Стартап року: обираємо найуспішніший український проект

Стартап року: обираємо найуспішніший український проект

За попередніми оцінками, у 2018 році обсяг інвестицій у проекти з українським корінням встановив новий рекорд – понад $300 млн

Цей матеріал також доступний російською
Стартап року: обираємо найуспішніший український проект
Фото: pixabay

Mind підбиває підсумки року, відбираючи найяскравіші події та компанії в різних сферах і галузях. Ми вже писали про найгучніші провали, а тепер закономірно переходимо до злетів. І розповімо про кращі українські стартапи 2018-го.

Рік, що минає, був насиченим для вітчизняної індустрії. Американська компанія Snap придбала український стартап Teleport за $8 млн. Міжнародний провайдер рішень для медіабізнесу Piano Software став власником вітчизняного сервісу автоматизації контент-маркетингу Newzmate. Amazon купив за $1 млрд стартап Ring, розробкою продукту якого займалася українська команда.

Вітчизняні молоді проекти перемагали в міжнародних і українських конкурсах. PatentBot визнаний кращим ботом року на платформі Product Hunt. DLTeam став переможцем блокчейн-хакатону, організованого центробанком Литви. Stock-Factory отримав нагороду на міжнародному конкурсі «зелених» ідей. Hotline.finance і MO.Cash визнані кращими фінтех-стартапами України

Українські команди вдало презентували свої продукти на міжнародних виставках: Web Summit в Лісабоні, China international import expo в Шанхаї, CES 2018 у Вегасі.

Щоб виділити з цього розмаїття кращі стартапи, Mind відібрав п’ять проектів за найбільшим обсягом залучених інвестицій у 2018 році. А також попросив експертів оцінити їх за 10-бальною шкалою ще за трьома критеріями: унікальність ідеї, потенціал попиту на продукт і перспективність зростання даної ніші бізнесу.

У добірку не ввійшли компанії з українськими співвласниками, у яких немає офісу в нашій країні: GitLab, що залучила у 2018 році $120 млн інвестицій, Bitfury – $80 млн, Hired – $30 млн, CallPage – $5,5 млн і т. д.

Стартапи оцінювали:

Ольга Афанасьєва, виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA)

Андрій Яворський, віце-президент зі стратегічних ініціатив GlobalLogic

Олексій Воронков, керівник естонської програми з електронної резиденції e-Residency на зовнішніх ринках

Андрій Длігач, генеральний директор Advanter Group, представник міжнародного агентства Luniter troubleshooting в Центральній і Східній Європі, керівник центру стратегій ГОШ, засновник холдингу інтернет-проектів iVentures

Кирило Мазур, керівник екосистеми і партнерств UNIT.City

Валерій Яковенко, співвласник DroneUA

Артем Афян, адвокат, керуючий партнер ЮК Juscutum


5-те місце: Restream

Стартап года: выбираем наиболее успешный украинский проект

Обсяг залучених інвестицій у 2018 році: $4,5 млн

Унікальність ідеї: 43 (загальний бал від експертів) або 6,1 (середній бал)

Потенціал попиту на продукт: 51 (7,2)

Перспективність зростання даної ніші бізнесу: 52 (7,4)

Рік створення: 2015

Засновники: Олександр Худа, Андрій Суржинскький

Штаб-квартира: Остін (США)

Сервіс для стримерів, що допомагає їм проводити відеотрансляції одночасно на понад 30 платформах: YouTube, Facebook, Periscope, Beam, Ustream, Twitch і т. д. За даними компанії, з 2015 року сервіс забезпечив 21 млн відеотрансляцій у 80 країнах світу: США, Індії, Китаї, Південній Кореї, Японії і т. д. Технічне «серце» компанії – у Києві.

У 2018 році Restream залучив фінансування в обмін на частку акцій компанії від Silverton Partners, Anorak Ventures, Colopl, K Cube, Liquid2. Одним з інвесторів став Джеймс Армстронг, що раніше інвестував у PayPal.

«Restream – якісний нішевий сервіс, особливо затребуваний в ігровій індустрії, де дуже популярні онлайн-трансляції баталій. Індустрія кіберспорту активно розвивається, залучаючи все більше людей. Одночасно з ростом підвищується середній вік гравців, на сьогодні він становить 35 років. У майбутньому Restream залишатиметься затребуваним. Однак експоненціального зростання в поточній моделі не видно», – вважає віце-президент зі стратегічних ініціатив GlobalLogic Андрій Яворський.


4-те місце: YayPay

Стартап года: выбираем наиболее успешный украинский проект

Обсяг залучених інвестицій у 2018 році:  $8,4 млн

Унікальність ідеї: 44 (6,2)

Потенціал попиту на продукт: 52 (7,4)

Перспективність зростання даної ніші бізнесу: 51 (7,2)

Рік створення: 2015

Засновники: Ентоні Венус, Євген Виборов

Штаб-квартира: Нью-Йорк (США)

Сервіс допомагає бізнесу оптимізувати фінансові процеси: відстежує рахунки-фактури та їхні статуси, прогнозує рух коштів. «YayPay використовує досягнення у сфері штучного інтелекту і машинного навчання для автоматизації дебіторської заборгованості, дозволяє швидко, легко і передбачувано збирати гроші», – пояснюють розробники. З 2017 року в компанія з’явилося 480 клієнтів, вона обслужила дебіторських заборгованостей на $7 млрд. У YayPay є один R&D-офіс у Дніпрі. Другий компанія має намір відкрити в Києві.

