародної експансії: фокусування обмежених ресурсів
Зібрати дані, зробити аналіз та вибрати 1–2 ринки для пріоритетного виходу
Напередодні запрацювала заборона на експорт українського збіжжя до 5 країн ЄС, яка діятиме до 5 червня. У свою чергу український експорт IT-послуг за I квартал 2023 року знизився на 16%, до $1,68 млрд, проти такого самого періоду 2022 року. Ці дані свідчать про те, що не варто зупинятись, а слід більш вимогливо вибирати ринок для експорту власної продукції. Те саме стосується й імпорту продукції до України. Як вибирати фокусний ринок і як знайти всю потрібну інформацію для аналізу, розповів Mind директор Start Global та автор подкасту Start Global Insights, засновник n.cubator Дмитро Швець.
У моїй навчальній та консалтинговій практиці з виходу на міжнародні ринки дуже часто виділяються два типи експортерів. Одні кажуть, що вони готові експортувати у весь світ (ну, окрім ізгоїв на кшталт росії та Північної Кореї), а другі з впевненістю називають загальноприйняті країни, як-от США або Польща (до вторгнення ще часто лунав Казахстан). При цьому вибір другого типу зазвичай базується не на «твердих» даних, а на чутках, що туди всі йдуть.
Такий підхід може бути дуже небезпечним, адже вибір ринку наосліп може спричинити марне інвестування в ринок з не найкращими умовами саме для вашого продукту, або розпорошення ресурсів і зусиль на багато напрямків.
Читайте також: Вихід на міжнародні ринки. Чекліст для самодіагностики
Топ-10 імпортерів товарів із доданою цінністю, за даними порталу Trademap.org
$ млрд | |
United States of America | 2 522 |
China | 1 334 |
Germany | 1 012 |
Hong Kong, China | 544 |
Netherlands | 523 |
United Kingdom | 514 |
France | 505 |
Japan | 455 |
Canada | 415 |
Italy | 359 |
З цієї статистики стає очевидним, чому багато хто цілиться в США, Китай, або Німеччину, якщо йдеться про Європу.
При цьому традиційні фокусні ринки України за цими товарами дещо відрізняються.
10 імпортерів продукції з найвищою доданою цінністю з України у 2021 році
$ млн | |
Poland | 1973 |
russian federation | 1515 |
Germany | 1487 |
Hungary | 1254 |
Romania | 833 |
Belarus | 710 |
Moldova, Republic of | 585 |
India | 520 |
Czech Republic | 465 |
China | 459 |
Війна скорегувала цей рейтинг, і за підсумками 2022 року він виглядає так:
$ млн | |
Poland | 1918 |
Germany | 1447 |
Hungary | 1187 |
Romania | 705 |
Moldova, Republic of | 485 |
United States of America | 457 |
Czech Republic | 454 |
Lithuania | 331 |
Slovakia | 306 |
Türkiye | 281 |
Як бачимо, обсяг навіть з усієї України набагато менше можливостей імпорту вибраних країн.
Читайте також: Український бізнес у Європі: вихід на нові ринки варто спланувати, але не вагатись
Розмір не завжди має значення
На воркшопах із вибору фокусних країн ми з клієнтами завжди починаємо з того, що створюємо перелік критеріїв, які відфільтрують ринки з найбільшим потенціалом саме для цього бізнесу.
Якщо спростити, критеріїв усього два:
- Достатньо клієнтів.
- Найлегший вхід на ринок.
Перший критерій дійсно стосується розміру, проте розміру, що відповідає ресурсам і потребам експортера. Так, ринок США величезний– $2,5 трлн становив у 2022 році імпорт товарів із високою доданою цінністю .
Одразу виникає думка, що цього на всіх вистачить. Проте, по-перше, ця думка виникає в експортерів сотень інших країн, по-друге, висока конкуренція та різниця між окремими штатами зробить цей вихід одним із найважчих у світі, а по-третє, більшості експортерів непотрібен такий розмір, бо їхнього виробництва й ресурсів у найкращому разі вистачить на частину одного штату.
Тому вкрай важливим стає другий узагальнений критерій – легкість входу. Для кожного бізнесу він може розкладатись на різні підкритерії від насиченості конкурентами, до відстані доставки, або наявності персональних контактів в країні. При цьому, на мою думку, наявність контактів також дещо переоцінений фактор з урахуванням наявних цифрових інструментів і державної підтримки.
Наприклад, нещодавно анонсований МЗС інструмент Nazovni дозволяє без додаткової бюрократії зробити запит до українських дипломатичних установ за кордоном й отримати контакти та інсайти щодо місцевого ринку. А різноманітні хмарні програми на кшталт LinkedIn Sales Navigator чи Lusha у два кліка видають перелік контактів потенційних клієнтів.
Читайте також: П’ять помилок бізнесу при виході на міжнародні ринки
Зібрати та відфільтрувати
Після того як ви з командою проштормили критерії відбору залишилося тільки зібрати дані за ними та відфільтрувати.
Для порівняння великої кількості країн вам знадобляться уніфіковані дані, які можна швидко знайти та звести в одній таблиці. Знайти такі дані для сотень країн займе величезну кількість часу та грошей і може бути не під силу навіть великим корпораціям. Та, насправді, шукати все по всьому світові й не потрібно.
Мій підхід, це розбити критерії на дві частини. Перша – макроекономічні дані, або дані наявні у великій кількості по різних країнах у відкритих джерелах. Наприклад, кількість населення, доходи на домогосподарство, наявність англійської мови в бізнесі, заборону на імпорт продукції або обсяг імпорту вашого продукту.
Усі ці дані швидко можна знайти на статистичних і рейтингових порталах в інтернет, як-от той самий Trademap, World Bank, Eurostat та інші. До речі, мої експерименти з ШІ-чатами дали непогані результати в пошуку джерел потрібної інформації.
На основі цих даних ви зможете легко відкинути ті країни, що точно не підходять для вашого бізнесу, та решту відрейтингувати.
З цього рейтингу можна взяти 5–10 країн і перевірити за додатковим набором критеріїв, що потребують більшого заглиблення в країну.
Наприклад, кількість торгових точок супермаркетів, ціни конкурентів, вимоги до пакування, особливості законодавства тощо. У цьому вам допоможуть сайти місцевих асоціацій, аналітичних видань, агрегатори, сайти конкурентів та інші відкриті джерела.
На виході у вас залишиться 1–2 ринки для пріоритетного виходу та 3–5 в запасі для майбутньої експансії.
У цьому разі вже буде набагато легше додати інсайтів і виявити локальні правила гри через інтерв’ю з місцевими експертами. Вони нададуть повноти картинці щодо ринку і розуміння, як діяти далі та що ще дослідити на вибраних ринках. Наприклад, потреби і проблеми клієнтів, канали продажу і комунікації тощо.
Читайте також: Зараз найкращий час для виходу на західні ринки: як це робили Liki24, «Кормотех», ЛУН та Bolt
Власна стратегія виходу на ринок
І ось тепер можна буде більш впевнено, системно та сфокусовано рухатися до розуміння місцевих правил гри, виявлення «ландшафту» ключових гравців, визначення портрету ідеального клієнта, проактивного продажу й експериментів.
Весь цей процес не забере багато часу, проте зменшить кількість помилок і допоможе створити стратегію виходу на ринок, засновану на даних, а не на чутках.
Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.
Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.
Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.