Капітальний демарш: як Україна намагалася впровадити податкову реформу

Капітальний демарш: як Україна намагалася впровадити податкову реформу

І чому це досі не вдалося – погляд учасника робочої групи економіста Данила Моніна

Этот текст также доступен на русском
Капітальний демарш: як Україна намагалася впровадити податкову реформу
Голова Комітету ВРУ з питань податкової та митної політики Ніна Южаніна, міністр фінансів Олександр Данилюк, глава АПУ Ігор Райнін, президент України Петро Порошенко під час зустрічі в Києві, 30 грудня 2016 р.
Фото: УНІАН

Податкова лібералізація в Україні відкладається на невизначений термін. Зокрема, це стосується заміни податку на прибуток (18%) податком на виведений капітал (5–20% залежно від виду платежу), на яку вітчизняний бізнес покладав великі надії. Відповідний проект закону було розроблено Міністерством  фінансів спільно з робочою групою, до якої входили нардепи, експерти-економісти та підприємці. У червні проект було представлено до громадського обговорення, а його внесення на розгляд парламенту очікувалося до 1 липня. Автори законопроекту розраховували на якнайшвидше прийняття документу з тим, щоб від початку 2018 року він уже набрав чинності.

Але під час зустрічі перших осіб держави з представниками бізнесу 14 вересня було зазначено, що попередньо погоджені строки зазнали коригувань. Так, за словами президента Петра Порошенка, закон про податок на виведений капітал (ПнВК) не буде впроваджено з 2018 року. Можливо, це станеться вже у 2019 році після багатьох доопрацювань. Серед причин – категорична незгода Міжнародного валютного фонду з запропонованим проектом документу.

Один з учасників робочої групи – економіст Данило Монін – представив Mind своє бачення законотворчого процесу в частині податкової реформи, активним учасником якого він був протягом 2015–2017 років. Автор у хронологічній послідовності згадує основні етапи роботи над декількома важливими проектами законів і ті складнощі, з якими доводилося стикатися учасникам робочої групи. Безперечно, для того щоб відповісти на питання, чому одна з найсуттєвіших для держави реформ гальмує, варто почути й думку Мінфіну та профільного парламентського комітету. 

2014–2015. Зародження надії

2014 рік був роком початку війни і великих проблем у економіці. До того ж Майдан вимагав зміни підходів до фіскальної системи часів прем'єрства Миколи Азарова. У коаліційній угоді, підписаній наприкінці 2014 року, було зафіксовано вимогу скоротити витрати на 10% ВВП і провести податкову реформу. Реалізацію цієї реформи доручили Міністерству фінансів. Але оскільки початок 2015 року ознаменувався обвалом гривні, перед міністром фінансів Наталією Яресько постали інші завдання. Вона взялася за роботу з МВФ, а податкову реформу доручила курирувати своєму заступникові – Олені Макеєвій.

Треба відзначити, що влада тоді проявила максимальну відкритість і вирішила вислухати всіх, у кого були ідеї. У результаті з квітня по червень 2015 року було заслухано 20 варіантів податкових реформ від громадянського суспільства. Автор цього матеріалу теж запропонував свій варіант реформи. Вислухавши всіх, Міністерство фінансів раптом замовкло і більше не контактувало ні з ким. Як виявилося в подальшому, Мінфін повністю проігнорував усі ініціативи громадянського суспільства – мабуть, вирішивши, що міжнародні консультанти виконають цю роботу краще. Зрештою міністерство стало співпрацювати з Іваном Міклошем – затятим противником спрощеної системи оподаткування.

Побачив позицію Мінфіну, що провів роботу «для галочки», представники авторських колективів вирішили об'єднати свої зусилля і створити спільну концепцію від громадянського суспільства. Автор цих рядків вивчив усі пропозиції, зібравши їх в одну таблицю, – і група активістів розпочала свою роботу. Не будемо згадувати про розпал суперечок, які півтора місяця супроводжували цей процес. Але авторський колектив до засідання Національної ради реформ – 20 серпня 2015 року – представив свій варіант податкової реформи. У ньому передбачалося повне скасування ЄСВ, запуск податку на розподілений прибуток із загальною часткою витрат на Фонд оплати праці 20%.

У цей час президент, ймовірно, не вельми довіряючи Мінфіну, вирішив залучити до процесу главу податкового комітету ВР Ніну Южаніну і доручив їй також підготувати свій варіант податкової реформи. Южаніна взяла багато напрацювань у громадянського суспільства. Втім, у неї були і свої унікальні ідеї. У підсумку на Національну раду реформ 3 вересня 2015 року було представлено до обговорення два варіанти податкової реформи: від Мінфіну, яку охрестили «все по 20», і варіант реформи від Ніни Южаніної. Після обговорення президент доручив об'єднати два варіанти і дійти компромісу.