Цього року Information Venture Partners, Birchmere, QED, Fifth Third Capital, Gaingels і 500 Fintech Fund вклали в YayPay $8,4 млн. Минулого року сервіс залучив $5,3 млн від тих самих інвесторів.

«Наразі YayPay виглядає як якісна послуга з автоматизації, орієнтована, в першу чергу, на малий, і, можливо, середній бізнес. Продукт не працює в новій глобальній ніші або з проблемою, вирішення якої призведе до багаторазового потенціалу для зростання. Основною загрозою для YayPay можуть стати подібні безкоштовні сервіси від розробників ERP- і CRM-систем, що використовують клієнти YayPay», – вважає Андрій Яворський.


3-тє місце: Remme

Стартап года: выбираем наиболее успешный украинский проект

Обсяг залучених інвестицій у 2018 році:  $17,5 млн

Унікальність ідеї: 47 (6,7)          

Потенціал попиту на продукт: 49 (7)

Перспективність зростання даної ніші бізнесу: 52 (7,4)

Рік створення: 2015

Засновник: Олександр Момот

Штаб-квартира: Київ

Компанія розробляє рішення для комп'ютерної безпеки: створює безпарольну аутентифікацію користувачів і пристроїв за допомогою публічних ключів, які зберігаються в блокчейні. Поки продукти компанії працюють в тестовому режимі. Повноцінний запуск має відбутися в І кварталі 2019 року. У команді стартапу – понад 20 осіб.

Розробники запевняють, що їхні продукти є унікальними. «Зараз на ринку немає готових рішень. З одного боку, є пара схожих продуктів, заснованих на блокчейні, але всі вони знаходяться в базовому вигляді. З іншого боку, є стандартні, звичні ринку рішення, у яких немає переваг блокчейн-технології», – нещодавно розповідав Mind CTO проекту Роман Кравченко.

На початку 2018 року Remme привернув на ICO понад 19 000 ефіріумів (близько $17,5 млн на той час). «Сума, яку ми зібрали, зменшилася через падіння ціни ефіріума і ринку в цілому. Але, по-перше, ми зафіксували частину суми на розвиток у фіаті. По-друге, частково диверсифікували ризики за рахунок інших криптовалют. Плюс 20% токенів не розміщувалися на біржі », – пояснював Кравченко.

Віце-президент зі стратегічних ініціатив GlobalLogic вважає, що рішення Remme орієнтоване передусім на корпоративних і бізнес-клієнтів. Кінцевим користувачам продукт буде цікавий як частина фізичних пристроїв або додатків, які вони вже використовують. «Ця ніша перспективна. Успішність залежить від того, чи розвиватимуть корпорації власні рішення  з аутентифікації, чи стануть використовувати Remme. Як правило, великі корпорації прагнуть повністю володіти технологією і контролювати її розвиток. Однак у Remme може бути попит на ринку середнього і малого бізнесу, у якого немає ресурсів на створення власного рішення», – розповідає спікер.


2-ге місце: Rentberry

Стартап года: выбираем наиболее успешный украинский проект

Обсяг залучених інвестицій у 2018 році:  $30 млн

Унікальність ідеї: 44 (6,3)

Потенціал попиту на сервіс: 52 (7,4)

Перспективність зростання даної ніші бізнесу: 56 (8)

Рік створення: 2015

Засновники: Олексій Любинський, Лілія Остапчук, Денис Голубовський, Арсен Костенко

Штаб-квартира: Сан-Франциско (США)

Це онлайн-платформа для довгострокової оренди нерухомості на блокчейні. «Сервіс автоматизує всі стандартні завдання оренди: від відправки особистої інформації, пропозицій клієнтів і підписання договору оренди до відправлення запитів на обслуговування», – пояснюють розробники. Вони запевняють, що Rentberry – єдина платформа, що надає прозорий аукціон оренди з можливістю подачі пропозицій користувача. Розробкою сервісу займається київський офіс компанії.

У сервісу понад 120 000 користувачів, у базі – близько 244 000 об'єктів нерухомості. Rentberry потрапила в десятку кращих real-estate-стартапів Forbes.

У попередні роки Rentberry вдалося отримати $4 млн від інвесторів з 11 країн світу: The Carlyle Group, Synergo Private Equity, IFC, Pegasus Capital, Abris Capital, Ericsson і т.д. На початку 2018 року компанія додатково зібрала $30 млн на ICO.

