«Схематоз» місяця: як працює «екологічна схема» в Одеському порту

«Схематоз» місяця: як працює «екологічна схема» в Одеському порту

Нехитра ідея щодо стягнення данини з кораблів дає її творцям до $2 млн на рік

Цей матеріал також доступний російською
«Схематоз» місяця: як працює «екологічна схема» в Одеському порту
Президент України Володимир Зеленський в Одеському морському порту
Фото Гіманов Олександр / УНІАН

Mind спільно з платформою Скажи.ua продовжує знаходити вузькі місця в українській адміністративній системі, які дають вигоду чиновникам. Проект передбачає, що ми розслідуємо кейс, обраний читачами у липні з трьох подібних шляхом голосування.

За результатами опитування всі три схеми набрали приблизно однакову кількість голосів, тому Mind постарається приділити увагу кожній з них. Найбільш розпіареною є корупційна схема під виглядом екологічних перевірок суден в портах.

Цікава вона, схоже, не лише нашим читачам. Під час нещодавньої наради в Одесі під керівництвом президента Володимира Зеленського бізнес озвучив йому скарги на Держекоінспекцію, яка під ширмою екологічних перевірок заробляє на судах, що заходять в українські порти.

В. о. голови Одеської ОДА Світлана Шаталова називає цю практику узаконеним «грабунком», що вже призвів до того, що іноземні судновласники не рекомендують своїм капітанам заходити в українські порти. Вона також звузила коло підозрюваних – до Державної екологічної інспекції Кримсько-Чорноморського округу.

У спрощеному вигляді схема виглядає так: Держекоінспекція фіксує нібито «забруднення внутрішніх вод» через зливання «баластних вод» з судів, які заходять в українські порти.

Інспектори або пропонують вирішити це питання «полюбовно», за «винагороду», або ж «запускають» механізм перевірки – беруть проби, результати дослідження яких свідомо ніколи не відповідають нормативам, і штрафують судна.

Простій судна через затримання екологами триває в середньому 48–72 години, що вартує  судновласнику десятки тисяч доларів, іноді до $120 000, залежно від розміру судна. Розмір виписаного штрафу істотно менше – від $5000 до $40 000, що робить вибір судновласника очевидним.

Останнім часом кількість затримання суден суттєво зросла – за неповний поточний рік вже втричі більше, ніж за 12 місяців 2018 року.

Динаміка затримання вантажних судів Державної екоінспекцією

Рік

Кількість затримань

2016

1

2017

-

2018

4

2019

15

Перший заступник начальника Державної екологічної інспекції Кримсько-Чорноморського регіону Дмитро Крючков під час наради з президентом відзначав, що екологи виступають виключно за благополуччя регіону, екологічна ситуація в якому критична, а Україна перетворилася на країну четвертого світу, в яку прибувають «митися» іноземні судна. Різке погіршення відбулося якраз після ослаблення екоконтролю після прийняття постанови КМУ, що заборонила екоінспекторам підніматися на борт суден, впевнений Крючков.

Mind і Скажи.ua проаналізували ситуацію в портах і виявили неоднозначну статистику. Лише за останні півтора року ми виявили 20 випадків затримання суден, підставою для яких стали претензії екологічної служби. Можна припустити, що Держекоінспекція просто стала краще працювати і перестала закривати очі на порушення нормативів судами, що заходять у порти.

Однак цій версії суперечить той факт, що більша частина затримань закінчилася тим, що судна просто відпускали або дії Держекоінспекції успішно оскаржували в суді. І якщо разовий випадок можна трактувати як збіг обставин, то два десятки вказують на системну практику. Для зручності ми звели всі виявлені випадки в таблицю. Також потрібно зробити застереження, що подібних кейсів було критично більше – вони залишилися за межами публікації та не включені до переліку, бо не залишили електронного юридичного сліду, але про них розповідають наближені до судновласників джерела.

Резонансні екозатримання

Судно

Дата затримання

Результат

ОДЕСЬКИЙ ПОРТ

Dionysus (Ліберія) компанії Nephele Maritime Corporation

21 червня 2019 року

Екологів не пустили на борт, але щоб затримати судно в порту, Держекоінспекція виписала штраф на суму понад $21 000.

ЧОРНОМОРСЬКИЙ ПОРТ

Clipper Polaris (Панама) компанії Sanzo Enterprise S.A.