Обговорення об'єднаного варіанту реформ проходили в податковому комітеті. На перше засідання прийшов Ігор Кононенко і озвучив бачення президента, буквально сказавши, що ситуація в економіці критична, пред'явити суспільству нема чого, а президент вимагає ліберальної реформи. Виступив 5 хвилин і пішов. Більше його не бачили. Мінфін на засіданнях представляла Олена Макеєва, яка ніколи не висловлювалася. Тобто Мінфін зайняв позицію, мовляв, нам доручили – тому ми тут слухаємо.

Спочатку Ніна Южаніна просувала ідею прискореної амортизації, але за декілька зустрічей представники громадянського суспільства її переконали, що гнучкість у використанні коштів бізнесом і зниження корупційної складової в режимі розподіленого прибутку є набагато сильнішою позицією. Ніна Южаніна повірила в цю ідею і почала її лобіювати.

2015-й. Законопроект 3357 і війна з Мінфіном

Після кількох зустрічей стало зрозуміло, що Мінфін не збирається виконувати доручення президента – об'єднувати рішення. Тому було вирішено розробити податкову реформу за участю фахівців податкового комітету і громадянського суспільства. Так народилася група «3357». Автор цієї статті відповідав у групі за економіко-фінансову складову, шукаючи варіанти скорочення витрат бюджету. Тим же були стурбовані й в самому Мінфіні.

Законопроект був зверстаний фактично за місяць – він став результатом кропіткої роботи 16 осіб. За нього встигли підписатися 115 народних депутатів – це свого роду рекорд. 26 жовтня проект закону був зареєстрований у парламенті під номером 3357. Це був компромісний варіант, куди були включені як ідеї лібералізації від громадянського суспільства, так і ідеї Податкового комітету. Законопроект передбачав зниження ПДФО до 10%, ЄСВ до 20%, ПДВ до 15% і запуск податку на розподілений прибуток замість податку на прибуток.

Однак ще у вересні стали ходити чутки, що прем'єр Арсеній Яценюк не хоче ніякої реформи. Навіть більше, він хоче повернути коефіцієнт ЄСВ 1,0 для підприємств (депутати вже на початку 2015-го проголосували за введення коефіцієнта 0,6 з 2016 року). Ще більш посилив ці побоювання бюджет від Мінфіну, поданий на 2016-й, який не тільки не припускав будь-якої податкової реформи, а був створений не на поточній податковій базі – з поверненням ЄСВ на рівень 36–49%.

Як відразу було зрозуміло, Мінфін не мав ресурсів для розробки запропонованих ним же самим змін до Податкового кодексу. В результаті міністерство доручило написання свого варіанту податкової реформи представнику «великої четвірки» аудиторів (йшлося про суму в 1 млн євро). Можна припустити, що в міністерстві були цілком упевнені, що ніхто, крім них, не зможе нічого зробити в такий стислий термін. Тому подання повноцінного депутатського законопроекту в той час, коли в Мінфіну ще нічого не було готове, стало серйозним фактором роздратування, а Ніна Южаніна – найлютішим ворогом для Наталії Яресько.

Від Мінфіну відразу ж пішли меседжі про бюджетну «дірку» в 200 млрд грн. Міністерство підключило провладних експертів – критикувати новий кодекс. Плюс стало вживлювати в уми представникам МВФ думку, що Южаніна і автори «3357» – це вороги України і популісти, які хочуть розвалу країни. Звичайно, автори законопроекту теж не залишилися без підтримки – на їхньому боці виступила велика частина блогерської спільноти.

Слід визнати: незважаючи на те, що було опрацьовано економічне обґрунтування, у цього законопроекту практично не було шансів на успіх. Його автори зустрічалися з грузинськими реформаторами на рівні заступника міністра фінансів, які прямо сказали, що в умовах конфлікту з Мінфіном шансів практично немає. І висловили ще одну думку: МВФ не довіряє нічиїм розрахунками, крім Міністерства фінансів. У цьому суть даної організації.

Грузинські колеги назвали основи своїх реформ – вони працювали командами. Якщо щось заважало реформам – це швидко узгоджувалося. Якщо потрібна була зміна закону – швидко робився законопроект і проводився через парламент. Крім цього, МВФ – дуже консервативна організація, вона блокує різкі рухи. І Грузія відмовилася від роботи з Фондом, коли проводила свою податкову реформу. Тому в умовах конфлікту з Мінфіном і продовження роботи з МВФ у розробників законопроекту в Україні шансів практично немає.