«Продукт вирішує дуже актуальну проблему взаємовідносин між орендарем та власником житла. Зараз на ринку багато сайтів-посередників з оренди нерухомості, але більшою мірою це майданчики для розміщення оголошень, на яких орудують різноманітні агентства. Уявіть кількість таких агентств, глобальний обсяг комісійних, і перед вами постане ринок у сотні мільярдів доларів. Rentberry використовує блокчейн і власні маркери, проте навіть без цих технологій він мав би відмінні перспективи. На мій погляд, найбільшу бізнес-загрозу для нього представлятиме вихід в цю нішу таких гігантів, як Airbnb», – зазначає Андрій Яворський.


1-ше місце: People.ai

Стартап года: выбираем наиболее успешный украинский проект

Обсяг залучених інвестицій у 2018 році:  $30 млн

Унікальність ідеї: 53 (7,5)

Потенціал попиту на сервіс: 58 (8,3)

Перспективність зростання даної ніші бізнесу: 60 (8,6)

Рік створення: 2016

Засновник: Олег Рогинський

Штаб-квартира: Сан-Франциско (США)

Сервіс на базі штучного інтелекту, що допомагає збільшити ефективність відділів продажів. Технологія відстежує дії продавців при спілкуванні з клієнтами, перевіряє електронну пошту, телефонні дзвінки, переговори. Далі показує, скільки часу витрачається на кожному етапі операції, з ким зв'язалися менеджери і яким був результат. «Ми семимильними кроками набираємо швидкість для отримання обороту в декілька мільйонів доларів на рік. Понад 300 найбільших компаній США почали використовувати наш продукт менш ніж за три місяці з моменту запуску. Серед них – Dropbox, Lyft, Optimizely, PagerDuty та інші», – раніше відзначав Олег Рогинський.

Минулого року People.ai посів п'яте місце серед українських стартапів за обсягом залучених інвестицій, отримавши $7 млн від Lightspeed Venture Partners, Index Ventures, Shasta Ventures, Y Combinator і SV Angel. У 2018 році компанії вдалося залучити набагато більшу суму від Andreessen Horowitz, Lightspeed Venture Partners, GGV Capital і Y Combinator.

«Продукт, безумовно, цікавий, якісно зроблений, уже отримав як солідних клієнтів, так й інвесторів. Однак він працює як надбудова над існуючими CRM та іншими системами. Упевнений, всі топові CRM-платформи розвивають подібні аналітичні сервіси і будуть пропонувати їх як частину своєї інфраструктури, що створить серйозну конкуренцію People.ai. Проте, у продукту відмінні шанси бути придбаним великим гравцем, який захоче швидко доповнити своє портфоліо сервісів. Як, наприклад, зробив Facebook, купивши Instagram за неймовірну тоді суму в $1 млрд», – вважає Андрій Яворський.


Експерти підсумували, наскільки успішним для українських стартапів став 2018 рік

Кирило Мазур, керівник екосистеми і партнерств UNIT.City:

– Як показують угоди і цифри по них, 2018 рік виявився найбільш вдалим для тих українських стартапів, які активно представлені на міжнародних ринках і навчилися будувати продажу онлайн по всьому світу. За загальним відчуттям, цього року ринок інвестицій у стартапи з українським корінням знову встановив новий рекорд – перевищив $300 млн.

Ольга Афанасьєва, виконавчий директор Української асоціації венчурного капіталу та прямих інвестицій (UVCA):

– За рік, що минає, було реалізовано досить багато великих інвестиційних угод компаніями, які мають відношення до України. Про обсяг угод ми говоритимемо на початку 2019 року, коли все акуратно підрахуємо. Багато інвестицій не розголошуються, також у деяких угодах непублічною є сума або ж пул інвесторів. Подібну інформацію ми агреговано представляємо в підсумковому огляді українського ринку, який готуємо з дослідним комітетом UVCA і партнерами.

Андрій Длігач, генеральний директор Advanter Group:

– Рік був вдалим для стартаперів та невдалим для стартапів. Стартапери все менше бояться бути глобальними, залучати інвестиції на зовнішніх ринках. А стартапи стають все менше українськими.

Валерій Яковенко, співвласник DroneUA:

– 2018 рік, незважаючи на всі прогнози, виявився непростим. Удар по бізнесу і новим угодам спричинив оголошений наприкінці року військовий стан. Незважаючи на те що публічно ніхто з фондів кардинально не висловився, у моєму полі зору багато хто переніс свої рішення на наступний рік.

Артем Афян, адвокат, керуючий партнер ЮК Juscutum:

– Для українських стартапів цей рік був успішним. Набагато успішнішим, ніж це могло б здатися на перший погляд. Це плоди того, що екосистема дорослішає, стають все більш зрілими самі проекти. Українські стартапи ще років п'ять тому були представлені в основному палаючими ідеями, а зараз це вже хороший бізнес. Дорослішає ком'юніті. Тут більшою мірою на зміни вплинули внутрішні ресурси, ніж зовнішні фактори.

Стежте за актуальними новинами бізнесу та економіки у наших Telegram-каналах Mind.Live та Mind.UA, а також Viber-чаті