10 липня 2019 року

Судно простоює з 10 червня, приносячи власникам $20 000 збитків на день..

Причиною простою стала претензія Держекослужби й адміністративний штраф на суму понад $41 000.

Glorieuse, Маршаллові острови

11 липня 2019 року

Судно Glorieuse завантажено марганцевої рудою і взагалі не має баласту, тобто навіть теоретично не має технічної можливості забруднити води. Посилаючись на це, капітан не допустив екологів до огляду. Судно затримано на вимогу екоінспекторів.

HARVEST FESTIVAL

8 липня 2019 року

Держекослужба наклала штраф у розмірі $29 000 і затримала судно в порту. Ці дії екоінспекторів оскаржуються в судах. Остаточного рішення поки немає.

MANZANILLO

січень 2019 року

29 березня в суді було скасовано чергову постанову Держекослужби щодо накладення штрафу в розмірі більш ніж $9000 і затримання судна в порту. Рішення навіть не оскаржувалося.

Servet Ana (Туреччина)

5 червня 2019 року

Судно було затримано в порту на підставі претензії екоінспекторів.

Hanseatic Eagle

(Сінгапур)

Лютий 2019 року

У лютому співробітники Держекослужби більш ніж на тиждень затримали в порту судно під сінгапурським прапором, після чого відпустили його, бо не знайшли жодних порушень.

Golden Grains

Лютий 2019 року

Затримано на вимогу Держекоінспекції, відпущено після декількох днів простою.

Navios Coral (Панама)

Жовтень 2018 року

У жовтні 2018 року судно було затримано з подання екологів у Миколаївському порту і порту «Чорноморськ».

Bogdan

Липень  2019 року

Судну був заборонений вихід з порту за відпрацьованою схемою.

МИКОЛАЇВСЬКИЙ ПОРТ

Harvest Moon (Маршаллові острови)

11 липня 2019 року

Судно простоює в порту через аналогічні претензії Держекослужби.

Praetorius

20 травня  2019 року

Цікаво, що одні й ті самі дії екологів були розцінені абсолютно по-різному капітаном порту від Адміністрації морпортів України і морської адміністрації. Останній пішов на повідку Держекоінспекції. Після скандалу судно залишило порт.

Saadet C

Березень  2019 року

Екологи провели чергову перевірку води біля судна, але результати аналогічної перевірки екологів АМПУ показали, що жодних порушень немає.

ПОРТ ЮЖНИЙ

Gertrude Oldendorff

10 липня 2018 року

Відповідно до рішення суду скасовано чергову постанову Держекослужби про накладення штрафу в розмірі $29 000 і затримання судна. Штраф буде відшкодовано з держбюджету.

Anangel Happiness (Греція)

5 липня 2019 року

Судно простоює через претензії Держекослужби, штраф на суму понад $58 000.

Ocean Hope

Травень 2019 року

Держекослужба незаконно намагалася потрапити на борт судна і взяти відповідні проби, але капітан судна відмовив у допуску. Капітан притягнутий до адміністративної відповідальності нібито за невиконання законних розпоряджень, а саме судно затримано.

BW ACORN (прапор Маршаллових островів)

Липень 2018 року

Суд скасував постанову Держекослужби про затримання і штрафування судна нібито за забруднення портової акваторії. 

ADELA

21 березня 2019 року

Судно було утримано Держекослужбою, постанова оскаржується в суді, остаточного рішення поки немає.

IRON DESTINY

Грудень 2018 року

Рішенням суду було скасовано постанову Держекослужби і вирішено відшкодувати суму штрафу $25 000 за рахунок державного бюджету, який оплатили судновласники, щоб судно не простоювало в порту.

Tasik Melati

Грудень 2016 року  

Суд оголосив незаконними дії Держслужби, яка вимагала заборонити вихід судна з порту в грудні 2016 року до проведення екоконтролю. 

Хто стоїть за цим екологічним розгулом?

Безпосередній виконавець – Держекоінспекція Кримсько-Чорноморського округу. Її з 2017 року очолює Олександр Ставнійчук. Його призначенню на цей пост не завадила ані відсутність профільної освіти (його спеціальність – судноводіння), ані досвіду в сфері екології. Весь його зв'язок з галуззю зводиться до роботи його матері у 2006–2010 роках помічником нардепа Злочевського, міністра екології у 2010–2012-их.