Найцікавіше, що група розробників зустрічалася з Наталією Яресько в дуже вузькому колі. І в умовах крайньої конфіденційності їм було сказано, що Мінфін знайшов скорочення витрат на 200 млрд, але міністерство не хоче йти проти всього Кабінету міністрів, члени якого, як завжди, жадали додаткових вливань у свої відомства. Тому рішення мав прийняти президент.

Загострення пристрастей щодо податкової реформи тривало, і Ніна Южаніна погоджувала день розгляду «3357» у парламенті. Дата спочатку була визначена на кінець листопада, але тут спікер Ради Володимир Гройсман став погрожувати «завалити» законопроект у разі його винесення в зал. А всі знали, що у нього величезні можливості поставити законопроект на голосування в незручний час, коли голосів просто не буде, і таким чином на рівні парламенту документ фактично буде заблокований. Зрештою обговорення перемістилося до апарату президента, де проходили зустрічі в розширеному складі.

Міністерство фінансів систематично зволікало з реєстрацією свого законопроекту. При цьому Арсеній Яценюк і Мінфін почали казати про те, що податкову реформу необхідно голосувати виключно разом з бюджетом на наступний рік. Ідея була дуже простою: максимально відтягнути публікацію законопроекту і в цейтноті кінця грудня змусити проголосувати за бюджет. А податкову реформу можна «відкотити» в останній момент, і тим самим отримати компроміс між бажанням депутатів «пиляти» бюджет і небажанням Яценюка проводити реформу.

Але все-таки такий варіант не спрацював, і на початку грудня 2015-го Податковий кодекс від Мінфіну таки був представлений до парламенту і зареєстрований під номером 3630, отримавши горду назву «вантаж 700». Справа в тому, що на відміну від законопроекту «3357» він вносився не як зміни до існуючого Податкового кодексу, а як новий Податковий кодекс. Ні Яресько, ні Макеєва, по суті, не володіли його змістом, оскільки подолати 700 сторінок тексту їм було важко, і текст не писався в стінах Мінфіну. Підсумок – депутати просто відмовилися виносити його в зал. А загострення пристрастей дедалі наростало.

Результатом цього протистояння стало зниження ЄСВ до 22%, що, як показав 2016 рік, зменшило податкове навантаження на економіку в 3–4% ВВП.

2016-й. ПнВК

Попри те що величезна кількість експертів заявляли про ризики Держбюджету-2016, автор цієї статті був упевнений: бюджет буде перевиконано. Що, власне, потім і сталося.

Після невдачі в просуванні «3357» його розробники зустрілися в новому, 2016 році групою і вирішували, що робити далі. Загальна позиція була вироблена – не зупинятися і продовжувати просувати ідеї з законопроекту як відомий бренд. Наталія Яресько, звільнившись від боргів, вирішила розібратися з нормами «3357» і скерувала на роботу з авторами проекту закону відомих в Америці та Великобританії спеців з податків у різних країнах.

Вони ставили безліч запитань і прийшли до розуміння, що запропонований варіант розподіленого прибутку не зовсім відповідає змісту, що властивий для Заходу. Для іноземців розподіл прибутку – це процес виплати дивідендів при його наявності. У законопроекті ж пропонувалася гнучкість, коли розподілити на користь власників можна навіть за наявності збитків, за бажанням власників. Саме тому Олександр Шемяткін і Тетяна Шевцова переписали цю частину законопроекту, давши йому нову назву «Податок на виведений капітал». Поїздка в Естонію також додала ідей з цього приводу, і новий розділ змін податку на прибуток був готовий вже до травня 2016 року.

Зі зміною Кабінету міністрів у квітні 2016-го міністр фінансів Олександр Данилюк проявив відкритість і зустрівся з блогерським середовищем. У результаті команда «3357» потрапила на зустріч з міністром. Обізнані люди відмовляли туди йти, сказавши, що Данилюк був затятим противником «3357», і йти на цю зустріч – це лише згаяти час. Але все ж вони пішли.

Зустріч відбулася 30 травня. Автором цих рядків були внесені пропозиції щодо скорочення витрат бюджету сумарно на рівні 120 млрд грн. Інші представляли пропозиції з «3357» і законопроект про ПнВК, який до цього моменту був повністю готовий. Групу вислухали і нічого не пообіцяли. Але ситуація через тиждень змінилася. Схоже, що Ніні Южаніній вдалося переконати Володимира Гройсмана: до 1 липня слід підготувати щось у податковій сфері, і «3357» повинен бути взятий за основу.

Міністерству фінансів було доручено вивчити положення «3357» і визначити, що вони готові взяти. 9 червня 2016 року зібралася велика нарада в Кабміні. Треба віддати належне, найяскравішим бійцем на засіданні була Ніна Южаніна. Мінфін виявився вкрай консервативним, і з «3357» взяв лише електронний кабінет і поліпшення адміністрування, повністю проігнорувавши зниження решти податкових ставок. Відкритим залишилося питання тільки з приводу впровадження ПнВК. За розрахунками Мінфіну і ДФС, його впровадження загрожувало бюджетною «дірою» в 40 млрд грн.

Нам до цього часу вдалося підготувати розрахунок доходів бюджету до кінця 2016 року і отримати дані, що доходи будуть перевиконані на 50 млрд грн, про що автор цих рядків повідомив на засіданні. Нам відповіли: це так, але їх вже розписали під витрати. Іншими словами, дали зрозуміти, що збільшення частки розпилу для можновладців у більшому пріоритеті, ніж якісь там податкові ініціативи.

Група підготувала всі розрахунки щодо запуску ПнВК. Тетяна Шевцова і Олександр Шемяткін навіть отримали величезний інсайд з ДФС, за яким стало очевидно, що 80% податку на прибуток збирається з 0,5% платників податку. Вони навіть запропонували компромісну норму – ввести 60%-й авансовий платіж при запуску ПнВК з великих платників, щоб мінімізувати ефект від можливих втрат бюджету. Але всі ці пропозиції були проігноровані Мінфіном.

Коли наприкінці червня 2016 року Мінфін підготував бюджетну резолюцію, в якій обмежив доходи зведеного бюджету на 2017 рік у розмірі 33,1% ВВП, стало зрозуміло, що нічого не заважає запустити ПнВК з 2017 року. До цього часу був зроблений прогнозний розрахунок доходів зведеного бюджету на 2017-й із введенням ПнВК і без нього. Виходило, що з введенням ПнВК отримаємо приблизно 32% доходів зведеного бюджету, що спокійно вкладалося в 3%-й дефіцит бюджету.

Оскільки стало очевидно, що Мінфін не погодиться з ПнВК, автори стали переконувати податковий комітет окремо зареєструвати депутатський законопроект. Ніна Южаніна спочатку пообіцяла це зробити. Але потім, приблизно 1 серпня, сталася вкрай емоційна зустріч у комітеті, на якій Ніна Петрівна озвучила думку, що якщо зараз зареєструвати законопроект і через нього МВФ не дасть черговий транш, то всіх розробників нового закону оголосять ворогами народу. Вона пообіцяла повернутися до цього питання, ймовірно, не раніше жовтня. Відчуття, що реформу «зливають», було у всіх, що вилилося в жорсткий конфлікт.

Тим часом Мінфін готував бюджет на 2017 рік. Він був представлений вчасно – 15 вересня – красивими словами і під акомпанемент підтримки провладних експертів. Ознайомившись з текстом бюджету, автор цього матеріалу був вкрай розчарований. Навіть не так: прийшло розуміння, що міністр Данилюк, будучи на словах лібералом, насправді виявився типовим соціалістом.

Справа в тому, що Мінфін вже в першому читанні подав бюджет, не дотримавшись закладеного в бюджетну резолюцію 2017–2019 рівня витрат зведеного бюджету аж на 3% ВВП. Перший варіант бюджету мав зведені витрати понад 36% при бюджетному обмеженні в 33,1%. А за таких витрат очевидно, що Мінфіну замість лібералізації доведеться збільшувати податки. Що, власне, відразу й відбулося. Мінфін, посилаючись на рекомендації МВФ, скасував пільги з ПДВ. Ініціативу збільшення пирога «розпилу» бюджету підхопив прем'єр – і запропонував мінімальну зарплату 3200 грн. Потім ще депутати захотіли щось собі – довелося і акцизи піднімати на 30%. У результаті бюджет-2017 перевищував обмеження бюджетної резолюції на 4+% ВВП.

Але Ніна Южаніна дотримала слово – і погодила проведення засідання Нацради реформ у президента з питання ПнВК. 26 жовтня Нацрада оформила запуск ПнВК з 2018 року, а також доручила Кабміну підготувати законопроект до 1 липня 2017 року.

Звичайно, з урахуванням такого відкату ліберальних реформ було зрозуміло, що запустити ПнВК з 2017 року вже нереально. 20 грудня насилу був прийнятий законопроект №1797, який за півроку роботи Мінфіну з початкових пропозицій «3357» розрісся майже вдвічі.

Остання зустріч групи «3357» відбулася наприкінці грудня 2016 року, на якій і Ніна Южаніна, і Тетяна Острикова озвучили позицію, що цей парламент вже ні на що не здатний, а шанси провести ліберальні ініціативи практично дорівнюють нулю.

Автор цієї статті до того моменту вже працював над проектом «Вільна Економіка» і розумів, що 2017 рік стане роком контрреволюції по всіх фронтах. Але все ж жевріла надія, що вдасться дотиснути ПнВК, підготовка і подача якого визначалася прямою нормою закону №1797.

2017-й. Владний «кидок»

Початок 2017 року не приніс несподіванок. Мінфін піарився два місяці на законопроекті про службу фінансових розслідувань, який йому теж доручили підготувати, і який давно вже був готовий і поданий Тетяною Остриковою під номером 4228. Про ПнВК Мінфін навіть не згадував.

Але все ж у середині березня міністерство нарешті створило робочу групу з ПнВК, взявши за основу вищезазначений законопроект. Витрачати на це час не варто, оскільки питання – чисто політичне, можна спокійно подавати і поточний текст. Мінфін же навмисно затягнув процес, залучаючи безліч зацікавлених сторін, і закінчив роботу тільки до 15 червня. Потім послався на те, що регуляторні узгодження в різних міністерствах триватимуть іще місяць, і подати його вчасно – до 1 липня – аж ніяк не вдасться.

Регуляторні узгодження завершилися до 7 серпня, і Мінфін нишком передав законопроект у Кабмін, жодного разу про це не обмовившись. Про те, що документ у Кабміні, стало відомо тільки на початку вересня. Але виявилося, що цей етап включає обов'язкове проходження кабмінівського комітету, комітету з Євроінтеграції та інші узгодження.

Що дивного в тому, що в Україні не впроваджуються реформи? Так ось вони у всій красі – можна готовий законопроект ганяти по кабінетах цілий рік і «завалити» на будь-якому етапі. Але фінальну крапку у цій історії поставив сам президент – оголосивши, що ПнВК ніяк не може бути введений з 2018 року, але із застереженням, що це «не ми винні – це МВФ категорично проти». Ось так і був убитий останній паросток надії в податковій сфері. Цього разу вже особисто президентом країни.

Післямова

З усієї цієї історії можна зробити наступні висновки:

  1. Якщо хтось хоче радикальних реформ – однозначно потрібно брати владу в свої руки: як виконавчу, так і законодавчу. Іншого шляху просто немає.
  2. Потрібно розуміти, як відмовитися від роботи з МВФ. Автор в червні цього року спеціально два тижні займався питанням держборгу і прийшов до розуміння, як це можна зробити. Бо провести радикальну податкову реформу при роботі з МВФ немає жодної можливості.
  3. Бюрократія завжди переможе будь-яку реформу в кабінетах, знайшовши тисячу причин, чому це не можна зробити.
  4. Реформи робляться виключно в невеликих групах мотивованих людей. Ця мотивація набагато важливіша за гроші, і справжні реформи практично не вимагають фінансування. Тому заклик нинішньої влади про 1000 реформаторів – це швидше великий піар і бажання найбільш активну частину населення демотивувати бюрократичною машиною.
  5. Прихід до влади має супроводжуватися максимальною кількістю вже готових законопроектів. Інакше реформи втрачатимуть темп і підтримку населення.
  6. Грузинський досвід реформ вкрай корисний для використання як спосіб впроваджувати передові нововведення без зайвої бюрократії.

Автори матеріалів OpenMind, як правило, зовнішні експерти та дописувачі, що готують матеріал на замовлення редакції. Але їхня точка зору може не збігатися з точкою зору редакції Mind.

Водночас редакція несе відповідальність за достовірність та відповідність викладеної думки реальності, зокрема, здійснює факт-чекінг наведених тверджень та первинну перевірку автора.

Mind також ретельно вибирає теми та колонки, що можуть бути опубліковані в розділі OpenMind, та опрацьовує їх згідно зі стандартами редакції.

У випадку, якщо ви знайшли помилку, виділіть її мишкою і натисніть Ctrl + Enter, щоб повідомити про це редакцію. Або надішліть, будь-ласка, на пошту [email protected]
Проєкт використовує файли cookie сервісів Mind. Це необхідно для його нормальної роботи та аналізу трафіку.ДетальнішеДобре, зрозуміло