Ділова біографія Ставнійчука також не бездоганна – у серпні 2015-го, коли він був директором Департаменту екології Одеської ОДА, Держфінінспекція склала на нього протокол за порушення при держзакупівлях. У січні 2016 року виробництво закрили.

Таким чином, екологічний напрям курирує людина, яка вже фігурувала в корупційних розглядах і не працювала до цього в галузі. Разом з випадками зупинки судів це може вказувати на штучну надмірність контролю.

Масштаб зловживань екологів призвів до того, що на них звернув увагу Кабінет міністрів. «Ми знаємо цю проблему, до нас теж надходять сигнали про корупцію під час таких перевірок. Є доручення підготувати відповідні рішення на наступне засідання уряду, щоб врегулювати цю проблему », – заявляв прем'єр-міністр Володимир Гройсман.

І дійсно, 17 липня рішення було прийнято: на засіданні Кабінету міністрів затверджений новий Порядок взаємодії державних органів щодо захисту природного середовища в портах. Порядок встановлює чіткий алгоритм дій АМПУ, Держекоінспекції та Морадміністрації при проведенні екологічних перевірок суден у портах і має знизити рівень корупційних ризиків у цьому питанні.

Більш того, уряд України на засіданні 14 серпня прийняв рішення про ліквідацію Державної екологічної інспекції та створення замість неї Державної природоохоронної служби.

Проте морська галузь продовжує скептично ставиться до тих, «реформ», що відбуваються: є підстави думати, що зміна вивіски не змінить наповнення.

Існування будь-якої незаконної або напівзаконної схеми заробітку в портах неможливе без участі або як мінімум лояльності з боку їх керівництва. Так, свавілля кологів почалося після того, як АМПУ у 2017 році очолив латиш Райвіс Вецкаганс. Однак чи є його роль активною, чи він просто недосвідчений в українських реаліях експат, не посвячений в корупційну складову екологічної діяльності, – невідомо.

Керівник Одеської філії ДП «АМПУ» Ігор Ткачук також досить одіозна особистість. Його послужний список включає декілька великих державних структур і органів, в кожному з яких не обходилося без проблем.

У 2010 році, коли Ігор Ткачук був депутатом міськради Вінниці, йому приписували участь у реалізації низки схем з виведення землі в охоронній зоні на підконтрольних осіб зі зміною цільового призначення для можливості будівництва. За період його роботи в «Укрпошті» (2014–2016) було порушено мінімум два кримінальні провадження щодо шахрайства з тендерами. Ігор Ткачук був призначений на посаду керівника Одеської філії ДП «АМПУ» практично відразу після призначення Райвіса Вецкаганса.

Пов'язані з Ткачуком фірми ТОВ «Екофлот» і ТОВ «Прайм Едженсі» фігурували в скандалі через надання державних буксирів в оренду своїм компаніям-прокладкам, через що тільки за два місяці держава втратила понад 50 млн грн. Договір про співпрацю між ДП «Одеський морський торговельний порт» та ТОВ «Екофлот» був підписаний через чотири місяці після призначення Ткачука в. о. директора ДП «Одеський морський торговельний порт».

Також Ігор Ткачук та його брат – нардеп від БПП Геннадій Ткачук – засвітилися в схемі з обілення коштів з використанням ОВДП, яку реалізовував РВС-банк Руслана Демчака. У деклараціях братів за минулий рік зазначено отримання великого доходу від відчуження цінних паперів: Геннадій Ткачук зазначив 4,992 млн грн, Ігор Ткачук – 4,983 млн грн.

ДБР відкрило кримінальне провадження про маніпуляції на фондовій біржі (№62019000000000464 від 09.04.2019), проте, навіть якщо вдасться довести до суду, покарання понесуть співробітники середньої ланки – торговці цінними паперами.

Необхідність легалізації таких великих сум сім'єю Ткачуків вказує на наявність постійного припливу тіньових коштів. Можливо, частина з них і формується в портах.

Mind відправив запити фігурантам цього матеріалу, зокрема, в АДПТ, Державну екологічну інспекцію Кримсько-Чорноморського округу, і опублікує відповіді після їх отримання.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті